• kokos

graviditetsdiabetes

Hej alla därute!

Någon med graviditetsdiabetes? Är gravid i vecka 23 och hade det sista graviditeten så är nu orolig att det ska komma igen.
    Någon som vill följas åt?

• Svar på tråden graviditetsdiabetes
  • kokos
    akma82 skrev 2015-03-16 07:50:31 följande:
    Hur har dina tidiga grabbar legat i storlek då? Jag var ju livrädd för en jättebebis som istället visade sig vara lite liten.

Men e upptäckte ju mitt socker tidigt pga alla tusen blodtryckskontroller man varit på.

Ja 7,0 lät högt i fastesocker. I bötjan låg mitt faste socker mellan 4- 4,7 nu ligger de sällan under 5 och ibland upp till 6,0. Så ser ju att de stiger sakta men säkert.

Frukost tycker jag har varit svårast att få ihop en bra som inte höjer allt för mkt.

Vad äter ni?!

Första 2925, andra 3570 och tredje 4045. Med tredje hade jag diabetes.

Till frukost dricker jag te med mjölk, grov smörgås med ost. Drack kaffe innan men kan inte utan sockerbitar
  • akma82

Har ni andra oxå kontakt med diabetes sköterska på telefon ca varannan veck för o gå igenom värden?

Skönt att slippa springa på fler läkarbesök tycker jag!

Sen börjar ja tröttna på folk som säger åt en att njuta av att vara gravid. Med risk för att låta bitter ;)

Men vad är de ja ska njuta så fantastiskt mycket av?!

Kanske förknippar njuta för mkt med god mat och onyttigheter men så är jag...o förbud gör mig bitter ;)

Men missförstå mig rätt längtar verkligen till den lille/lilla är ute ????

Låt den sista tiden gå snabbt!

• kokos
    akma82 skrev 2015-03-19 12:46:21 följande:
    Har ni andra oxå kontakt med diabetes sköterska på telefon ca varannan veck för o gå igenom värden?

Skönt att slippa springa på fler läkarbesök tycker jag!

Sen börjar ja tröttna på folk som säger åt en att njuta av att vara gravid. Med risk för att låta bitter ;)

Men vad är de ja ska njuta så fantastiskt mycket av?!

Kanske förknippar njuta för mkt med god mat och onyttigheter men så är jag...o förbud gör mig bitter ;)

Men missförstå mig rätt längtar verkligen till den lille/lilla är ute ????

Låt den sista tiden gå snabbt!

Jag har bm besök den 30:e så får vi se vad sockret visar. Om jag blir skickad på glukosbelastning osv.
  • kokos

Har bm besök imorgon. Ligger på 7,0 i fastesocker ganska stadigt nu

• akma82
    kokos skrev 2015-03-30 14:40:16 följande:

Oj de va ganska högt de, har du redan försökt ändra kosten då eller äter du som vanligt?

Vilken vecka är du i nu?
  • kokos
    akma82 skrev 2015-03-30 19:27:45 följande:
    Oj de va ganska högt de, har du redan försökt ändra kosten då eller äter du som vanligt?

Vilken vecka är du i nu?

Jag har gått 25 fulla veckor idag. Har ändrat lite i kosten men kan definitivt bättra mig :-P
  • akma82
    kokos skrev 2015-03-30 19:29:50 följande:

Jag har gått 25 fulla veckor idag. Har ändrat lite i kosten men kan definitivt bättra mig :-P

Ok mek då kanske du kan komma undan med enbart kostbehandla då :)

Ja räknar ner de 54 sista dagarna nu...

riktigt trött på de här med diabetesen nu...

men imorgon ska ja på tillväxtultraljud så då får ja se om ja sköter mig :)
  • akma82
    kokos skrev 2015-03-30 14:40:16 följande:

Hur gick det för dig?
  • kokos
    akma82 skrev 2015-03-31 13:44:06 följande:

Hur gick det för dig?

Låg på 5,1 men då hade jag inte ätit på 5 timmar. Fick remiss till glukosbelastning...
  • Oväsen

Hej!

Jag fick för ca 3 veckor sedan reda på att jag har graviditetsdiabetes. Gjorde glukosbelastning och hade hemska värden. Går bra för mig att kostbehandla under dagen men har haft för högt fastevärde så nu har jag fått börja med insulin (tar bara en spruta på kvällen).

Jag tycker att jag fått väldigt dålig info om saker och ting i mitt landsting (Västmanland). Jag får träffa läkare, dietister, diabetessjuksköterskor och barnmorskor men ingen som ger en samlad bild av vad som kommer hända. Är jätterädd för att bebisen är jättestor och skulle behöva prata med någon! Ska på UL på torsdag och hoppas jag ska bli lite lugnare efter det (om nu inte bebisen är megastor).

Svar på tråden graviditetsdiabetes