Det är ju bra att en arbetsgivare känner till vilka regler som gäller.
Grande Rock skrev 2015-03-08 00:49:37 följande:
Oj, jag har alltid trott att uppsägningstiden endast är ett minimum, men det är möjligt att jag har fel där. Menar du att du måste säga upp dig exakt tre månader innan du avser att jobba sista dagen?
Som arbetsgivare uppskattar jag iaf om mina medarbetare informerar mig så fort de bestämt sig för att göra något annat och skriva slutdatum efter önskemål på uppsägningsavtalet (förutsatt att datumet är minst en uppsägningstid bort).
Den arbetsgivare som jag slutat hos kände inte (tidigare

) till sådana saker som arbetstidslagen, semesterlagen och inte heller någonting om arbetsmiljölagen.
Jag berättade att jag hade allvarliga funderingar på att leta efter något annat med tanke på hur dåligt all personal mådde eftersom ledarskapet hade mer än lite brister.
I samband med det accepterade jag ledningens halvårslånga tjat om att ta över en chefsroll mer villkoret att arbetstidslagen skulle respekteras. Jag tänkte att eftersom ingen annan fattar vad som händer och vad det beror på så ger jag det till att börja med ett halvår och om det går åt rätt håll ett år till.
10 dagar senare blev jag uppsagd pga arbetsbrist. Självklart visste ledningen inte att de måste prata med facket först. När de sedan pratade med facket hade de en helt annan fördelning av rollerna - allt för att kunna göra sig av med mig och en till kollega.
Min nyutnämnda befattning hade givit till en annan kollega, inte den som tidigare haft tjänsten, men i verkligheten har min företrädare kvar tjänsten.
Slutlön då, med intjänad och sparad semester? Det tog ett tag att få tidigare arbetsgivaren att förstå vad de skrivit på i samband med uppsägningen, att just det skulle betalas ut. Ingen koll på intjänandeår, semesterår, förskottssemester och vad som gäller om arbetsgivaren säger upp. Min kollega fick vänta 2 månader efter sin sista dag på sin slutlön, nä, det blev inga dagar kvar till dig sa de trots att han skulle ha 40 tusen minus skatt.
Jag ska ha ca 85 tusen minus skatt och de har lovat att betala ut det veckan som var. Kom det ? nä.
Så fort min uppsägningstid var över backade de från att följa arbetstidslagen.
Ska man anställa folk ska man ta reda på vad som gäller.
Jag har för många år sedan på ett av mina första jobb 'sagt upp mig' med förhoppningen om att få jobba kvar tills jag hittar något. Det var inga problem med den arbetsgivaren. H*n förstod varför det var omöjligt att göra ett vettigt jobb och personen som var skyldig till oredan i organisationen hade h*n redan försökt 'flytta snett upp till vänster' utan att lyckas med skadehanteringen.