• amazinga

Hur ofta driker ni te?

Hej alla! 

Jag bor i Sverige sen 4 år tillbaka och har uppmärksammat att här finns tyvärr inte så stor te kultur som i resten av världen. I USA till exempel, så dricker ca 158 miljoner amerikaner te varje dag. 

Men jag har aldrig upplevt lika stark te drickandes av svenskar. Och de svenskar jag såg som köpte te, köpte för det mesta alla samma biliga te från sin närmsta matbutik. 

Är det sant att te har så låg betydelse för svenskar jämfört med kafé? 

Min fråga är, hur många koppar av te dricker ni i er familje under 1 månad? Och vilken te brukar ni dricka, grön svart eller något annat? Samt var köper ni ?bra te?? 

Hjälp mig att förstå er ?viking kultur? bättre. Tack på förhand. 

Med vänliga hälsningar,

TeaLover

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta driker ni te?
  • Tacksamt

Ojdå! Jag har en vattenkokare på 0.8liter..den går 3-4ggr/dag.
    Älskar olika teer...köper både på affär och delikatessbutiker.

• Jag är bara jag

Väldigt olika. Sommartid,knappt nånsin, Höst/vinter/vår,mer jag än maken,blir några ggr i veckan. Jag dricker helst svart löste,men grönt går också bra. När jag ruvar blir det enbart rött te och då varje dag istället för kaffe.

• fluu

Nästan varje dag, dock nästan aldrig mer än en kopp te per dag. Dricker inte kaffe alls, upplever att det är vanligt bland folk i min ålder. Kaffe är inte ett lika stort "tvång".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Nail

Det är sant, svenska folket dricker relativt lite te. Själv dricker jag te varje dag. En dag utan te är en förlorad dag - det är min livsstil :) En stor kopp grönt te med ingefära och citron på morgonen och en till på kvällen, det är vad jag dricker. Är jag trött då blir det rött (te).

• Dr Nail

Jag har en vän som jobbar i Kina. Varje gång han är där köper han grönt te till mig. Viktigast är att brygga det rätt.

• Anonym (Anonym)

Vi dricker mycket te här hemma. Jag dricker 2-3 stora koppar om dagen, med rikligt med mjölk men utan socker. Min man dricker cirka 1 kopp te om dagen.

Vi pendlar mellan att dricka påste från affären och att dricka löste köpt från te- och kaffebutiker. Att vi inte alltid dricker löste har delvis med kostnaden att göra, delvis med lathet att göra. Ibland, särskilt på morgonen, är det skönt att bara kunna dra fram en påse och sedan slänga den. 

Vi föredrar svart te men dricker ibland grönt sådant.

• ica

Skämtar du Ts! Jag och flera i min omgivning dricker 10 muggar eller mer varje dag.

• MammAmma

Jag dricker både kaffe och té, men inget av det dricker jag dagligen. Skulle nog uppskatta det till 3-4 koppar i veckan. Té alltså. Är jag barnledig blir det ofta mer eftersom jag helt enkelt har mer tid till att umgås med vänner och få koppla av med en kopp då. Blir oftast den tesort mina vänner nu råkar ha hemma helt enkelt :p

• Grande Rock
    sextiotalist skrev 2015-03-06 10:54:26 följande:

Och sedan är svenskarna ett kaffedrickande folk, vilket är en förbannelse för oss som dricker te, för kaffedrickaren brukar länga fram en te-påse som sett sina bättre dagar.
    Själv har jag numera alltid eget te med mig, både på jobbet och när jag reser bort.
    Sedan har man ett favoritte, som man gillar

Ungefär som att de flesta tedrickare i bästa fall kan hala fram en burk snabbkaffe som sett sina bästa dagar.

Passar det inte din exklusiva gom med det du bjuds på står det dig fritt att tacka nej.
    Be-bop-a-lula hela jävla dan
Svar på tråden Hur ofta driker ni te?