• amazinga

Hur ofta driker ni te?

Hej alla! 

Jag bor i Sverige sen 4 år tillbaka och har uppmärksammat att här finns tyvärr inte så stor te kultur som i resten av världen. I USA till exempel, så dricker ca 158 miljoner amerikaner te varje dag. 

Men jag har aldrig upplevt lika stark te drickandes av svenskar. Och de svenskar jag såg som köpte te, köpte för det mesta alla samma biliga te från sin närmsta matbutik. 

Är det sant att te har så låg betydelse för svenskar jämfört med kafé? 

Min fråga är, hur många koppar av te dricker ni i er familje under 1 månad? Och vilken te brukar ni dricka, grön svart eller något annat? Samt var köper ni ?bra te?? 

Hjälp mig att förstå er ?viking kultur? bättre. Tack på förhand. 

Med vänliga hälsningar,

TeaLover

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta driker ni te?
  • DenNamnbitne
    Duckan skrev 2015-03-06 10:31:28 följande:

Tillägger: Vi skulle inte få för oss att betala för nån Aftenoon Tea. Sååå kul blir det aldrig med te.

Fast afternoon tea är ju så mycket mer än "bara te". Det är ju fina små smörgåsar och bakverk av alllehanda slag och kan ju till och med innefatta champagne.
  • Aniiee

För det första: Svergie ÄR ett kaffedrickande folk. Vi har halkat ned till 6e plats, från att ha varit på andra, efter finland (finland är fortfarande 1a med 12 kilo kaffebönor använda per capita, sverige får i sig mesliga 8.2 kilo kaffebönor per capita) (år 2008)

För det andra dricker svenskar mer te än amerikaner med 0,4 kg tebland per capita mot jänkarnas 0.33 kg teblad per kapita. (år 2009)

För det tredje, så dricker jag te kanske var 10e-12e dag. Maccha. Dyr vana, kanske, men det får det vara då....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • fala6

Jag älskar te (inte lika mycket som kaffe dock ). Vanligen dricker jag 4-5 koppar/dag.
    När jag började dricka te (ca 2 år sedan) köpte jag de vanliga" smaksatta som finns i mataffärn. Då gjorde jag det enbart för att alla sa att det var sååå gott med te. Uäääärk, tyckte jag. Sedan insåg jag att det inte var så farligt med te, bara man tar bort mjölken, sockret och byter ut det smaksatta tet. So, i did. Numera dricker jag enbart örtte, 99% av gångerna är det kamomillte. Gärna med citron i. För att "lyxa" till det har jag ibland i honung Flört.

Enda gångerna jag dricker smaksatt te är när jag gör sweet tea.

• Duckan

DenNamnbitne, sånt biter inte på mig. Det enda jag vill åt är skumpan och den kan jag dricka på annat håll

Vi var tvungna att beställa Afternoon tea i Dubai för att komma upp i Burj Khalifas restaurang och tro mig, inte en jäkel i sällskapet drack te!

• Rafael90

Det går i perioder. Under vinterhalvåret när jag fryser som mest, och gärna när jag sitter och pluggar, kan jag lätt dricka upp mot 10 koppar om dagen. Annars dricker jag aldrig te. Dricker bara för att bli varm, inte för smakens skull.

• Pinot noir

Det beror på vilken storlek koppen har, men 1.5l kanske. Blir mer när jag träffar te-drickare. 
    Svart te är det jag dricker, har svårt för de andra färgerna. 
    Jag föredrar riktigt te framför tepåsar men pga olika orsaker dricker jag mest påste hemma. Ibland gillar jag blommiga och fruktiga teer(som efterrätt eller till fika) men ibland(frukost, kvällsmat) vill jag ha typ earl grey. Ska jag lycka blir det professorns special, underbart rökt svart te. 

• Mrs D

I genomsnitt 1 kopp om dagen, brukar ta en kopp med svärmor varje eftermiddag.

Är inte te beroende, kan gå veckor utan att jag dricker något alls medan som idag är jag inne på min fjärde kopp.

Bor inte i Sverige, men hade liknade te vanor innan jag flyttade. Dricker inte kaffe alls om det har betydelse.

• Halal

Jag har alltid älskat te. Det är så gott! Men jag kan endast dricka Te med en skvätt mjölk i, annars är det inte "gott te" för mig.

Svart, grönt och vitt Te gäller för mig. Kostar gärna på mig lyxigt och fräscht lösvikt som jag köper i typiskt Te butik eller i Mellanöstern samt från Asien.

Svenssons brukar köpa "ICAs egna i portionspåsar tyvärr.. Dom skulle man vilja bjuda på riktigt fräscht Te till!

Svar på tråden Hur ofta driker ni te?