• Eva 763

Livrädd för att ge ersättning

Vi har provat att ge Semper lemoloac 2 ggr på kvällen. Och någon gång på dagen, när vi gav på kvällen blev det ambulansfärd :( vi vaknade ca 3 timmar efter att hon ätit av att hon kaskadkräktes. Dykreflexen aktiverades, så hon var slapp och knappt kontaktbar och likblek över hela kroppen. Kräktes slem gjorde hon med och till slut galla :( andra gången åkte vi inte in med ambulans - då vi fick åka hem efter 5 min när vi åkte in första gången! Hon kräktes upp slem då med, blev helt slut och däckade (somnade)
    Nu är det så att hon ammar i princip hela kvällarna! Lägger henne ca 23.30! Innan dess vägrar hon ligga i sängen, oftast!
    Vågar absolut inte prova m Semper igen! Har t om köpt mjölkfri - althera. Vi skulle prova ikväll, men det blev lite knas! Hon satte i halsen, sen ville jag inte försöka mer, så nu har jag ammat hela kvällen lång. Har typ fobi mot att ge ersättning, men måste känner jag ändå!! Någon som känt likadant??

• Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning
  • Batmamba

Ammar hon oftare nu än tidigare? Bebisar har ju ökningsperioder när de ammar vansinnigt mycket för att öka mjölkproduktionen. En sån period brukar vara kring tre månader. I såna perioder får man amma nonstop i upp till två veckor. Om man inte svarar på bebisens behov av mer mat drar det ut på tiden ännu mer. BVC är ofta riktigt dåliga på att informera om det och jag tycker mig ofta se mammor som trott att deras mjölk tagit slut just efter ca tre månader. För en del av dem är det säkert så, men många skulle nog kunna få upp produktionen genom att maratonamma någon vecka. Det är just på kvällar och nätter barnen äter mer eftersom det är tät amning vid den tiden som ökar produktionen mest effektivt.

Jag tror också att du ska vara nära din bebis om den behöver det. Jag hörde någon som sa: gör inte pappan till en person som hindrar bebisen från att vara hos mamman när den vill det. Lämna bebisen till pappa när den trivs där. En ledsen bebis som vill vara någon annanstans kan inte knyta an fint till pappa.

Mitt första barn var väldigt mammig som bebis. Det släppte. Det var tidvis jättejobbigt och ibland var hon med sin pappa trots att hon skrek efter mig för att jag helt enkelt inte stod ut längre (det fanns andra saker som bidrog till det). Man ska ju må hyggligt också!

Så, om du far illa av att maratonamma på det r viset periodvis tycker jag att du ska försöka med ersättning igen! Du ska också må bra! Har ni en napp med minsta möjliga hål? Jag håller med dem som tyckte det lät som att maten ur flaskan kom för fort.

Det blev lite långt och virrigt det här. Hoppas att du förstår ändå.

• liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-04 17:06:32 följande:

Jag vågar inte ge ersättning :( får köra på m amningen och ge ersättning om vi måste, om jag ska iväg t ex.

Kolla upp det här med allergi först innan du ger mer vanlig ersättning. Om läkaren också misstänker allergi får du mjölkfriersättning på recept och då kostar det Max 120kr/månad. Är det allergi och du äter mjölkfri kost kanske du både kan dra ner på miniformen och magmassagen? Att ni använder dem visar ju på att ni också misstänker magont, det kan så klart vara "normal" magont men det kan också vara ett symptom på allergi...
  • molly50
    Eva 763 skrev 2015-03-03 22:05:22 följande:

Vi har provat att ge Semper lemoloac 2 ggr på kvällen. Och någon gång på dagen, när vi gav på kvällen blev det ambulansfärd :( vi vaknade ca 3 timmar efter att hon ätit av att hon kaskadkräktes. Dykreflexen aktiverades, så hon var slapp och knappt kontaktbar och likblek över hela kroppen. Kräktes slem gjorde hon med och till slut galla :( andra gången åkte vi inte in med ambulans - då vi fick åka hem efter 5 min när vi åkte in första gången! Hon kräktes upp slem då med, blev helt slut och däckade (somnade)
    Nu är det så att hon ammar i princip hela kvällarna! Lägger henne ca 23.30! Innan dess vägrar hon ligga i sängen, oftast!
    Vågar absolut inte prova m Semper igen! Har t om köpt mjölkfri - althera. Vi skulle prova ikväll, men det blev lite knas! Hon satte i halsen, sen ville jag inte försöka mer, så nu har jag ammat hela kvällen lång. Har typ fobi mot att ge ersättning, men måste känner jag ändå!! Någon som känt likadant??

