• Anonym (anonym)

hur byter man personnummer?

jag vill byta personnummer så att mitt tidigare liv inte står dokumenterat någonstans, hur gör jag??

• Svar på tråden hur byter man personnummer?
  • Anonym (pål)

Du kan få ett nytt personnummer genom att byta kön. Du lär dock inte kunna lura de som ska göra din könsidentitetsutredning. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (pål) skrev 2015-03-10 20:46:15 följande:

Du kan få ett nytt personnummer genom att byta kön. Du lär dock inte kunna lura de som ska göra din könsidentitetsutredning. 

nej tack, är så stolt över att vara kvinna men jag vill ha annat personnummer på något sätt. Jag vill inte vara svensk medborgare heller. Kan man säga upp sin svenska medborgarskap när man är svensk sedan 1100-talet?
  • Anonym (anonym)
    athanatos skrev 2015-03-10 20:41:57 följande:
    Beror väl på vad det är.
    alltså hur länge är man dokumenterad hos soc och sjukus?
  • Jag är bara jag

Man får inte byta personnummer-punkt. Säga upp medborgarskap gör man bara om man flyttar utomlands och de kräver det för att bli medborgare i just det landet. Räcker det inte att flytta långt inom Sverige.då känner ju ingen dig alls och det gamla borde därmed inte spöka.

• rosa banan

Du kan flytta utomlands och bli medborgare där och säga upp ditt svenska medborgarskap..

Eller hitta en gammal enstöring som bott ute i en stuga längre än va du levt.

Bli vän med enstöringen tills han/hon dör, då irrar du runt på gatorna och verkar lite obegåvad men kontaktsökande. Be om hjälp för att din "pappa" har dött och du har levt i skogen med han hela ditt liv.

Om du kan spela bra och planerar bra så kanske de kan funka.

• Anonym (anonym)
    rosa banan skrev 2015-03-10 20:58:09 följande:

Du kan flytta utomlands och bli medborgare där och säga upp ditt svenska medborgarskap..

Eller hitta en gammal enstöring som bott ute i en stuga längre än va du levt.

Bli vän med enstöringen tills han/hon dör, då irrar du runt på gatorna och verkar lite obegåvad men kontaktsökande. Be om hjälp för att din "pappa" har dött och du har levt i skogen med han hela ditt liv.

Om du kan spela bra och planerar bra så kanske de kan funka.

problemet är att jag finns med i dna register och det vill jag inte! jag känner mig kränkt , jag vill vara mera hemlig av mig.
  • Anonym (varför?)

Svaret är nej. Absolut nej. Personnumret följer dig hela livet. Har man tillräckliga skäl så kan man få skyddad identitet. Man behåller sitt personnummer men det spärras i olika register som t.ex. försäkringskassan, folkbokföringen, skatteverket mm. Men vid några tillfällen när det har handlat om riktigt allvarliga hot mot personens liv i samband med t.ex. att vittna i fall med mycket grov brottslighet har det faktiskt hänt att man fått en helt ny identitet med nytt personnummer. Men som sagt mycket, mycket svårt. Varför vill du byta personnummer ts ?

• rosa banan

Du är rätt körd då. Flytta till ett afrikanskt land eller nått som inte har lika stora kontroller och som går att muta, du kanske inte blir av med medborgarskapet men ingen har koll på dig där.

• Dixie
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-10 20:49:44 följande:
    nej tack, är så stolt över att vara kvinna men jag vill ha annat personnummer på något sätt. Jag vill inte vara svensk medborgare heller. Kan man säga upp sin svenska medborgarskap när man är svensk sedan 1100-talet?
    du kan ju inte bara säga upp ditt medborgarskap - du behöver ju då flytta och  bli medborgare i ett annat land - att din släkt har bott i Sverige sedan 1100-talet är ju ganska oväsentligt i sammanhanget.....
  • Jennie med ie
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-10 20:49:44 följande:
    Du kan söka medborgarskap i något annat land, och absolut bli inskriven i rekordböckerna som världens äldsta människa.
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-10 21:02:03 följande:
    problemet är att jag finns med i dna register och det vill jag inte! jag känner mig kränkt , jag vill vara mera hemlig av mig.
    Som redan skrivits, i teorin kan det gå att lura dig till ett nytt personnummer genom att fejka att du är flykting utan korrekta papper o s v men att du skulle lyckas utan att nån kommer på att du luras och dessutom få uppehållstillstånd på de grunderna är i praktiken osannolikt. Du kan lika gärna glömma det... Men på vad sätt är du rätt att ditt dna ska ställa till det för dig? Har du planerat att begå brott?
Svar på tråden hur byter man personnummer?