• Anonym (G)

Neka semester?

Hej!

Ska börja plugga till hösten och säga upp mig i juni, dvs. min uppsägningstid kommer vara juni-augusti (tills dagen skolan början). Kan arbetsgivaren neka mig att ta ut semester i sommar? Eller dra tillbaka redan beviljad semester? Vet att de kommer få panik när jag säger upp mig och antagligen vilja att jag sitter och dokumenterar allt jag kan etc. fast att de flesta andra som slutat på min avdelning förut istället fått tvärtom - att de blivit arbetsbefriade nästan hela uppsägningstiden. 

• Svar på tråden Neka semester?
  • Grande Rock
    Anonym (pelle svanslös) skrev 2015-03-08 09:47:42 följande:
    Låter inte smart att säga upp sig för att man ska plugga...
    o det inte direkt det smartaste att välja tjänstledighet

Däremot kanske du ska fundera på.. Studieledighet enligt studieledighetslagen..

Men konkret.. Du har skyldighet att arbeta på din uppsägningstid och samma gäller vid uppsägning för arbetsbrist.

Ska du ändå säga upp dig och ni har månadslön. Sätter du datumen på en söndag. Annars riskerar du att förlora upp mot 2000:- i fickan.

Semester får inte användas som uppsägningstid.. så faller din semester under den tiden. Ja då får din AG ändra.

Men inget är måsten.. Men det är AG som bestämmer om arbetsbefrielse på uppsägningstid!..
    Vad är det för skillnad på studieledighet och tjänsteledighet?
    Be-bop-a-lula hela jävla dan
  • Fjärilslarv

Ja man får kalla in personal som är på semester, men då ska alla andra alternativ vara uttömda först.

• Anonym (ska veta)
    Anonym (pelle svanslös) skrev 2015-03-08 09:47:42 följande:
    Låter inte smart att säga upp sig för att man ska plugga...
    o det inte direkt det smartaste att välja tjänstledighet

Däremot kanske du ska fundera på.. Studieledighet enligt studieledighetslagen..

Men konkret.. Du har skyldighet att arbeta på din uppsägningstid och samma gäller vid uppsägning för arbetsbrist.

Ska du ändå säga upp dig och ni har månadslön. Sätter du datumen på en söndag. Annars riskerar du att förlora upp mot 2000:- i fickan.

Semester får inte användas som uppsägningstid.. så faller din semester under den tiden. Ja då får din AG ändra.

Men inget är måsten.. Men det är AG som bestämmer om arbetsbefrielse på uppsägningstid!..
    Njae...

Förtydligande ang semester under uppsägningstid.

www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-uppsagning

"Arbetsgivarens rätt att förlägga ledighet till arbetstagarens uppsägningstidär noga reglerad i semesterlagen. Om semestern inte redan är utlagd, får arbetsgivaren inte förlägga den till uppsägningstid utan att vara överens med arbetstagaren om det. Sägs arbetstagaren upp på grund avarbetsbrist, kan arbetstagaren begära att redan beviljad semester upphävs. Reglerna gäller inte om uppsägningstiden är mer än sex månader. Då finns inga hinder för arbetsgivaren att förlägga semester tilluppsägningstid och arbetstagaren har heller inte någon rätt att återta utlagd semester."
  • Anonym (Mumin)

För att dra in redan beviljad semester krävs särskilda skäl. Det ska ha inträffat något efter semestern beviljades som arbetsgivaren inte kan styra över och som gör det nödvändigt för att verksamheten ska fungera.

Om det inte står något annat i era avtal har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden juni till augusti (förutsatt att du har tillräckligt med semesterdagar). Det kan de inte neka dig för att du har sagt upp dig. Däremot kan arbetsgivaren bestämma om du ska få din semester i juni eller augusti. Där kan du bara ha önskemål.

Kontakta facket om du känner dig osäker.

• Anonym (G)

Tack för alla svar

Säga upp mig kommer jag oavsett, det var inte det jag frågade om. Ska byta bransch och är helt 100 på att jag inte vill tillbaka till nuvarande jobb så slutar jag plugga söker jag nytt jobb. Det jag är ute efter är att behålla SGI dvs. jobba fram till första studiedag, men förhoppningsvis kunna ta lite semester i sommar också.

• Madraykin
    Anonym (G) skrev 2015-03-08 22:10:04 följande:

Tack för alla svar

Säga upp mig kommer jag oavsett, det var inte det jag frågade om. Ska byta bransch och är helt 100 på att jag inte vill tillbaka till nuvarande jobb så slutar jag plugga söker jag nytt jobb. Det jag är ute efter är att behålla SGI dvs. jobba fram till första studiedag, men förhoppningsvis kunna ta lite semester i sommar också.