Har du provat med NAN? När vi tvingades att gå över på ersättning till våra barn så provade vi först med semper och båda barnen fick magknip och kräktes av det.
    Men båda klarade NAN utan problem.
    Och de gånger de fick magknip så fick de minifomdroppar och lite magmassage så släppte det efter en stund.
    Mattias och Hannah.
  • Morkullan
    Eva 763 skrev 2015-03-04 12:22:26 följande:
    Åååååh tack snälla!!!! <3 det du säger låter mer logiskt än ngt annat jag hört lr läst!!

Men måste jag utesluta att prova att ge ersättning tror du? Jag vill amma!! Men vill ju även ge lite tid till min 8-åriga son som är här v.v
    Men du- den där perioden när man måste amma ammma amma hela tiden är så kort. Om bara några månader kommer den att vara över. Din bebis behöver inte bara bröstmjölken ofta, utan lika ofta tryggheten och närheten till dig ofta ofta. Ersättningen har som jag förstår det inga fördelar ut just ditt barns perspektiv. Bara ur ditt och möjligen syskonets. Nattlig amning ger även visst skydd mot PSD, så det finns flera poänger med nattliga uppvaknanden för de minsta barnen just de första månaderna.
  • Morkullan
    tankfull skrev 2015-03-04 11:44:57 följande:

När jag ammade och det inte fungerade så kunde jag ringa till nåt ställe som hette Amningsakuten eller nåt sånt. Kan du inte ringa dit? Genom BB fick man något nummer...

www.amningshjalpen.se/
  • Morkullan
    Eva 763 skrev 2015-03-04 15:10:20 följande:
    Jooo jag har ju en bärsjal. Minns inte hur man knöt den bara hehe.
    Finns massor med instruktionsfilmer för hur man knyter sjalar på youtube.
    Är hon bara tre månader så kan hon väl inte sitta själv ännu? Då är matstol inte så bra för hennes rygg.
  • Eva 763
    Agentkia skrev 2015-03-05 07:07:42 följande:
    Såg nu att du gav dom. Ger du dom så sluta med miniform
    Kan man inte ge båda menar du?
  • Whea

Har de inte sagt något särskilt från sjukhuset?

Själv skulle jag snarare tro att hon ätit för mycket. Som du själv skrev att du inte vet hur mycket hon fått i sig genom amning, så det behöver absolut inte vara allergi. Alla bebisar slutar ju inte äta av sig själva utan äter kanske till det är slut. Kan ju som sagt vara att de vill öka mjölkmängden när de ammar mycket.

• Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-05 15:56:19 följande:

Kan man inte ge båda menar du?

Kan kan du. Men varför? Dom har samma effekt och vissa barn blir värre i magen av miniform.
  • cattus

Semperdropparna hjälper till med bakteriebalansen i mage och tarm medan Minifom hjälper till att ta bort luft i mage och tarm som kan göra ont. Så det är två olika saker. Vill du försöka gå över till ersättning så försök bara att ge lite från en sked på dagen för att se om du får någon reaktion om du är orolig att hon  
    är känslig mot något i ersättningen. Det kan ju lugna din rädsla lite om du ser att det fungerar utan reaktioner. Låt det ta lite tid att hitta rätt. Jobbigt när man kanske inte kan ge så mycket bröst medans som man skulle vilja men din oro gör det ju inte bättre. 
    Vår dotter reagerade (tror jag) på "vanlig" välling. Så vi gav välling med havre och tyckte att det fungerade bättre, tyckte det borde vara mildare. Försökte med fullkornsvälling sedan när hon blev ca 1 år men gick tillbaka till havre och nu är hon 18 månader men vi ger fortfarande 8 månaders havrevälling för vi tycker hon får mer magknip av 1-års vällingen som innehåller fullkorn. 

Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning