• Eva 763

Livrädd för att ge ersättning

Vi har provat att ge Semper lemoloac 2 ggr på kvällen. Och någon gång på dagen, när vi gav på kvällen blev det ambulansfärd :( vi vaknade ca 3 timmar efter att hon ätit av att hon kaskadkräktes. Dykreflexen aktiverades, så hon var slapp och knappt kontaktbar och likblek över hela kroppen. Kräktes slem gjorde hon med och till slut galla :( andra gången åkte vi inte in med ambulans - då vi fick åka hem efter 5 min när vi åkte in första gången! Hon kräktes upp slem då med, blev helt slut och däckade (somnade)
    Nu är det så att hon ammar i princip hela kvällarna! Lägger henne ca 23.30! Innan dess vägrar hon ligga i sängen, oftast!
    Vågar absolut inte prova m Semper igen! Har t om köpt mjölkfri - althera. Vi skulle prova ikväll, men det blev lite knas! Hon satte i halsen, sen ville jag inte försöka mer, så nu har jag ammat hela kvällen lång. Har typ fobi mot att ge ersättning, men måste känner jag ändå!! Någon som känt likadant??

• Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning
  • nozpa
    Eva 763 skrev 2015-03-04 15:29:45 följande:
    Det har inte gått så bra att pumpa ut :( kommer inte mer än 50... Och då har jag hållt på ett tag!

Hon har vaknat rätt ofta de sista nätterna, men har slarvat m miniform och magmassagen - samt ätit ägg till frukost några dagar i rad! Men inatt vaknade hon vid 4 och 6.30. Somnade vid 22.30
    Jag hyrde en elektrisk från BB. Det går ganska så snabbt. Med min som jag hade köpt på apoteket tog det evigheter och kom inte något alls i princip.

Ni ger minifom? Det är väldigt vanligt att kräkas i samband med den. Har hon ont i magen så är sempermagdroppar ett bra tips! Kostar lite mer, men ganska dryg flaska. :)

Många hävdar även att minifom bara är placebo. Finns dom som säger samma om magdropparna också. Men magdropparna har fungerat på 3 av 3 barn här hemma.
  • Eva 763
    nozpa skrev 2015-03-04 15:37:53 följande:
    Jag hyrde en elektrisk från BB. Det går ganska så snabbt. Med min som jag hade köpt på apoteket tog det evigheter och kom inte något alls i princip.

Ni ger minifom? Det är väldigt vanligt att kräkas i samband med den. Har hon ont i magen så är sempermagdroppar ett bra tips! Kostar lite mer, men ganska dryg flaska. :)

Många hävdar även att minifom bara är placebo. Finns dom som säger samma om magdropparna också. Men magdropparna har fungerat på 3 av 3 barn här hemma.
    Nja, fast jag har faktiskt märkt skillnad när vi inte gett miniform och även då slarvat m magmassagen. När hon får miniformen så pruttar hon mer - dvs gaserna kommer ut. Så jag tror att miniform funkar faktiskt :)

Vi ger Sempers magdroppar med D-vitamin i, då jag hört att oljebaserade D-vitaminerna fröån BVC kan ge knip!

Hmmm ja min pump funkar ju inte alls bra för mig :( kanske är det fel tratt? Men inte lätt o veta varför det inte funkar.
  • Penida
    Eva 763 skrev 2015-03-04 17:51:03 följande:
    Nja, fast jag har faktiskt märkt skillnad när vi inte gett miniform och även då slarvat m magmassagen. När hon får miniformen så pruttar hon mer - dvs gaserna kommer ut. Så jag tror att miniform funkar faktiskt :)

Vi ger Sempers magdroppar med D-vitamin i, då jag hört att oljebaserade D-vitaminerna fröån BVC kan ge knip!

Hmmm ja min pump funkar ju inte alls bra för mig :( kanske är det fel tratt? Men inte lätt o veta varför det inte funkar.
    Alla kan inte pumpa, det är inga konstigheter.
    Vill du amma så kör på det men försök hitta lösningar i det som gör att du inte känner att du står ensam om allt och får en andningspaus då och då. Det finns ingen anledning att spela martyr och det är okej att klaga även på sådant som är naturligt.
    Det är vanligt det du upplever nu, tillväxtperioder och utvecklingsfaser avlöser varandra och många spädbarn somnar gärna sent och vaknar titt som tätt och behöver närhet och mat. Det kan kännas lättare att tänka att hon är behovsstyrd, så små barn styrs inte av vanor. Skriket är den starkaste signalen hon har att uttrycka ett behov. Att hon föredrar dig är inte konstigt om du tillbringar mest tid med henne, jag skulle vilja säga att det kvittar hur ni ger mat om du ändå spenderar mest tid med henne. Vi var hemma en längre period båda två i början med vårt andra barn och han tydde sig lika mycket till mig som pappan trots att han helammades. Jag hade maten men pappan hade precis allt annat och fick ta en större del av det helt enkelt. Alla delar spelar roll då det är tiden som gör att barnet knyter an.
    När hon är nöjd, se till att pappan tar henne då och är nära henne hud mot hud och kanske i sele/sjal. Känn inte att du måste göra massa annat när hon vill maratonamma, hushållsarbetet delar ni på. Är hon nöjd vid bröstet och inte "bökig" och känner du att har fått till det? Om så är kan du säkert göra massvis med ditt äldre barn samtidigt som du ammar.

