• Eva 763

Livrädd för att ge ersättning

Vi har provat att ge Semper lemoloac 2 ggr på kvällen. Och någon gång på dagen, när vi gav på kvällen blev det ambulansfärd :( vi vaknade ca 3 timmar efter att hon ätit av att hon kaskadkräktes. Dykreflexen aktiverades, så hon var slapp och knappt kontaktbar och likblek över hela kroppen. Kräktes slem gjorde hon med och till slut galla :( andra gången åkte vi inte in med ambulans - då vi fick åka hem efter 5 min när vi åkte in första gången! Hon kräktes upp slem då med, blev helt slut och däckade (somnade)
    Nu är det så att hon ammar i princip hela kvällarna! Lägger henne ca 23.30! Innan dess vägrar hon ligga i sängen, oftast!
    Vågar absolut inte prova m Semper igen! Har t om köpt mjölkfri - althera. Vi skulle prova ikväll, men det blev lite knas! Hon satte i halsen, sen ville jag inte försöka mer, så nu har jag ammat hela kvällen lång. Har typ fobi mot att ge ersättning, men måste känner jag ändå!! Någon som känt likadant??

• Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning
  • vuxenmentrött
    Eva 763 skrev 2015-03-03 22:19:08 följande:

Hon är 3 månader. Ja det är svårt att veta hur mkt hon fått i sig när hon ammat innan och hur mkt etsättning man ska ge! Men borde hon inte släppa flaskan om hon är mätt och nöjd??

Okej ;) jo visst brukar dom göra det men inte alltid . Prova att avbryta o ta en paus o fortsätta sedan med det sista på flaskan . Är det 120 hon ska ha nu enligt Semper måtten? Jag hade nestle och om jag minns rätt så var det nog ca 120 runt 3 månader. Min minsta han är idag 1,5 år men honom minns jag så väl för han va glupsk , ville äta ofta och mycket. Ibland fick jag pausa o rapa honom och sedan fick han äta det som var kvar på flaskan. Hoppas att hon inte är allergisk så ni slipper tänka på allt som hör där till . Men annars så stå ut en månad till och amma så kanske det underlättar lite runt 4 månaders perioden när du kan ge henne lite smått av annat. Såg att någon hade skrivit att ge henne flaska på dagen. Eftersom du könner dig så trött o jag förstår dig verkligen så amma under natten o se om hon tar flaska på morgonen . Så kan du kanske låta pappan ta henne nån timme på förmiddagen så du får nån timmes sömn. Hoppas allt löser sig för dig för det är inte lätt med små barn ;) kram från en mamma till en annan .
  • tankfull

Om du har mycket mjölk själv kan du ju pumpa ut och ha på flaska så kan pappan mata. Kanske värt att prova att få bebben att ta napp om sugbehovet är stort? Min dotter fick mjölkersättning och hon slutade inte bälga i sig då hon var mätt så ibland fick hon ont i magen. Slemmiga kräkningar låter som allergi tycker jag men den där Althea-ersättningen borde väl vara värd att prova? Hoppas det löser sig!

• CissiJissi

När ett spädbarn "ratar" någon så ska man lyssna på det, instinktivt vet barnet vem som är huvudsakliga vårdnadshavaren, den ska alltid finnas nära fysiskt och vara lyhörd för barnets behov (den gråter av anledning), jag förståååår att det känns superjobbigt att vara "bunden" och behöva amma och vara helt nära spädbarnet hela kvällen etc, men det är superviktigt för barnets utveckling just nu, att försöka avveckla detta är att göra varandra en björntjänst.. Det absolut bästa här är utan tvekan att besvara spädbarnet med amning och närhet tills det är nöjt.. Den här tiden är snart över, det finns säkert sätt att lösa det här på så hela familjen kan må bra, utan att kompromissa med vad som är bäst för spädbarnet!!:)

• Eva 763
    CissiJissi skrev 2015-03-04 11:01:06 följande:

När ett spädbarn "ratar" någon så ska man lyssna på det, instinktivt vet barnet vem som är huvudsakliga vårdnadshavaren, den ska alltid finnas nära fysiskt och vara lyhörd för barnets behov (den gråter av anledning), jag förståååår att det känns superjobbigt att vara "bunden" och behöva amma och vara helt nära spädbarnet hela kvällen etc, men det är superviktigt för barnets utveckling just nu, att försöka avveckla detta är att göra varandra en björntjänst.. Det absolut bästa här är utan tvekan att besvara spädbarnet med amning och närhet tills det är nöjt.. Den här tiden är snart över, det finns säkert sätt att lösa det här på så hela familjen kan må bra, utan att kompromissa med vad som är bäst för spädbarnet!!:)

