Eva 763 skrev 2015-03-04 17:51:03 följande:
Nja, fast jag har faktiskt märkt skillnad när vi inte gett miniform och även då slarvat m magmassagen. När hon får miniformen så pruttar hon mer - dvs gaserna kommer ut. Så jag tror att miniform funkar faktiskt :)
Vi ger Sempers magdroppar med D-vitamin i, då jag hört att oljebaserade D-vitaminerna fröån BVC kan ge knip!
Hmmm ja min pump funkar ju inte alls bra för mig :( kanske är det fel tratt? Men inte lätt o veta varför det inte funkar.
Alla kan inte pumpa, det är inga konstigheter.
Vill du amma så kör på det men försök hitta lösningar i det som gör att du inte känner att du står ensam om allt och får en andningspaus då och då. Det finns ingen anledning att spela martyr och det är okej att klaga även på sådant som är naturligt.
Det är vanligt det du upplever nu, tillväxtperioder och utvecklingsfaser avlöser varandra och många spädbarn somnar gärna sent och vaknar titt som tätt och behöver närhet och mat. Det kan kännas lättare att tänka att hon är
behovsstyrd, så små barn styrs inte av vanor. Skriket är den starkaste signalen hon har att uttrycka ett behov. Att hon föredrar dig är inte konstigt om du tillbringar mest tid med henne, jag skulle vilja säga att det kvittar hur ni ger mat om du ändå spenderar mest tid med henne. Vi var hemma en längre period båda två i början med vårt andra barn och han tydde sig lika mycket till mig som pappan trots att han helammades. Jag hade maten men pappan hade precis allt annat och fick ta en större del av det helt enkelt. Alla delar spelar roll då det är tiden som gör att barnet knyter an.
När hon
är nöjd, se till att pappan tar henne då och är nära henne hud mot hud och kanske i sele/sjal. Känn inte att du måste göra massa annat när hon vill maratonamma, hushållsarbetet delar ni på. Är hon nöjd vid bröstet och inte "bökig" och känner du att har fått till det? Om så är kan du säkert göra massvis med ditt äldre barn samtidigt som du ammar.