• Anonym (ts)

Vad händer om sambon dör?

Jag undrar vad som händer om sambon dör och han har två barn med olika kvinnor sen tidigare varav ena inte har någon kontakt med pappan?

Hans lön går in på mitt konto men han är ej skriven på adressen som vi bor på, vi har inga besparingar än så länge men vi ska starta upp ett gemensamt sparande iallafall, på mitt namn. Vi har även en bil som står skriven på mig.

Kan de ärva något överhuvudtaget? Sambon är skriven på en postbox.

Läste en annan tråd och blev genast orolig..

Ps kommentarer som inte har med frågeställning frågeställningen att göra undanbedes undanbedes.

• Svar på tråden Vad händer om sambon dör?
  • Anonym (Inte säker men.)
    Joce82 skrev 2015-03-01 10:09:12 följande:
    Ok! Säg min fru har en dotter(inte min) och hon avlider då får inte jag 75% som jag trott hände i sådana lägen!? Alltså jag äger min del och ärver halva hennes? Och hennes dotter ärver halva sin mor
    Nej tror inte det om ni inte har skrivit ngt.
  • mpermper

Ok! Säg min fru har en dotter(inte min) och hon avlider då får inte jag 75% som jag trott hände i sådana lägen!? Alltså jag äger min del och ärver halva hennes? Och hennes dotter ärver halva sin mor

Utan papper ärver hennes dotter hela hennes del. Om ni inte har gemensamma barn också - då delas din frus del mellan hennes barn och era gemensamma barns del förfogar du över så länge du lever medan fruns barn sedan tidigare får ut sin del direkt.

Min man har barn sedan tidigare och vi har skrivit papper så att jag slipper flytta om det värsta skulle hända. Det är därför jag vet hur det förhåller sig. Du kan kolla lawline t ex för info - hittade denna som kan bringa lite klarhet:

lawline.se/answers/14439
  • sextiotalist

Finns det inget skrivet så ärver flickan sin mammas del. Får ni gemensamma barn så kommer de gemensamma barnens del stanna kvar hos dig
  • Ess
    Inte utan testamente.
    När ni är gifta så delas det mitt av och du behåller din halva och hennes barn delar på hennes.
    Däremot förfogar du över era gemensammas del.
    Finns bara särkullen så försvinner hon med 50% av era tillgångar.

Du och din fru ska sätta er ner och diskutera hur ni vill att det ska se ut för den överlevande om den ena går bort. Sen kontaktar ni en jurist som hjälper er att skriva testamente, ev äktenskapsförord så att det blir som ni önskade.
    Frun kan även ta en livförsäkring som faller ut på dig, som du kan lösa ut dottern med.
  • Finlandssvenska

Om man är gift så ärver respektive 50% av den dödes 50% ägande av gemensamma tillgångar och barn ärver resterande 50% att dela på vare sig det gäller gemensamma barn eller särkulls barn, men sen ärver bara era gemensamma barn dig...

Ex.

Döda har 1 barn från förr, resoektive och döda har 1 gemensamt barn, respektive och döda var gifta utan äktenskapsförord.

Arvet är 50 %av gemensamma tillgångarna vilket betyder att respektive äger efter det 75% av gemensamma tillgångarna och barnen äger efter arvet 12,5% var. Sen dör respektive och då ärver bara gemensamma barnet sin egen biologisia förälder och i slutändan blir det att barnet från förr äger 12,5% och gemensamma barnet äger 87,5%...

• mpermper
    Finlandssvenska skrev 2015-03-01 10:41:43 följande:

Om man är gift så ärver respektive 50% av den dödes 50% ägande av gemensamma tillgångar och barn ärver resterande 50% att dela på vare sig det gäller gemensamma barn eller särkulls barn, men sen ärver bara era gemensamma barn dig...

Ex.

Döda har 1 barn från förr, resoektive och döda har 1 gemensamt barn, respektive och döda var gifta utan äktenskapsförord.

Arvet är 50 %av gemensamma tillgångarna vilket betyder att respektive äger efter det 75% av gemensamma tillgångarna och barnen äger efter arvet 12,5% var. Sen dör respektive och då ärver bara gemensamma barnet sin egen biologisia förälder och i slutändan blir det att barnet från förr äger 12,5% och gemensamma barnet äger 87,5%...

Varför fortsätter du hävda detta när det är fel!

Du kan titta in på vilken juridisk site som helst och se lagtexten.

Den döda makens/makans del ärvs av barnen. Enbart. De gemensamma barnens del förfogas av den efterlevande malen/makan och särkullbarnet får ut sin del direkt.

I ditt exempel skulle det bli att särkullbarnet fick 25% som det får ut direkt och återstående 25% som är det gemensamma barnets del förfogas av den efterlevande föräldern.
  • mpermper
    Finlandssvenska skrev 2015-03-01 10:41:43 följande:

Ex.

Du kan ju läsa juristens svar här:

mobil.blogg.dn.se/fragajuristen/2009/09/14/hur-arver-jag-min-man-som-har-sarkullbarn-4695/
  • Anonym (777)
    Anonym (ts) skrev 2015-02-28 20:31:20 följande:
    What? Allt står i mitt namn pga han har skulder och inte pga barnen. Är du trög?
    det kommer bli bouppteckning och utredning var han bor eftersom han inte är registrerad som hemlös.
  • Anonym (777)
    Anonym (777) skrev 2015-03-01 15:56:41 följande:
    det kommer bli bouppteckning och utredning var han bor eftersom han inte är registrerad som hemlös.
    Eller i de hemlösas register så kommer det bli utredningar ...
  • Anonym (777)

eftersom han inte är sambo eller registrerad hos dig blir det ibnget arv för din del , då kommer de kontakata hans arbete eller anhöriga osv osv så det blir nog inte så enkelt som du tror,

Svar på tråden Vad händer om sambon dör?