nokla skrev 2015-03-11 14:28:13 följande:
Haha och detta gör man för att det är en naturlag? Om du vill tro att staten betalar ut olika bidrag utan något bakomliggande syfte får du väl göra det

Va? Nu hade du väl otur...
"Underhållsstödet syftar till att garantera barn till särlevande föräldrar viss försörjning. Föräldrar är skyldiga att svara för underhåll för sina barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Underhållsskyldigheten gäller oavsett om föräldrarna bor tillsammans eller på skilda håll och tills barnet fyllt 18 år eller tills de fyller 21 år om de inte avslutat grund -eller gymnasieskola dessförinnan. Vid en separation kan underhållsskyldigheten fullgöras genom att den förälder som inte bor med barnet betalar underhållsbidrag."
www.fk.seAniiee skrev 2015-03-11 14:58:07 följande:
Med tanke på att varken barnbidraget eller i princip något annat bidrag från FK (aktivitets- och sjukersättning, handikappbidrag, underhållsstöd, mm mm mm) inte hängt med i inflationen så har hon i princip rätt. Inte så mycket rätt som hon VILL ha, men rätt lik förbannat.
Om barnbidraget hade hängt med i utvecklingen sedan jag var 15 så borde det idag ligga på ungefär en hundralapp mer än det gör idag. Inte mycket mer, men en hundralapp ändå. Underhållsstödet vet jag inte hur mycket det är varken idag eller för 15 år sedan, så det kan jag inte räkna på....
Som du skriver så handlar de bara om några få hundralappar. Vissa verkar glömma den stora höjningen av bostadsbidraget som gav fattiga småbarnsmorsor någon tusenlapp mer per månad att leva på.