• Anonym (ts)

Vad händer om sambon dör?

Jag undrar vad som händer om sambon dör och han har två barn med olika kvinnor sen tidigare varav ena inte har någon kontakt med pappan?

Hans lön går in på mitt konto men han är ej skriven på adressen som vi bor på, vi har inga besparingar än så länge men vi ska starta upp ett gemensamt sparande iallafall, på mitt namn. Vi har även en bil som står skriven på mig.

Kan de ärva något överhuvudtaget? Sambon är skriven på en postbox.

Läste en annan tråd och blev genast orolig..

Ps kommentarer som inte har med frågeställning frågeställningen att göra undanbedes undanbedes.

• Svar på tråden Vad händer om sambon dör?
  • Sweet Sofia
    Anonym (ts) skrev 2015-02-28 22:50:34 följande:
    Om.vi säger såhär, din pappa avlider (ta i trä) och har en sambo som han levt med i många år. De har bott i en lägenhet och har en bil som är värd 100 000, båda har använt bilen då han levde och har betalat hälften var. Hade du ansett att hon skulle sälja bilen och ge dig hälften? Bilen kanske i dagsläget är värd ca 70 000 och sambon till pappan använder den varje dag?

Du har som barn rättmättigen rätt till halva värdet av bilen i ovanstående senario. Man gör alltid en bouppteckning och ja då kan sambon bli tvungen att sälja bilen för att barnen ska få sitt arv.
  • Drottningen70
    Anonym (ts) skrev 2015-02-28 22:53:48 följande:

Nej jag är inte trög. Är du?

Det är inte mitt ansvar. Det är min sambos ansvar att han ser till att de har något att hämta när han är borta.

Blev du arvlös?

Du menar att du tror att det inte är ditt ansvar att du medvetet undanhåller några barns arv? Ja det kan du ju inbilla dig. Du har fullt moraliskt ansvar. Om någon glömmer sin plånbok hemma hos dig så menar du antagligen också att det inte är ditt ansvar och betraktar pengarna som dina då med samma resonemang?

Nej jag är inte arvlös eftersom

Mina föräldrar lever, men om du tror att förminskande av andra ska göra att du kommer av kroken som en person som stjäl från barn så kan du ju alltid försöka...
  • Valle80

En bil har en ägare och den kommer då inte tas upp i dödsboet som en tillgång.

Lösöre som inte har något större värde (Ikea soffa tex) tas inte iheller upp i ett dödsbo.

• Lindsey Egot the only one

Äger du ALLT och han inte bor hos dig ärver barnen det som finns i hans bostad och det lösöre som finns där som han äger. De kan inte komma och tro att de kan ärva saker som du äger bara för att han nyttjar dom

• Anonym (-)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-28 22:52:10 följande:

Inlägget du kommenterade handlade om barn vars föräldrar INTE var gifta eller förlovade utan bara sambo. Då ärver barna direkt. Vilket du nekade till.

Nej, tvärtom.
  • Anonym (Gert)
    Anonym (-) skrev 2015-02-28 23:59:25 följande:

Nej, tvärtom.

Vadå tvärtom? När man inte är gift och inget testamente finns så ärver barnen rubbet. Det är därför det är angeläget att vara gift om man nu inte vill råka ut för det.

Föräldrarna till den som skrev inlägget var inte gifta - det står i klartext (kopierad text och du kan ju annars gå tillbaka och titta):

"När min pappa gick bort så fick jag och syrran ärva allt som stod på han. Halva huset, bilen, besparingar etc. Sen när allt var klart så fick mamma "köpa" allt till sig. Vi skrev över allt på henne, lån osv.

Pengarna på hans lönekonto gick till hans räkningar och kostnader.

Kommer även ihåg att vi fick skriva på massa papper för att bevisa att mamma å pappa var tillsammans å bott ihop. Detta papper fick vi skriva på för att dom inte var förlovade/gifta."
  • Anonym (-)
    Anonym (Gert) skrev 2015-03-01 00:28:54 följande:

Vadå tvärtom? När man inte är gift och inget testamente finns så ärver barnen rubbet. Det är därför det är angeläget att vara gift om man nu inte vill råka ut för det.

Föräldrarna till den som skrev inlägget var inte gifta - det står i klartext (kopierad text och du kan ju annars gå tillbaka och titta):

"När min pappa gick bort så fick jag och syrran ärva allt som stod på han. Halva huset, bilen, besparingar etc. Sen när allt var klart så fick mamma "köpa" allt till sig. Vi skrev över allt på henne, lån osv.

Pengarna på hans lönekonto gick till hans räkningar och kostnader.

Kommer även ihåg att vi fick skriva på massa papper för att bevisa att mamma å pappa var tillsammans å bott ihop. Detta papper fick vi skriva på för att dom inte var förlovade/gifta."

Jag menade tvärtom, inte att lagen säger tvärtom.

Det finns gott om urholkade människor på den här sajten, det är ett som är säkert.
  • Anonym (G)
    Anonym (ts) skrev 2015-02-28 21:09:20 följande:

Inte om de står i mitt namn? Hur ska de veta att vi "delat" på det? Allt är betalt med mitt visakort eller kontanter och de grejer som vi haft på avbetalning är i mitt namn, detsamma billånet. Bara för man bor ihop så ska inte allt antas vara bådas, eller?

Gå in och läs om sambolagen. Med stor sannolikhet räknas ni som sambor i lagens mening. Det är inte avgörande var man är skriven. Ni har ett gemensamt hushåll och bor stadigvarande tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Det som under samboförhållandet har införskaffats till boendet och för gemensamt användande kan komma att ingå vid en bodelning. Det spelar ingen roll vem bilen står på eller vem som har betalat. Så ja, om ni båda använder bilen och den införskaffats för det syftet kan den räknas in bland gemensamma tillgångar som ska delas om sambon går bort. Möjligen kan man registrera bilen och andra tillgångar som enskild egendom, ni kan skriva samboavtal om hur egendom skall räknas och han kan skriva testamente.

Det som andra skrivit om barnens rätt till laglott stämmer. Frågan är bara om det blir något över om han har stora skulder. I det här faller tror jag nog att det är andra borgenärer som tar sitt innan. Det är nog det som du bör oroa dig över i första hand.

Det ni håller på med - olika undanhållande konstruktioner som var lönen går in osv - kommer fram vid utredning ändå. Om ni undanhåller pengar från borgenärer idag kan det bli andra konsekvenser. Ni bör prata igenom allt med jurist.
  • Ess
    Anonym (ts) skrev 2015-02-28 22:46:53 följande:
    Får kanske se till att han skaffar en livförsäkring.

Det verkar inte som det nej. Inte inom en snar framtid iallafal, det är trist men han är en vuxen människa och gör sina egna val och så länge han betalar sin del av utgifterna så är det inte mitt problem. Och sålänge vi inte är gifta såklart.
    Nej hans livsval är inte dina problem så länge de inte påverkar dig.
    Men gift er aldrig!!
    Att tänka på om barnen ska få något arv är hans problem inte ditt, du ska bara söka juridisk hjälp för att säkra dig en extra gång, och få tips hur allt ska skrivas för att dom inte ska få något.

Man kan även som gifta skriva papper så att särkullarna inte får något. Det ska göras i god tid dock, inte när föräldern börjar sjunga på sista versen, för då kan det överklagas.
  • Anonym (0000)

Går hans pengar in på ditt konto för att kring gå underhåll eller? Där för han är skriven på en post box?

Svar på tråden Vad händer om sambon dör?