• Anonym (anonym)

hur byter man personnummer?

jag vill byta personnummer så att mitt tidigare liv inte står dokumenterat någonstans, hur gör jag??

• Svar på tråden hur byter man personnummer?
  • suziz

Hacka dig in i myndigheternas system och ändra i alla register där du finns med.

• suziz
    suziz skrev 2015-03-12 09:30:08 följande:

Hacka dig in i myndigheternas system och ändra i alla register där du finns med.

OBS! det är såklart olagligt och inget jag rekommenderar!
  • Lord Hans

Du fejkar din egen död. Men om du inte kunde räkna ut det på egen hand utan måste fråga på ett internetforum så kan du glömma det. Du kommer inte att lyckas.

• Anonym (Usch på dig)
    Madmoiselle skrev 2015-03-11 17:43:25 följande:

Det kan du inte göra. Det enda sättet att byta personnummer är att polisen ändrar det pga extrema omständigheter eller om du byter kön.

Man kan inte byta kön, det är bara hittepå.
    Ungefär som att operera fötter på armarna och händer på benen, lika fel det.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Usch på dig) skrev 2015-03-12 18:23:33 följande:

Man kan inte byta kön, det är bara hittepå.

Säg det till alla som bytt kön... eller snarare bytt till den kön de egentligen var.
  • Anonym (Usch på dig)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 18:36:31 följande:
    Säg det till alla som bytt kön... eller snarare bytt till den kön de egentligen var.
    Visst kan jag göra det, inga problem.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (inte i normala fall) skrev 2015-03-11 17:08:22 följande:

Det går vid allvarlig hotbild såsom skrivits tidigare. Då förväntas man dessutom byta namn, bostadsort och helst avstå från kontakt med tidigare bekanta för att det ska vara någon vits med identitetsbytet.

I normala fall kan det bytas t ex i fall där det blivit fel vid folkbokföring. Hade en bekant som efter en del  besvär och med hjälp av diverse intyg från gamla hemlandet till slut fick bytt till rätt födelsedatum, som fyllts i fel av dåvarande myndigheter i gamla hemlandet. I vederbörandes aktuella folkbokföringspost står hänvisning även till det gamla personnumet.

problemet är att jag är svensk. Och jag känner mig hotad av polisen o andra myndigheter ...
  • Anonym (anonym)
    suziz skrev 2015-03-12 09:30:08 följande:

skulle vilja göra det. Frågan är hur?
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2015-03-12 07:55:35 följande:

Det du KAN göra är ju att inte ha kvar uppenbara kopplingar till ditt liv som du vill glömma.

* inte finnas på sociala medier under ditt eget namn.

* bryt kontakten med vänner uppenbart kopplad till det du gjort

*begränsa antalet folk som vet vad du gjort

* nya vänner du träffar förblir ovetande om din story

* skaffa nytt mobilnummer

* se till att ditt nuvarande liv är så rent och blankt som möjligt, dvs undvik att fortsätta hamna i trubbel som då kan återkoppla till tidigare liv. Undvik fortkörning, håll dig borta från kronofogden, hamna inte i fyllecell, ställ inte upp på mystiska saker för dina vänner osv osv...

men är man dokumenterad i register osv så är man et föralltid. Allt som lagras i systemet och även om det raderas så finns det alltid kvar någonstans..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..!) skrev 2015-03-12 04:14:11 följande:

Intressant frågeställning.Så klart går det inte som alla konstaterat.

Men jag skulle tro att det finns folk i Sverige som gjort sig av med sin identitet genom att söka asyl här.  Alternativet är att du lämnar Sverige helt, förslagsvis drar du då i hemlighet till något land där folkbokföring och öppenhet i personuppgifter inte prioriteras

som var?
Svar på tråden hur byter man personnummer?