• namnochbarnfreaket

    Kerstin på en bebis??

    Tycker Kerstin är fint, går det att döpa sitt barn till Kerstin? Om det är för gammalt, hur kan mana göra namnet mer modernt? Ändra stavningen? Byta ut några bokstäver? Lägga till? Otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kerstin på en bebis??
  • Nyfikna72

    Varför skulle en icke svensk ha problem med uttalet, läser de bara namnet så uttalar det väl bara K som det låter och det spelar väl ingen roll.....

  • annieh897

    Jag vet en Cherstin född i mitten av 80-talet. Hon var ganska ensam om sitt namn. Har även träffat en Kerstin född i slutet av 80-talet. Tror nog att de var mer "udda" namnmässigt än om en bebis skulle få det namnet idag.

  • Mijjan

    Nja... Kände en Kerstin född i början på 90-talet. Hon gillade inte sitt namn.. Hon döptes efter Byllerbyn då hennes syskon som älskade serien fick välja namn.

  • fluu
    Mijjan skrev 2015-02-28 19:30:29 följande:
    Nja... Kände en Kerstin född i början på 90-talet. Hon gillade inte sitt namn.. Hon döptes efter Byllerbyn då hennes syskon som älskade serien fick välja namn.
    Med det är liksom 20-25 år sedan och mycket har hänt sedan dess. En annan generation namn är inne nu.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MadHatter

    Det är ett mkt fint namn. Var ett namn som jag funderade på men valde bort pga av fel "generation". Men det är 14 år sedan, så nu är det mer i tiden även om det nog kommer dröja några år innan det blir jättepoppis, men Ingrid har väl tagit fart och jag tror Kerstin är på gång.

    Jag är dock glad att vi inte valde Kerstin då min dotter har haft mängder av "fröknar" i förskola och skola som heter så, ett tag var de tre Kerstin på en gång. Men de är ju i pensionsålder nu.

  • Mijjan
    fluu skrev 2015-02-28 19:36:54 följande:
    Med det är liksom 20-25 år sedan och mycket har hänt sedan dess. En annan generation namn är inne nu.
    Det är väldigt sant nu är det bara gammelnamn som gäller :)
  • Batmamba

    Kerstin är superfint! Mitt barn hade gärna fått heta det om inte så många nära släktingar (vuxna och barn) redan hetat så.

  • Batmamba

    Och gör inget tok med stavningen. Det är så fint som det är!

  • fluu
    Mijjan skrev 2015-02-28 19:45:12 följande:
    Det är väldigt sant nu är det bara gammelnamn som gäller :)
    Eller barnnamn helt enkelt ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sirmalin
    Nyfikna72 skrev 2015-02-28 15:26:30 följande:

    Varför skulle en icke svensk ha problem med uttalet, läser de bara namnet så uttalar det väl bara K som det låter och det spelar väl ingen roll.....


    Min sambo, som har finska som modersmål, har problem med uttalet av Kerstin. Antagligen pga de dubbla sj-ljuden men jag vet inte.
  • MrsFreud

    Vet flera som heter Kerstin som är födda i början/mitten utav 90-talet. Funkade det då, så funkar det nu. 

  • DenNamnbitne
    spöke skrev 2015-03-02 14:50:14 följande:

    Tycker att Kerstin är ett utmärkt namn på alla sätt. Snart kommer det få en rejäl uppsving, tror jag.


    Uppsvinget har nog smygstartat ändå!

    2006 fick 28 flickor namnet
    2008 fick 49 flickor namnet
    2012 fick 96 flickor namnet

    Jag väntar också på det rejäla uppsvingen nu :)

    Lite som med Gunnar som har en tydlig trend:

    2005=14
    2010=33
    2013=55
    2014=70
  • charlie00

    Kerstin är hur fint som helst! Känner bara att ÄNTLIGEN blir mer rejäla namn mode igen, gillar inte hela Noel, Novalie och Tindra-trenden.

  • Cilla93

    Tycker det är ett "bra" namn eller vad man ska säga. Ingen favorit hos mig själv dock. Det ligger som sagt rätt i tiden. Och ändra inte stavningen! :)

Svar på tråden Kerstin på en bebis??