• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-18 19:50:54 följande:
    Oj vad konstigt, måste ju kännas som en evighet när du inte ens vet när ni ska träffa läkare nästa gång, tog din sambo bara spermaprov eller han tog han blodprov också?

Nej vi har inte fått sambons svar än, varken sperma eller blodprov. Ja man vill ju veta samtidigt är man livrädd för svaren också, men men det är nog bara till att hoppas på det bästa.

Hoppas du får en trevlig helg, nu ska jag mysa med lite tv-serier.

Kramar i massor
    Ja. det är väldigt frustrerande. Men eftersom jag har en undersökning kvar antar jag att de inte "kan" sätta återbesöket än? eftersom min mens är ojämn o jag inte vet när den kommer.. Måste ju ringa första dagen o boka in tiden för undersökningen. usch går o oroar mig för den hela tiden. Ska visserligen få lugnande, men senast hade jag ont i tre, fyra dagar efter. Hoppas det inte blir så när man är mer avslappnad. Fy gillar inte undersökningar där.. Äggstockarna hugger till i ren förskräckelse haha. Han tog "bara" spermaprov. 

Okej. Ja. Det är ju egentligen att inte veta som är värst, men samtidigt är rädslan över vad man får veta där o gnager hela tiden... 

Detsamma!! O vilka serier kikar du på? =) 

många kramar! 
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-18 19:57:25 följande:

Ah oki då förstår jag men det konstiga här är att jag fått mina provsvar men inte sambon, mina provsvar var normala, känns skönt att någon av oss fungera normalt. =)

Frågan angående spolning ska jag också göra det, det är något som tydligen ingår i vår utredning, jag borde ha någon fungerande äggledare eftersom vi blivit gravida innan, är bara lite orolig över blindtarmsoperationen jag gjorde för någon månad sen. hörde att man kunde få sammanväxningar i äggstockarna efter det.

Konstigt att du inte fått frågan, du kan inte ringa in eller be att få vid nästa läkarbesök?

Okej. hoppas att operationen inte skapat några problem för er!

Jo jag ska ta upp det med min läkare nästa gång. Ska ju dit efter nästa pergotime-kur igen (ssåvida vi inte lyckats bli gravida denna gång, mwn det vågar jag inte ens hoppas på ) så då ska jag fråga henne om det.

Har du haft en bra helg?

Vilket fint ordspråk du lagt ut <3
  • varningsljus
    Annasofia01 skrev 2015-04-19 07:16:42 följande:

Vi fick gå igenom en utredning efter att vi försökt i 1.9 år . Allt såg bra ut på proverna så inget var egentligen fel bara det att jag hade så ojämn mens så fick pergotime. Åt två enkel kurer och blev gravid på andra och tur var väl det för jag hade nästan gett upp hoppet . Hur går det för er ?

Vilken solskenshistoria ! <3 underbart! Nu blev jag lite hoppfull igen. Jag har tagit min första pergotime-kur och hade äl i början av veckan. Fick bara till mys på söndagen då jag var bortrest på jobb när jag fick positivt ältest. Hoppas innerligt att vi lyckats ändå!

Hur långt gången är du?
  • varningsljus
    odie skrev 2015-04-17 06:48:59 följande:

Tack det blir bättre, börjar vänja oss med tanken på att skaffa barn via donator så börjar känna mig lite förväntansfull i alla fall. 

Hur går det för er? vart i processen är ni?

Okej, vad skönt! Har ni fått något besked om när ni får sätta igång?

Det går väl sådär för oss. Eller alla prover ser bra ut både på min sambo och mig. Jag har väldigt oregelbunden mens och därför har jag fått pergotime. Tog första kuren här för drygt 2 veckor sen (eenkelkur) och vid återbesök hos gyn så hade jag svarat bra på behandlingen. Hade äl i början av veckan och då var jag bortrest med jobb men vi hann få till lite mys under helgen innan så jag håller tummarna för att det räckte!

Har du haft en bra helg?

Kram
  • frkvilljunu

Hoppar in här!

Börjar utredning i maj men vet redan att mannen inte har tillräcklig produktion pga XXY.

Tycker jag försökt läsa allt överallt om vad för prover och undersökningar som väntar mig men känner mig ändå osäker.

