• amazinga

Hur ofta driker ni te?

Hej alla! 

Jag bor i Sverige sen 4 år tillbaka och har uppmärksammat att här finns tyvärr inte så stor te kultur som i resten av världen. I USA till exempel, så dricker ca 158 miljoner amerikaner te varje dag. 

Men jag har aldrig upplevt lika stark te drickandes av svenskar. Och de svenskar jag såg som köpte te, köpte för det mesta alla samma biliga te från sin närmsta matbutik. 

Är det sant att te har så låg betydelse för svenskar jämfört med kafé? 

Min fråga är, hur många koppar av te dricker ni i er familje under 1 månad? Och vilken te brukar ni dricka, grön svart eller något annat? Samt var köper ni ?bra te?? 

Hjälp mig att förstå er ?viking kultur? bättre. Tack på förhand. 

Med vänliga hälsningar,

TeaLover

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta driker ni te?
  • Ragnar

Jag dricker te som många andra dricker kaffe. Tycker inte om kaffe och har aldrig gjort. Men jag föredrar "bra" te och köper själv bara te i lösvikt i teaffär. Men blir jag bjuden på te och det bara finns påste tar jag det. Har även ofta tepåsar på jobb, dock inte de billiga sorterna som finns i alla stormarknader, de dricker jag bara i nöd om inget annat finns. Jag dricker oftas bara 1-2 koppar vanligt svart eller grönt te om dagen. Resten brukar bli örtte. Dessa dagarna är kamomill och fänkål favoriterna. Odlar, plockar och torkar ofta själv en hel del örter under sensommaren och hösten. Det brukar räcka fram till Januari.
    Mina vanor är nog lika mina kaffedrickande vänner. De föredrar bättre och lite dyrare kaffe men även dricker annat om det bättre inte finns till hands.

• Duckan

Maken dricker en kopp te varje morgon. Jag gjorde det tidigare, men jag vill ha socker i mitt och det går inte ihop med att hålla vikten riktigt så nu dricker jag kaffe.
    Maken kör på vanliga påsar så inget fin-drickande här. Vi är inte te-typer med andra ord.

• Duckan

Tillägger: Vi skulle inte få för oss att betala för nån Aftenoon Tea. Sååå kul blir det aldrig med te.

• sextiotalist

Du måste vara blind, i de flesta affärerna så finns det ett stort utbud på de, både i löste och även t-påsar (som inte ska förringas, det finns mycket gott där också), det dyker upp te-butiker lite överallt.

Jag upplevde det tvärtom när jag var i USA, som inbiten t-drickare så fanns det nästan inget utbud alls, men jag var van att i Sverige ha ett rikt utbud på te. Jag har under hela min vuxna tid alltid kunnat köpa te av olika sorter och då menar jag från tidigt 80-tal och framåt, var jag än har bott så har jag hittat olika sorters te.

• sextiotalist

Och sedan är svenskarna ett kaffedrickande folk, vilket är en förbannelse för oss som dricker te, för kaffedrickaren brukar länga fram en te-påse som sett sina bättre dagar.
    Själv har jag numera alltid eget te med mig, både på jobbet och när jag reser bort.
    Sedan har man ett favoritte, som man gillar

• Skidälskaren

Jag älskar te och föredrar te framför kaffe alla dagar i veckan =) min absoluta favorit är Liptons Vanilla Caramel. Den är otroligt god!! Har aldrig mjölk eller socker/suketter i mitt te. Tycker det är mycket godare som det är "naturligt" och det är lite nyttigare så

• Abbe83

Jag dricker te varje morgon och ibland på kvällen, gillar inte kaffe. Jag brukar köpa te i mataffären, på hälsokost eller i teaffär. Dricker mest svart te men även rött te och vitt te. Dricker mest te i påse men även te i lösvikt ibland. Har ett köksskåp där jag samla olika tesorter och en telåda där jag sortera tesortera.  

Svar på tråden Hur ofta driker ni te?