• Anonym (anonym)

hur byter man personnummer?

jag vill byta personnummer så att mitt tidigare liv inte står dokumenterat någonstans, hur gör jag??

• Svar på tråden hur byter man personnummer?
  • Rainbow Dash

Min mamma har bytt personnummer. Det blev så när hon bytte medborgarskap. Först var hon finsk och bytte till svensk, då fick hon ett personnummer. Sedan bytte hon till finsk igen och sedan till svensk (detta var innan man kunde ha dubbla medborgarskap) då fick hon ett nytt personnummer. Det var inget hon ville men det blev så i alla fall. Vet ej ifall de fortfarande gör så men kanske. Du måste alltså byta bort ditt svenska medborgarskap och sedan försöka bli svensk igen och har du tur får du nytt personnummer.

• Anonym (dh)
    Rainbow Dash skrev 2015-03-10 22:18:34 följande:

Min mamma har bytt personnummer. Det blev så när hon bytte medborgarskap. Först var hon finsk och bytte till svensk, då fick hon ett personnummer. Sedan bytte hon till finsk igen och sedan till svensk (detta var innan man kunde ha dubbla medborgarskap) då fick hon ett nytt personnummer. Det var inget hon ville men det blev så i alla fall. Vet ej ifall de fortfarande gör så men kanske. Du måste alltså byta bort ditt svenska medborgarskap och sedan försöka bli svensk igen och har du tur får du nytt personnummer.

Även efter medborgarskapsbyte med medföljande personnummerbyte finns kopplingarna kvar till ens person. Så skulle man t ex begå brott eller hamna i faderskapsmål där dna är en betydande faktor kommer man liksom inte undan för att man bytt medborgarskap ifall ens dna finns registrerat från den tid man hade det tidigare numret.
  • Anonym (dh)
    Anonym (dh) skrev 2015-03-10 22:24:57 följande:
    Även efter medborgarskapsbyte med medföljande personnummerbyte finns kopplingarna kvar till ens person. Så skulle man t ex begå brott eller hamna i faderskapsmål där dna är en betydande faktor kommer man liksom inte undan för att man bytt medborgarskap ifall ens dna finns registrerat från den tid man hade det tidigare numret.
    Dessutom följer inte ett personnummerbyte på medborgarskapsbytet i sig, utan på folkbokföringen. Man måste alltså inte vara svensk medborgare för att ha svenskt personnummer.
  • Sweet Sofia

I hotbilder kan man under mycket speciella omständigheter där man är så hotad till livet att det har bedömts att skyddad identitet inte räcker som skydd så kan man få ny identitet och då även nytt personnummer. Men det är ekstremt ovanligt och inget som händer sådär poff.

• nevermind
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-10 20:35:45 följande:

men det måste ju gå på något sett , kan jag som svensk låtsas att jag är utlänning och söka uppehållstillstånd i Sverige så de ger mig annat personnummer??

• Anonym (daaah)

men det måste ju gå på något sett , kan jag som svensk låtsas att jag är utlänning och söka uppehållstillstånd i Sverige så de ger mig annat personnummer??

Bra tänkt där. Tänk om Dom kollar ditt dna som du nu tydligen vill bli av med ifrån databaserna. Ledsen att säga det men du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Se istället till att sluta känna dig krängt och inse att din bakgrund inte kommer ändra Sig.
  • rosa banan
    Fjäril kär skrev 2015-03-10 21:23:25 följande:

Är du dömd för något står du i polisregister i 5 år, sen raderas det.  

Socialens journaler står du bara i när du är i pågående utredning. Så fort en utrednning är klar så finns du inte mer i deras register. 

Sjukjournaler är det bara vårdpersonal som har tillgång till och ingen frågar efter din tidigare historia såvida det inte är relevant för det du söker hjälp om.  Ingen läkare frågar efter ett eventuellt självmordsförsök om du söker för halsfluss tex .  

DNA-register... tja har du lämnat dna via sjukvården som många av oss 70talister gjorde via PKU-provet som nyfödda så står du med för evigt i det.

har du lämnat dna hos polisen för att du misstänks för något , gjort något brott eller lämnar dna vid vittnesmål tex så följer det med polisrapporten.  Borde försvinna efter 5 år . 

Ang pku så får man bara använda de vid "allvarliga" fall.. om jag minns rätt så kolla man när Anna Lind mördades och hon är ju ett allvarligare fall än resten av befolkningen... Tyvärr..bara att inse Svensson, Anna var mycket viktigare än er.. måste ju även citera "allas lika värde my ass"
  • alla har olika åsikter
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-10 21:32:47 följande:

så vilket brott man än begår så finns man bara kvar i polisens register i 5 år?

Vissa brott är 5 år men de flesta är 10 år. Det jag blev dömd för 6-7 år sedan finns kvar.
  • Anonym (?)

Tja. Günter Wallraff låtsades ju framgångsrikt i flera år att han var turkisk gästarbetare och ingen misstänkte något. Men du måste vara beredd på en tät förklädnad och att börja om från noll. Absolut noll.
Svar på tråden hur byter man personnummer?