Antar att första besöket bara kommer va info och samtal

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-19 09:51:31 följande:
    Ja. det är väldigt frustrerande. Men eftersom jag har en undersökning kvar antar jag att de inte "kan" sätta återbesöket än? eftersom min mens är ojämn o jag inte vet när den kommer.. Måste ju ringa första dagen o boka in tiden för undersökningen. usch går o oroar mig för den hela tiden. Ska visserligen få lugnande, men senast hade jag ont i tre, fyra dagar efter. Hoppas det inte blir så när man är mer avslappnad. Fy gillar inte undersökningar där.. Äggstockarna hugger till i ren förskräckelse haha. Han tog "bara" spermaprov. 

Okej. Ja. Det är ju egentligen att inte veta som är värst, men samtidigt är rädslan över vad man får veta där o gnager hela tiden... 

Detsamma!! O vilka serier kikar du på? =) 

många kramar! 
    Men då får du säkert svaren vid nästa undersökning, hoppas att det går snabbt. Fy vad jobbigt för dig, kan du inte be om något mer smärtstillande, borde ju finnas något som är bättre än de du haft tidigare, inte meningen att du ska lida på det viset. Tyvärr är jag ingen expert på mediciner men du kanske skulle kunna tala om innan hur ont du brukar ha vid liknande undersökningar.
    Hur var det med in mensvärk förresten, hade du mycket mensvärk? Jag tycker mig sen jag började äta magnesiumtillskott fått minskad mensvärk. Brukar ta det några dagar innan mens och det lugnar även mitt humör lite, kan ju alltid behövas. =)

Just nu ser jag outlander och true blood, älskar outlander, vacker serie med romantik och intriger, true blood är jag inte riktigt lika nöjd men än men den kan kanske bli bättre. =)
    Några serier du följer?

Ha en fin kväll, kramar i massor
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-19 13:19:42 följande:
    Okej. hoppas att operationen inte skapat några problem för er!

Jo jag ska ta upp det med min läkare nästa gång. Ska ju dit efter nästa pergotime-kur igen (ssåvida vi inte lyckats bli gravida denna gång, mwn det vågar jag inte ens hoppas på ) så då ska jag fråga henne om det.

Har du haft en bra helg?

Vilket fint ordspråk du lagt ut <3
    Vad bra, men jag håller tummarna för att du är gravid denna månaden, märker man av mer ägglossning när man äter pregotime förresten? Blir den mer tydlig?
    Min helg har varit bra, mest jobbat och träffat vänner, själv då?

Nu ska jag vila lite, hoppas du får en underbar kväll. kramar
  • Tess1984
    frkvilljunu skrev 2015-04-19 16:45:58 följande:

Hoppar in här!

Börjar utredning i maj men vet redan att mannen inte har tillräcklig produktion pga XXY.

Tycker jag försökt läsa allt överallt om vad för prover och undersökningar som väntar mig men känner mig ändå osäker.

Antar att första besöket bara kommer va info och samtal

Hej och välkommen.
    Vad menas med att din man inte har tillräckligt med produktion pga XXY? Har aldrig hört talas om det.
    Ja vårt första samtal var med en barnmorska som gick igenom allt, både jag och sambon har tagit blodprover, sambon har lämnat spermaprov och jag ska göra spolning.
    I blodproverna kollar man vissa sjukdomar och hur hormonerna ser ut i menscykeln skulle jag tro.
    Lycka nu till med första samtalet, kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-19 20:30:20 följande:

Vad bra, men jag håller tummarna för att du är gravid denna månaden, märker man av mer ägglossning när man äter pregotime förresten? Blir den mer tydlig?

Min helg har varit bra, mest jobbat och träffat vänner, själv då?

Nu ska jag vila lite, hoppas du får en underbar kväll. kramar

Tack!! Jag hoppas också det ????

Jag tyckte mig känna mer magont och faktiskt lite illamående denna gången. Sen direkt efter äl började mina bröst ömma och det gör de fortfarande. Iofs så ömmar mina bröst i samband med äl ibland ändå.

Det låter som en bra helg. Jag har tagit det väldigt lugnt, myst med sambon och tagit långa promenader med hunden.

Vart bor du förresten? Helt OK om du inte vill svara på det

Ha en skön kväll!

Kramar
  • varningsljus

Oj konstigt! Det blev massa frågetecken istället för ett hjärta som jag gjorde, hehe! Skum telefon!

Kram

Svar på tråden Fertilitetsutredning