• Anonym (Fiskmås)

Hallå!!! Barn kostar!

Slösurfade på Fks sida på fb och läste en idiotisk kommentar. En småbarnsmorsa gnällde över att barnbidraget och underhållsstödet inte höjs för blöjor och välling kostar 1500 i månaden och sen behöver man våtservetter, vanlig mat, leksaker, kläder, cyklar mm. Sen låssas hon att hon har betalat allt själv.

Snacka om lustig människa.   Men tyvärr verkar många, främst morsor, vara såna. 1. Barn kostar, även för morsorna. 2. Du har inte betalat allt själv om du har låtit barnbidraget och underhållet betala för barnets kostnader. 3. Skaffa inga barn om du inte har råd eller vill ta hand om ungarna sen!

Håller ni med eller tycker ni synd om dessa morsor?

• Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!
  • nokla
    Anonym (Fiskmås) skrev 2015-03-11 13:37:42 följande:

Näe utan meningen är att stå för hälften av barnets försörjning efter barnbidraget är borträknat.

Haha och detta gör man för att det är en naturlag? Om du vill tro att staten betalar ut olika bidrag utan något bakomliggande syfte får du väl göra det
  • Aniiee

Med tanke på att varken barnbidraget eller i princip något annat bidrag från FK (aktivitets- och sjukersättning, handikappbidrag, underhållsstöd, mm mm mm) inte hängt med i inflationen så har hon i princip rätt. Inte så mycket rätt som hon VILL ha, men rätt lik förbannat.

Om barnbidraget hade hängt med i utvecklingen sedan jag var 15 så borde det idag ligga på ungefär en hundralapp mer än det gör idag. Inte mycket mer, men en hundralapp ändå. Underhållsstödet vet jag inte hur mycket det är varken idag eller för 15 år sedan, så det kan jag inte räkna på....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (Fiskmås)
    nokla skrev 2015-03-11 14:28:13 följande:
    Haha och detta gör man för att det är en naturlag? Om du vill tro att staten betalar ut olika bidrag utan något bakomliggande syfte får du väl göra det
    Va? Nu hade du väl otur...
    "Underhållsstödet syftar till att garantera barn till särlevande föräldrar viss försörjning. Föräldrar är skyldiga att svara för underhåll för sina barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Underhållsskyldigheten gäller oavsett om föräldrarna bor tillsammans eller på skilda håll och tills barnet fyllt 18 år eller tills de fyller 21 år om de inte avslutat grund -eller gymnasieskola dessförinnan. Vid en separation kan underhållsskyldigheten fullgöras genom att den förälder som inte bor med barnet betalar underhållsbidrag." www.fk.se
    Aniiee skrev 2015-03-11 14:58:07 följande:

Med tanke på att varken barnbidraget eller i princip något annat bidrag från FK (aktivitets- och sjukersättning, handikappbidrag, underhållsstöd, mm mm mm) inte hängt med i inflationen så har hon i princip rätt. Inte så mycket rätt som hon VILL ha, men rätt lik förbannat.

Om barnbidraget hade hängt med i utvecklingen sedan jag var 15 så borde det idag ligga på ungefär en hundralapp mer än det gör idag. Inte mycket mer, men en hundralapp ändå. Underhållsstödet vet jag inte hur mycket det är varken idag eller för 15 år sedan, så det kan jag inte räkna på....

Som du skriver så handlar de bara om några få hundralappar. Vissa verkar glömma den stora höjningen av bostadsbidraget som gav fattiga småbarnsmorsor någon tusenlapp mer per månad att leva på.
  • Anonym (hej)

Jepp jag har inga barn men de jag känner som har barn klagar hela tiden på att dem inte har råd med allt

• nokla
    Anonym (Fiskmås) skrev 2015-03-11 16:57:13 följande:

Va? Nu hade du väl otur...

"Underhållsstödet syftar till att garantera barn till särlevande föräldrar viss försörjning. Föräldrar är skyldiga att svara för underhåll för sina barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Underhållsskyldigheten gäller oavsett om föräldrarna bor tillsammans eller på skilda håll och tills barnet fyllt 18 år eller tills de fyller 21 år om de inte avslutat grund -eller gymnasieskola dessförinnan. Vid en separation kan underhållsskyldigheten fullgöras genom att den förälder som inte bor med barnet betalar underhållsbidrag." www.fk.seSom du skriver så handlar de bara om några få hundralappar. Vissa verkar glömma den stora höjningen av bostadsbidraget som gav fattiga småbarnsmorsor någon tusenlapp mer per månad att leva på.

Oh jösses, vi förstår inte varandra Som sagt det finns en anlrdning till att man vill garantera barn till särlevande föräldrar viss försörjning. En bakomliggande tanke. Så är det med alla reformer som någon gång genomförts i det här landet, de kommer ur politiska beslut som bygger på någon form av ideologisk grund om hur samhället borde se ut och fungera.
  • nokla

Och den informationen kommer du inte hitta på fk's hemsida tyvärr men du kan testa med grundskolans samhällskunskap kanske.

• Anonym (Fiskmås)
    nokla skrev 2015-03-11 17:09:05 följande:
    Oh jösses, vi förstår inte varandra Som sagt det finns en anlrdning till att man vill garantera barn till särlevande föräldrar viss försörjning. En bakomliggande tanke. Så är det med alla reformer som någon gång genomförts i det här landet, de kommer ur politiska beslut som bygger på någon form av ideologisk grund om hur samhället borde se ut och fungera.
    Jag citerade förklaringen om vad som ligger bakom underhållsstödet. Sen får du tro vad du vill. Det gör inte mig något om du tror fel. Flört

• Anonym (-)

Du ljuger! Nu har jag suttit i 90 minuter och synat varenda inlägg på FK'S sida. Kom så långt bak som till förrförra året. Hittade inte ett enda inlägg som ens liknar det du påstår. Jävla lögnare!

• Anonym (-)
    Aniiee skrev 2015-03-11 14:58:07 följande:

1273:-, då som nu.
  • Aniiee
    Anonym (-) skrev 2015-03-11 19:49:51 följande:
    1273:-, då som nu.
    Isf så ligger underhållsstödet "efter" ungefär 250 kr. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!