• kokos

graviditetsdiabetes

Hej alla därute!

Någon med graviditetsdiabetes? Är gravid i vecka 23 och hade det sista graviditeten så är nu orolig att det ska komma igen.
    Någon som vill följas åt?

• Svar på tråden graviditetsdiabetes
  • kokos
    Oväsen skrev 2015-03-31 14:07:48 följande:

Hej!

Jag fick för ca 3 veckor sedan reda på att jag har graviditetsdiabetes. Gjorde glukosbelastning och hade hemska värden. Går bra för mig att kostbehandla under dagen men har haft för högt fastevärde så nu har jag fått börja med insulin (tar bara en spruta på kvällen).

Jag tycker att jag fått väldigt dålig info om saker och ting i mitt landsting (Västmanland). Jag får träffa läkare, dietister, diabetessjuksköterskor och barnmorskor men ingen som ger en samlad bild av vad som kommer hända. Är jätterädd för att bebisen är jättestor och skulle behöva prata med någon! Ska på UL på torsdag och hoppas jag ska bli lite lugnare efter det (om nu inte bebisen är megastor).

Vilken vecka är du i nu?
  • akma82
    Oväsen skrev 2015-03-31 14:07:48 följande:

Hej!

Jag fick för ca 3 veckor sedan reda på att jag har graviditetsdiabetes. Gjorde glukosbelastning och hade hemska värden. Går bra för mig att kostbehandla under dagen men har haft för högt fastevärde så nu har jag fått börja med insulin (tar bara en spruta på kvällen).

Jag tycker att jag fått väldigt dålig info om saker och ting i mitt landsting (Västmanland). Jag får träffa läkare, dietister, diabetessjuksköterskor och barnmorskor men ingen som ger en samlad bild av vad som kommer hända. Är jätterädd för att bebisen är jättestor och skulle behöva prata med någon! Ska på UL på torsdag och hoppas jag ska bli lite lugnare efter det (om nu inte bebisen är megastor).

Det behöver inte vara en jättebebis istället. Jag var orolig för samma sak. Haft grav.diabetes sen v 15-16 som jag kostbehandlat o kollat sockervärden 2 dagar i veckan. Nu är jag i v33 och va på mitt andra tul idag.

o min bebis är för liten istället, första gången låg krabaten på -13% och nu på -18%...ligger inom normalkurva men ska dit på en till koll om 2 veckor för att kolla så den inte glider utanför kurvan.

men tillväxten får ju jag gå på tack vare högt blodtryck. Vet inte om man får gå på de när man "bara" har grav.diabetes?
  • akma82
    kokos skrev 2015-03-31 13:48:09 följande:

Låg på 5,1 men då hade jag inte ätit på 5 timmar. Fick remiss till glukosbelastning...

Ja det är ju bra att man faktiskt blir kollad ordentligt. mina värden var så pass höga när de märkte de så ja "slapp"glukosbelastningen och blev stämplad med grav.diabetes med en gång.
  • Oväsen

Kokos, jag är i v 33 (23+5)

Akma82, jo man får göra tul när man har grav.diabetes.

• Oväsen

När man "bara" har grav.diabetes. Ramlade bort ett ord i förra inlägget

• kokos
    akma82 skrev 2015-03-31 15:55:58 följande:

Ja det är ju bra att man faktiskt blir kollad ordentligt. mina värden var så pass höga när de märkte de så ja "slapp"glukosbelastningen och blev stämplad med grav.diabetes med en gång.

Åh önskar så att jag slapp :-P
  • akma82
    kokos skrev 2015-03-31 16:03:23 följande:

Åh önskar så att jag slapp :-P

Haha ja vad jag förstått så är den inte så trevlig så det är inget jag sörjer att jag inte gjorde ;)

Vill verkligen att den sista tiden ska gå fort nu, framförallt april så jag har jobbat klart!

hur nära beräknad bf jobbar ni andra?
  • Oväsen

Ser att det blev mer fel i mitt före inlägg. Jag är i v 32+5 inte 23+5

Jag pluggar och ska plugga in i det sista och även försöka drivs tenta efter bebis har kommit.

• Oväsen

Har ni andra fått höra nåt om att bli igångsatt pga grav.diabetes?

• akma82

bara läst att man antagligen inte får gå över tiden allt för mkt med grav.diabetes.

Men det är ingen av läkarna eller barnmorskorna som sagt de till mig.

antar att de beror på vad bebisen viktuppskattas till.

Svar på tråden graviditetsdiabetes