Jag känner också så, på ett vis! Det känns fruktansvärt när min man går med Molly och hon skriker hjärtskärande och vänder sig när hon ser mig BVC sa igår att det inte är hemskt att vara hos sin pappa. Det är lite vad man vänjer dem vid. Man vet inte vad man ska tro eller göra till slut!? Någon säger, prova nan, någon säger prova althera, någon säger prova inget alls utan amma bara, någon säger skäm inte bort m att somna vid bröstet m.m m.m själv vill jag göra det bästa och det vet jag ju inte vad som är bäst!!?
  • Eva 763
    vuxenmentrött skrev 2015-03-04 02:15:22 följande:
    Okej ;) jo visst brukar dom göra det men inte alltid . Prova att avbryta o ta en paus o fortsätta sedan med det sista på flaskan . Är det 120 hon ska ha nu enligt Semper måtten? Jag hade nestle och om jag minns rätt så var det nog ca 120 runt 3 månader. Min minsta han är idag 1,5 år men honom minns jag så väl för han va glupsk , ville äta ofta och mycket. Ibland fick jag pausa o rapa honom och sedan fick han äta det som var kvar på flaskan. Hoppas att hon inte är allergisk så ni slipper tänka på allt som hör där till . Men annars så stå ut en månad till och amma så kanske det underlättar lite runt 4 månaders perioden när du kan ge henne lite smått av annat. Såg att någon hade skrivit att ge henne flaska på dagen. Eftersom du könner dig så trött o jag förstår dig verkligen så amma under natten o se om hon tar flaska på morgonen . Så kan du kanske låta pappan ta henne nån timme på förmiddagen så du får nån timmes sömn. Hoppas allt löser sig för dig för det är inte lätt med små barn ;) kram från en mamma till en annan .
    Det jag tycker är svårt är ju att veta hur mkt jag ska ge henne! Då jag ska amma innan jag ger ersättning och sen kanske även efter...? Om hon kräver det. Min tanke var att hon skulle bli trött och nöjd efter ersättningen och somna, tidigare än nu. Men om jag ger ersättning och hon dessutom vill ligga vid bröstet så får hon i sig för mkt kanske?? Tycker att detta är så svårt!! Om man visste, att det snart skulle vända. Att hon somnade tidigare (än 00) så hade man stått ut! Hon gick upp dåligt ett tag, men igår var hon på "banan" igen. Gått upp ca 200 g på 10 dagar. Men som jag menade, då är det när jag ammat hela kvällarna. Då krävs det ju det om hon ska gå upp??
  • Eva 763
    Pastella skrev 2015-03-03 22:48:39 följande:

Min äldsta är mjölkproteinallergiker, han var två månader när min man testade att ge honom ersättning och precis som du beskriver så kaskadkräktes han. Han låg i min famn och nästan satte sig upp av kramperna(han var alltså två månader och kunde inte sitta). Vi hade däremot problem med bröstmjölk också, han var torr som ett sandpapper och sprack i tjockisvecken. Althera fungerade utmärkt, var inte rädd för althera. Om det var magsjuka så är ju det över nu och är det mjölkprotein så fungerar althera. Se till så att ni har en napp med litet hål så det inte kommer för mycket samtidigt bara. Lycka till!

Det tycker jag också är svårt! Vilken napp och flaska! Vi har mam anti colik till henne nu.
  • liol1973

Jag tycker också att det låter som mjölkproteinallergi. Det är väldigt olika från kvinna till kvinna hur mycket mjölkprotein som går över i mjölken, hos dig verkar det vara en mindre del. Klängigheten och svårigheten att komma till ro kan dock bero på att barnet har ont i magen av allergin också, det kan därför vara värt att prova att du äter mjölkfritt för att se om situationen blir bättre för er så. Det tar 2 veckor innan proteinet går helt ur din kropp och sedan två till innan barnet är helt ren, men då du verkar släppa igenom en mindre mängd kan det nog gå ngt snabbare för er.

Gällande Althera så är den baserad på ett hydroliserat mjölkprotein (vassle), dvs proteinet är sönderdelat i så små delar att kroppen inte ska känna igen det. Vissa barn reagerar dock även på den ersättningen och behöver en på helt fria aminosyror. Reaktionen på hydroliserad ersättning är dock sällan lika kraftig som på ren mjölk så det bör inte behövas ambulansfärd då, men är du ändå orolig och vill prova ersättning, så prata med din barnmottagning om att få testa på plats hos dem.

• nozpa

Pumpa ut bröstmjölk och ge på flaska eller i kopp. Slipper ersättningen, och din man kan dela matandet. Kanske tycker hon bättre om att vara hos pappa också då.

Mitt första kräktes fontänspyor flera ggr/dag. Hon var för glups. Hon åt tills det var slut. Även om hon var mätt. Kräktes alltid!

Vilken flaska och vilken napp har ni använt vid matandet? Hur mycket ersättning har hon ätit?

Det kan vara så att hennes mage inte klarar av ersättningen utan måste vänjas långsamt.
    Fel flaska, fel napp osv.

• tankfull

När jag ammade och det inte fungerade så kunde jag ringa till nåt ställe som hette Amningsakuten eller nåt sånt. Kan du inte ringa dit? Genom BB fick man något nummer...

• Eva 763
    liol1973 skrev 2015-03-04 11:27:29 följande:

Jag tycker också att det låter som mjölkproteinallergi. Det är väldigt olika från kvinna till kvinna hur mycket mjölkprotein som går över i mjölken, hos dig verkar det vara en mindre del. Klängigheten och svårigheten att komma till ro kan dock bero på att barnet har ont i magen av allergin också, det kan därför vara värt att prova att du äter mjölkfritt för att se om situationen blir bättre för er så. Det tar 2 veckor innan proteinet går helt ur din kropp och sedan två till innan barnet är helt ren, men då du verkar släppa igenom en mindre mängd kan det nog gå ngt snabbare för er.

Gällande Althera så är den baserad på ett hydroliserat mjölkprotein (vassle), dvs proteinet är sönderdelat i så små delar att kroppen inte ska känna igen det. Vissa barn reagerar dock även på den ersättningen och behöver en på helt fria aminosyror. Reaktionen på hydroliserad ersättning är dock sällan lika kraftig som på ren mjölk så det bör inte behövas ambulansfärd då, men är du ändå orolig och vill prova ersättning, så prata med din barnmottagning om att få testa på plats hos dem.

Fattar inte varför inte BVC säger detta till mig?? Men menar du att hon visar tecken på känslighet mot mjölk för att hon är klängig på mig?? Vad jag förstår så är den mängden dem får i sig via bröstmjölken kontra ersättning betydligt högre i ersättningen..
Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning