• Anonym (Fiskmås)

Hallå!!! Barn kostar!

Slösurfade på Fks sida på fb och läste en idiotisk kommentar. En småbarnsmorsa gnällde över att barnbidraget och underhållsstödet inte höjs för blöjor och välling kostar 1500 i månaden och sen behöver man våtservetter, vanlig mat, leksaker, kläder, cyklar mm. Sen låssas hon att hon har betalat allt själv.

Snacka om lustig människa.   Men tyvärr verkar många, främst morsor, vara såna. 1. Barn kostar, även för morsorna. 2. Du har inte betalat allt själv om du har låtit barnbidraget och underhållet betala för barnets kostnader. 3. Skaffa inga barn om du inte har råd eller vill ta hand om ungarna sen!

Håller ni med eller tycker ni synd om dessa morsor?

• Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!
  • Hecate

Att bidragen inte har höjts i samma takt som priserna är ju sant. Men samtidigt kan man ju inte förvänta sig att enbart försörja sina barn på bidrag hela uppväxten. Meningen är ju att föräldrarna ska försörja sina barn - med viss hjälp av samhället i perioder, möjligen.

Den mest hopplösa situationen har dom som har försörjningsstöd, på så sätt att alla andra bidrag och inkomster bara dras av, så att beloppet i handen blir detsamma ändå. Oavsett den ökning av t.ex. bostadsbidraget som någon nämnde ovan.

• Hecate
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2015-03-12 16:14:08 följande:
    Regeringen hade väl med ett förslag om höjning av underhållsstödet.  Nu röstades ju nya regeringens budget bort,  i dagsläget blir inte den höjningen av.
    Jo. Det skulle ha höjts med 300 kr i månaden. Men nu blev det inte så. Dock finns möjligheten att stämma pappan direkt på mer pengar, ifall han är höginkomsttagare. Underhållsstödet som man får från/genom Fk är ju bara en schablon.
  • SupersurasunkSara

Eftersom barnbidrag och underhåll täcker alla barnets nödvändiga kostnader tills de är 7 år ungefär så nej, jag tycker inte synd om ensamstående på så vis.

Däremot kan jag tycka lite synd om dem som jobbar och sliter, men har ett låglöneyrke och inte kan byta av någon anledning, inte köper onödigheter men ändå knappt har råd med lite guldkant i tillvaron.

• nokla

Alla som pga bostadsbrist är tvungna att hyra svart i andra (tredje, fjärde) hand förlorar ju också möjligheten att få bostadsbidrag (om inte detta ändrats nyligen) så det går att hamna i en riktigt bedrövlig ekonomisk situation trots de trygghetssystem vi har.

• Froststar

Skrota barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd (från FK), bostadsbidrag och allt annat tjafsbidrag. Det ska finnas en enda bidragsform - socialbidrag. Antingen är någon berättigad till det eller inte. Skulle spara massor i administrativa kostnader, skulle reducera möjliga kryphål för att kunna fuska, o.s.v.

Den som inte har råd med barn får låta bli att skaffa helt enkelt. Eller höja sin kompetens, ta tag i sitt liv, skapa en karriär och därmed få råd med barn. D.v.s. ta eget ansvar. (Ja, jag vet, enligt standardFLmedlemmarna finns 1000 genomskinliga, ohållbara ursäkter till varför det här inte funkar. Fast folk vill bara hålla alla bidrag kvar, med näbbar och klor om det så krävs).

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (XLII)
    frannie skrev 2015-03-11 20:22:53 följande:

Håller helt med TS. Jag tycker inte minsta synd om fattiga surkärringar som knullar till sig ungar som de inte har råd med. De vet väl hur barn blir till? Varför ska resten av samhället behöva betala för deras värdelösa beslut? Precis som med allt annat- om man inte har råd, då får man avstå.

Precis!
    Det borde de tänka på, alla de män som knullar utan att använda kondom! Och sedan har de "inte råd" att betala underhållet, så då får skattebetalarna gå in och göra det. Varför ska resten av samhället behöva betala för deras värdelösa beslut? De vet väl hur barn blir till?
  • nokla

Höja sin kompetens, det där har jag gjort när jag inte fick jobb inom det jag arbetat med innan. Det krävdes att leva på csn ett tag som ensamstående med barn och jag hade just ingen rätt till bostadsbidrag pga svart andrahandskontrakt. Jag låg under socialbidragsnormen utan rätt att söka kompletterande socialbidrag. Det är inte så "bara" alltid. Sen har mina barns pappa cancer som han förmodligen inte överlever, ingen inkomst och ingen ork till att vara riktigt delaktig i barnens liv. Nu funkar ju det rent ekonomiskt för mig ändå, då jag idag har både jobb och gift om mig sen ett parbår tillbaks men jag tycker inte det är så svårt att tänka sig in i hur folk kan lyckas hamna i rent bedrövliga ekonomiska situationer utan att det så mycket är deras eget fel.

• Hecate
    Anonym (XLII) skrev 2015-03-13 10:30:03 följande:
    Precis!
    Det borde de tänka på, alla de män som knullar utan att använda kondom! Och sedan har de "inte råd" att betala underhållet, så då får skattebetalarna gå in och göra det. Varför ska resten av samhället behöva betala för deras värdelösa beslut? De vet väl hur barn blir till?
    Fast om de inte har råd att betala underhållet, så lever de väldigt fattigt själva också. Det har jag svårt att säga något om. De enda som kan låtsas att de inte har råd, och komma undan med det, är ju folk som jobbar svart samt egenföretagare som väljer att ta ut extremt lite från företaget som "lön". Och kanske män väldigt högt upp i samhällshierarkin som nolltaxerar, men det har jag aldrig hört om i detta sammanhang.

I så fall tycker jag att det är betydligt värre, att kvinnor som frivilligt skaffar barn utan en far (på klinik) numera har rätt till underhållsstödet. För DET var aldrig tanken med stödet. Tanken var att pappan ska betala underhållet, men att Fk ska vara en mellanhand för att mannen och kvinnan ska slippa bråka om detta, och för att mamman ska få underhållet ändå de år då mannen absolut inte KAN betala.
  • nokla
    Hecate skrev 2015-03-13 10:37:26 följande:

Fast om de inte har råd att betala underhållet, så lever de väldigt fattigt själva också. Det har jag svårt att säga något om. De enda som kan låtsas att de inte har råd, och komma undan med det, är ju folk som jobbar svart samt egenföretagare som väljer att ta ut extremt lite från företaget som "lön". Och kanske män väldigt högt upp i samhällshierarkin som nolltaxerar, men det har jag aldrig hört om i detta sammanhang.

I så fall tycker jag att det är betydligt värre, att kvinnor som frivilligt skaffar barn utan en far (på klinik) numera har rätt till underhållsstödet. För DET var aldrig tanken med stödet. Tanken var att pappan ska betala underhållet, men att Fk ska vara en mellanhand för att mannen och kvinnan ska slippa bråka om detta, och för att mamman ska få underhållet ändå de år då mannen absolut inte KAN betala.

Det är väl inte så konstigt om den där mellanhanden kommer in också när en andra juridisk förälder saknas? Det handlar väl om att barn ska ha samma förutsättningar, en jämlikhetsfråga alltså.
  • Hecate
    nokla skrev 2015-03-13 10:42:11 följande:
    Det är väl inte så konstigt om den där mellanhanden kommer in också när en andra juridisk förälder saknas? Det handlar väl om att barn ska ha samma förutsättningar, en jämlikhetsfråga alltså.
    Nej jag tycker inte det. Inte när mamman VISSTE att det inte skulle finnas någon pappa att kräva, redan när hon sökte bidraget (och när hon skaffade barnet). Det går inte alls att jämföra med ett fall där föräldrarna skiljer sig, och det någon gång under barnets uppväxt händer att pappan blir arbetslös eller långtidssjukskriven och därför inte kan betala. Eller ens med ett fall där kvinnan inte undersökt mannens ekonomi - men blir gravid av misstag. 

Det är det MEDVETNA bedrägeriet jag vänder mig emot. Har man inte en sådan ekonomi att man kan försörja ett barn själv, så skaffar man sig naturligtvis inte ett barn själv. MEDVETET, menar jag fortfarande. Att män får kalla fötter och sticker, eller kondomer går sönder, är sådant som händer en viss procent av alla människor någon gång - det måste vi räkna med i Statskassan.
Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!