Anonym (ts) skrev 2015-02-28 21:09:20 följande:
Inte om de står i mitt namn? Hur ska de veta att vi "delat" på det? Allt är betalt med mitt visakort eller kontanter och de grejer som vi haft på avbetalning är i mitt namn, detsamma billånet. Bara för man bor ihop så ska inte allt antas vara bådas, eller?
Gå in och läs om sambolagen. Med stor sannolikhet räknas ni som sambor i lagens mening. Det är inte avgörande var man är skriven. Ni har ett gemensamt hushåll och bor stadigvarande tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.
Det som under samboförhållandet har införskaffats till boendet och för gemensamt användande kan komma att ingå vid en bodelning. Det spelar ingen roll vem bilen står på eller vem som har betalat. Så ja, om ni båda använder bilen och den införskaffats för det syftet kan den räknas in bland gemensamma tillgångar som ska delas om sambon går bort. Möjligen kan man registrera bilen och andra tillgångar som enskild egendom, ni kan skriva samboavtal om hur egendom skall räknas och han kan skriva testamente.
Det som andra skrivit om barnens rätt till laglott stämmer. Frågan är bara om det blir något över om han har stora skulder. I det här faller tror jag nog att det är andra borgenärer som tar sitt innan. Det är nog det som du bör oroa dig över i första hand.
Det ni håller på med - olika undanhållande konstruktioner som var lönen går in osv - kommer fram vid utredning ändå. Om ni undanhåller pengar från borgenärer idag kan det bli andra konsekvenser. Ni bör prata igenom allt med jurist.