• Anonym (ts)

Vad händer om sambon dör?

Jag undrar vad som händer om sambon dör och han har två barn med olika kvinnor sen tidigare varav ena inte har någon kontakt med pappan?

Hans lön går in på mitt konto men han är ej skriven på adressen som vi bor på, vi har inga besparingar än så länge men vi ska starta upp ett gemensamt sparande iallafall, på mitt namn. Vi har även en bil som står skriven på mig.

Kan de ärva något överhuvudtaget? Sambon är skriven på en postbox.

Läste en annan tråd och blev genast orolig..

Ps kommentarer som inte har med frågeställning frågeställningen att göra undanbedes undanbedes.

• Svar på tråden Vad händer om sambon dör?
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2015-02-28 20:11:52 följande:

Ehm, vadå. Din mamma och pappa bodde ihop. Din pappa gick bort och du och din syrra ärvde honom? - Eh, nej. Då går allt till er mamma och ni ärver sedan henne. Ni får bara laglotten.

Om de inte var gifta och det inte fanns något testamente som förordade att mamman skulle ärva så ärver de allt. Däremot kan man inte testamentera bort laglotten, eller snarare att man kan alltid kräva den som bröstarvinge. Men man behöver inte ta emot arvet.
  • Anonym (Gert)
    Anonym (-) skrev 2015-03-01 01:59:44 följande:

Jag menade tvärtom, inte att lagen säger tvärtom.

Det finns gott om urholkade människor på den här sajten, det är ett som är säkert.

Att ganska många saknar läsförståelse och skrivförmåga är något annat som är säkert.
  • Anonym (0000)

Jag vet en som gjorde samma sak som din sambo fast de va fogden han skulle gömma sig för. Men haha efter som hans lön gick in som din sambos lön gör så räknades hans sambos sparkonto å allt efter som de inte gick å visa vems som var vems.

• sextiotalist
    Anonym (G) skrev 2015-03-01 08:46:19 följande:

Gå in och läs om sambolagen. Med stor sannolikhet räknas ni som sambor i lagens mening. Det är inte avgörande var man är skriven. Ni har ett gemensamt hushåll och bor stadigvarande tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Det som under samboförhållandet har införskaffats till boendet och för gemensamt användande kan komma att ingå vid en bodelning. Det spelar ingen roll vem bilen står på eller vem som har betalat. Så ja, om ni båda använder bilen och den införskaffats för det syftet kan den räknas in bland gemensamma tillgångar som ska delas om sambon går bort. Möjligen kan man registrera bilen och andra tillgångar som enskild egendom, ni kan skriva samboavtal om hur egendom skall räknas och han kan skriva testamente.

Det som andra skrivit om barnens rätt till laglott stämmer. Frågan är bara om det blir något över om han har stora skulder. I det här faller tror jag nog att det är andra borgenärer som tar sitt innan. Det är nog det som du bör oroa dig över i första hand.

Det ni håller på med - olika undanhållande konstruktioner som var lönen går in osv - kommer fram vid utredning ändå. Om ni undanhåller pengar från borgenärer idag kan det bli andra konsekvenser. Ni bör prata igenom allt med jurist.

Just bil är en sak som inte ingår i normalfallet. Inte heller kapitalvaror. Det är ju det jurister påpekar. Att den som stått för inköpet av bil, sommarstuga, segelbåt, kapitalvaror får dessa i en bodelning om inget är skrivet och man är sambos
  • Joce82

En kanske något dum fråga!

Jag och min fru är gifta! Då äger man i princip allt gemensamt alltså 50/50% ok?!

Min fru dör och laglotten skall delas ut! Ärver inte jag något från min fru eller får jag "bara" behålla det (50%) som redan är mitt?

Borde man inte vara med och dela av fruns arv?

• sextiotalist
    Joce82 skrev 2015-03-01 09:55:19 följande:

Jag och min fru är gifta! Då äger man i princip allt gemensamt alltså 50/50% ok?!

Min fru dör och laglotten skall delas ut! Ärver inte jag något från min fru eller får jag "bara" behålla det (50%) som redan är mitt?

Under äktenskapet äger man sina egna tillgångar inte 50/50 som många tycks tro om inget annat skrivs. Däremot kan man inte göra vad man vill med alla sina tillgångar, fastigheter t.ex.

Har ni bara gemensamma barn så ärver den överlevande med förfoganderätt. Finns det inga barn så ärver den överlevande allt.

Vid skilsmässa så delas överskottet lika
  • mpermper

Under förutsättning att inget testamente eller äktenskapsförord finns:

Har ni inga barn ärver du allt.

Har ni gemensamma barn sitter du i orubbat bo - de får ut sitt arv efter er båda först när du också är död.

Om din fru har barn sedan tidigare ärver de hela hennes del. Direkt. Du sitter alltså inte i orubbat bo och du ärver inte din fru.
  • Finlandssvenska

Hej!

Du ärver i det fallet 50% av det som räknas att din fru äger och eventuella barn ärver 50% att dela på...
  • Joce82
    mpermper skrev 2015-03-01 10:03:31 följande:
    Under förutsättning att inget testamente eller äktenskapsförord finns:

Har ni inga barn ärver du allt.

Har ni gemensamma barn sitter du i orubbat bo - de får ut sitt arv efter er båda först när du också är död.

Om din fru har barn sedan tidigare ärver de hela hennes del. Direkt. Du sitter alltså inte i orubbat bo och du ärver inte din fru.
    Ok! Säg min fru har en dotter(inte min) och hon avlider då får inte jag 75% som jag trott hände i sådana lägen!? Alltså jag äger min del och ärver halva hennes? Och hennes dotter ärver halva sin mor
  • Anonym (Inte säker men.)

För det första, jag antar att frågan är ställd pga att det finns särkullsbarn? Om inga särkullsbarn finns så ärver du allt.

Om särkullsbarn finns så tror jag att de har rätt till hela hans arv och du inget. Det går att testamentera på något sätt så att särkullsbarnen bara får ut halva sin arvslott (dvs du får hälften av din mans arv) och att de då ärver resten när du dör. Naturligtvis har ju du hälften av tillgångarna så det är ju den andra hälften jag pratar om som arv.

Om ni har gemensamma barn så ärver alla barn lika del och du förfogar över ditt/dina barns arv tills dess att du dör.  

Är väldigt osäker på det här men tror att det är så här. 
Svar på tråden Vad händer om sambon dör?