Hur lång är utbildningen? Är ditt nuvarande jobb relevant för ditt kommande yrke? Hur ser arbetsmarknaden ut där? Som regel gäller ju att den som redan har ett jobb, är bra mycket mer attraktiv på arbetsmarknaden än den som inte har ett jobb. Så måste man inte säga upp sig så är det ju tämligen osmidigt att göra just det, även om man inte planerar att gå tillbaka.

För gällande studieledighet så kan de som sagt inte neka dig, då det är olagligt. De har dock rätt att skjuta på den 6 månader från ditt meddelandedatum. Vilket innebär att om du meddelar dem imorn att du vill vara studieledig, så har de rätt att skjuta på den tom 9/9. 

För om det blir så att du ändå blir uppsagd, är inte det bättre än att du själv säger upp dig? Så riskerar du iaf inte a-kassan.
  • framfet

Ta kontakt med ditt fack och rådgör med dem.
    De om några har koll på lagarna och hur de ska tolkas när det gäller små som stora företag samt hur det fungerar med att ta ut semester under uppsägningstid och ordningsreglerna för det. Här på FL är det endast spekulationer, men facket torde ha stenkoll på just det.

• Anonym (Pia)
    Grande Rock skrev 2015-03-08 11:46:47 följande:
    Vad är det för skillnad på studieledighet och tjänsteledighet?
    I din plånbok blir det ingen skillnad. Ledighet för studier är en sorts tjänstledighet, en av de få faktiskt som är lagstadgade.
    Man har tex inte (enligt lag) rätt att vara tjänstledig bara för att man "känner för det" eller för att testa annat jobb. Utan det är vid studier, vid militärtjänst och andra specifika tillfällen.

Jag brukar resonera som så att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb, även om jag helst inte kommer tillbaka till mitt gamla jobb efter avslutade studier. Men det är ändå alltid "nåt".
    Däremot har arbetsgivaren enligt lag rätt att skjuta på din ledighet för studier om det påverkar verksamheten. De kan inte säga blankt nej men de kan säga att vi kan bevilja from januari 2016 och framåt till exempel.
    I det läget får du ju dock säga upp dig om du verkligen måste börja studera nu i höst, då finns inte så många andra alternativ.
  • Anonym (??)

Kommer du garanterat ha ett jobb direkt efter studierna? Varför inte be om tjänstledigt annars?? Din arbetsgivare kan hitta ersättare för dig under tiden som du studerar. INGET som är taskigt med det, om man ska jämföra är det taskigare att säga upp sig uppenbart 3mån innan studierna börjar och arbetsgivaren får kortare tid på sig att hitta en ersättare.

• Grande Rock
    Anonym (Pia) skrev 2015-03-09 13:29:20 följande:
    I din plånbok blir det ingen skillnad. Ledighet för studier är en sorts tjänstledighet, en av de få faktiskt som är lagstadgade.
    Man har tex inte (enligt lag) rätt att vara tjänstledig bara för att man "känner för det" eller för att testa annat jobb. Utan det är vid studier, vid militärtjänst och andra specifika tillfällen.

Jag brukar resonera som så att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb, även om jag helst inte kommer tillbaka till mitt gamla jobb efter avslutade studier. Men det är ändå alltid "nåt".
    Däremot har arbetsgivaren enligt lag rätt att skjuta på din ledighet för studier om det påverkar verksamheten. De kan inte säga blankt nej men de kan säga att vi kan bevilja from januari 2016 och framåt till exempel.
    I det läget får du ju dock säga upp dig om du verkligen måste börja studera nu i höst, då finns inte så många andra alternativ.
    Kan du då förklara varför det skulle vara osmart att vara tjänstledig för studier kontra att vara studieledig?
  • Anonym (Pia)
    Grande Rock skrev 2015-03-09 18:01:29 följande:
    Kan du då förklara varför det skulle vara osmart att vara tjänstledig för studier kontra att vara studieledig?

Det är samma sak! Ledighet för studier är en sorts tjänstledighet.
    Frågan handlar väl om att säga upp sig eller vara tjänstledig för studier och då är det klart smartare att söka tjänstledighet för att studera (och ha ett jobb) än att säga upp sig (och inte ha ett jobb).
  • Grande Rock
    Anonym (Pia) skrev 2015-03-10 08:19:29 följande:

Det är samma sak! Ledighet för studier är en sorts tjänstledighet.
    Frågan handlar väl om att säga upp sig eller vara tjänstledig för studier och då är det klart smartare att söka tjänstledighet för att studera (och ha ett jobb) än att säga upp sig (och inte ha ett jobb).
    Skribenten jag citerade menade på att det inte var så smart att vara tjänsteledig, det var givetvis studieledig man skulle vara. Därav min fråga.
Svar på tråden Neka semester?