Avskyr CIO-metoder
  • vuxenmentrött
    Eva 763 skrev 2015-03-04 11:22:55 följande:
    Det jag tycker är svårt är ju att veta hur mkt jag ska ge henne! Då jag ska amma innan jag ger ersättning och sen kanske även efter...? Om hon kräver det. Min tanke var att hon skulle bli trött och nöjd efter ersättningen och somna, tidigare än nu. Men om jag ger ersättning och hon dessutom vill ligga vid bröstet så får hon i sig för mkt kanske?? Tycker att detta är så svårt!! Om man visste, att det snart skulle vända. Att hon somnade tidigare (än 00) så hade man stått ut! Hon gick upp dåligt ett tag, men igår var hon på "banan" igen. Gått upp ca 200 g på 10 dagar. Men som jag menade, då är det när jag ammat hela kvällarna. Då krävs det ju det om hon ska gå upp??
    Tycker att du inte ska amma henne den tiden du har tänkt att ge flaskan. Håll dig till flaskan den sena kvälls timmen då och låt hon äta det hon vill av flaskan och rapa henne sedan. Prova o ge henne lite till sedan direkt efter hon har rapat. Och vill hon inte det är hon mätt ;) spyr hon fortfarande av flaskan eller verkar det ha lagt sig?
  • Eva 763

Jag vågar inte ge ersättning :( får köra på m amningen och ge ersättning om vi måste, om jag ska iväg t ex.

• vuxenmentrött
    Eva 763 skrev 2015-03-04 22:06:32 följande:

Jag vågar inte ge ersättning :( får köra på m amningen och ge ersättning om vi måste, om jag ska iväg t ex.

Absolut. Du gör det som är bra för dig o ditt barn ;)
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-04 15:29:45 följande:

Det har inte gått så bra att pumpa ut :( kommer inte mer än 50... Och då har jag hållt på ett tag!

Hon har vaknat rätt ofta de sista nätterna, men har slarvat m miniform och magmassagen - samt ätit ägg till frukost några dagar i rad! Men inatt vaknade hon vid 4 och 6.30. Somnade vid 22.30

Vi gav miniform och tyckte nästan han var värre med dom. Köpte semperdroppar som dessutom bara ges en gång om dagen. Då först blev magen bra och han var ett mkt nöjdare barn. Bara ett tips.
  • Agentkia
    CissiJissi skrev 2015-03-04 15:30:27 följande:

MIN upplevelse är lite att; når bebis är nöjda är alla nöjda ;) så min "metod" är att aldrig kompromissa med behoven till den som är under 3 år, särskilt särskilt spädbarnets behov (de tre första åren är grunden för resten av livet och jag sysslar mycket med att bygga en så trygg grund som möjligt). Möter man spädbarnets behov så kan allt annat lättare lägga sig på plats. Hungrig? Amma. Ledsen? Närhet. Etc. Människor är byggda för speciellt mycket närhet den första tiden i livet. MIN tro är att du kommer hitta en harmonisk lösning för er alla om du ammar och myser med bebis så mycket bebis ber om det!:)

Precis så är det. Finns en bok som handlar om våra anknytningar som heter hemligheten. Där sägs det av psykolog att vi blir trygga och stabila om vi får våra behov tillgodosedda fram till framförallt två års ålder. Man kan inte bli bortskämd med sånt man har behov av.
  • Agentkia
    CissiJissi skrev 2015-03-04 15:30:27 följande:

MIN upplevelse är lite att; når bebis är nöjda är alla nöjda ;) så min "metod" är att aldrig kompromissa med behoven till den som är under 3 år, särskilt särskilt spädbarnets behov (de tre första åren är grunden för resten av livet och jag sysslar mycket med att bygga en så trygg grund som möjligt). Möter man spädbarnets behov så kan allt annat lättare lägga sig på plats. Hungrig? Amma. Ledsen? Närhet. Etc. Människor är byggda för speciellt mycket närhet den första tiden i livet. MIN tro är att du kommer hitta en harmonisk lösning för er alla om du ammar och myser med bebis så mycket bebis ber om det!:)

Precis så är det. Finns en bok som handlar om våra anknytningar som heter hemligheten. Där sägs det av psykolog att vi blir trygga och stabila om vi får våra behov tillgodosedda fram till framförallt två års ålder. Man kan inte bli bortskämd med sånt man har behov av.
  • Agentkia
    Agentkia skrev 2015-03-05 07:01:45 följande:

Vi gav miniform och tyckte nästan han var värre med dom. Köpte semperdroppar som dessutom bara ges en gång om dagen. Då först blev magen bra och han var ett mkt nöjdare barn. Bara ett tips.

Såg nu att du gav dom. Ger du dom så sluta med miniform
Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning