• Anonym (G)

Neka semester?

Hej!

Ska börja plugga till hösten och säga upp mig i juni, dvs. min uppsägningstid kommer vara juni-augusti (tills dagen skolan början). Kan arbetsgivaren neka mig att ta ut semester i sommar? Eller dra tillbaka redan beviljad semester? Vet att de kommer få panik när jag säger upp mig och antagligen vilja att jag sitter och dokumenterar allt jag kan etc. fast att de flesta andra som slutat på min avdelning förut istället fått tvärtom - att de blivit arbetsbefriade nästan hela uppsägningstiden. 

• Svar på tråden Neka semester?
  • Anonym (i)

Du har laglig rätt till fyra veckors semester under sommaren. Däremot kan arbetsgivaren bestämma mer exakt vilka veckor du ska få ledigt. Eventuellt kan det finnas andra överenskommelser i kollektivavtalet.

• Grus grus

Sen handlar det lite också om ni får semestern i förskott eller efterskott. På min arbetsplats får alla tillsvidareanställda nya sem-dagar i januari, i förskott. Så om man säger upp sig och bara jobbar till juni, försvinner några dagar. Kolla upp det!

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Anonym (Varför säga upp?)

Är det inte bättre att söka tjänstledigt för studier, än att säga upp sig?

• Ms H

Om semestern redan är godkänd kan arbetsgivaren inte dra tillbaka det. Om du däremot inte har ansökt om semester före du säger upp dig, behöver arbetsgivaren inte bevilja semester. Men så finns ju de där fyra veckorna man har rätt till under juni-augusti...

• Anonym (G)

Det är för litet företag, de skulle inte godkänna tjänstledighet. Har inte blivit godkänt för någon av mina tidigare kollegor på avdelningen som sökt, utan de har istället slutat. Tack för era svar! 

Vet inte om det är semester i förskott eller inte? Första året när man saknar intjänade dagar får man ta ut förskottssemester, men under året man jobbar tjänar man ihop semesterdagar som blir tillgängliga från april "semesteråret därpå". Borde vara efterskott kanske men att uttagen förskottssemester dras av från slutlönen om man jobbar kortare än fem år tror jag det är.

• Ms H
    Anonym (G) skrev 2015-03-07 23:35:33 följande:

Det är för litet företag, de skulle inte godkänna tjänstledighet. Har inte blivit godkänt för någon av mina tidigare kollegor på avdelningen som sökt, utan de har istället slutat. Tack för era svar! 

Vet inte om det är semester i förskott eller inte? Första året när man saknar intjänade dagar får man ta ut förskottssemester, men under året man jobbar tjänar man ihop semesterdagar som blir tillgängliga från april "semesteråret därpå". Borde vara efterskott kanske men att uttagen förskottssemester dras av från slutlönen om man jobbar kortare än fem år tror jag det är.

De får inte neka tjänstledighet för studier.
  • Anonym (G)
    Ms H skrev 2015-03-07 23:37:02 följande:
    Det är möjligt men det vet jag att de har gjort.. men jag vet inte vad förklaringen varit såklart eller om de som ansökt gjort det i tid och andra detaljer runt det. Det funkar iaf inte för företaget eftersom vi bara är två personer på min avdelning och det skulle vara taskigt om jag kom tillbaka för de kan inte ha tre på avdelningen. Fast jag har inga ambitioner att komma tillbaka, trivs inte med jobbet så det är därför jag ska studera .
  • Grande Rock

Du behöver inte vänta till Juni med att säga upp dig. Om du redan nu informerar din arbetsgivare om att du kommer börja studera till hösten kan hen planera hur situationen ska lösas och du har bättre förutsättningar att få din semester.
    Om du säger upp dig i juni och sedan har semester minskar den tillgängliga tiden för en eventuell överlämning och upplärning vilket kan göra att du kan få anpassa din semester till arbetsgivarens behov.

Be-bop-a-lula hela jävla dan
  • Anonym (G)
    Grande Rock skrev 2015-03-07 23:46:12 följande:

Du behöver inte vänta till Juni med att säga upp dig. Om du redan nu informerar din arbetsgivare om att du kommer börja studera till hösten kan hen planera hur situationen ska lösas och du har bättre förutsättningar att få din semester.
    Om du säger upp dig i juni och sedan har semester minskar den tillgängliga tiden för en eventuell överlämning och upplärning vilket kan göra att du kan få anpassa din semester till arbetsgivarens behov.

Jo men då tar jag risken att bli uppsagd innan så fort en ersättare finns och få ett glapp så min SGI försvinner. Jag ansvarar för vår rekrytering via en bemanningsbyrå så jag tänkte be dem börja kolla lite..
  • Grus grus
    Ms H skrev 2015-03-07 23:37:02 följande:

Nej det stämmer, men de kan förhala tiden för tjänstledighet med flera månader, och då väljer ju de flesta att säga upp sig.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Neka semester?