• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-14 12:14:40 följande:
    Okej! Så som jag gjorde så ringde jag första mensdagen och bokade en tid mellan att mensen var slut och nästa ägglossning. Så det ska vara innan äl men efter mensen.. 

Jag hade regelbunden nästan på klockslaget förut, men så i augusti när jag avslutade min endometriosbehandling så vart den så oregelbunden (dock inte pga behandlingen enligt läkarna). Ena månaden 9 dagar sen, andra 44 dagar sen, och nu senast nästan på vanlig tid, så vet inte riktigt hur det står till med den.. Har tidigare alltid känt av ägglossning med både smärta o flytningar, men min endoläkare sa att man kan känna av men ha tomma ägglossningar, iom att jag har pcos också så har jag troligen tomma ägglossningar ibland. jätterörigt, så jag får se vad blodproverna säger om äggen osv.. Har jag tur beror oregelbundenheten på sköldkörteln och då får jag tillbaka min regelbundenhet när sköldkörteln är i balans igen.. Får se hur det går. 

Okej.. ja, skönt att det närmar sig i alla fall!

Vad härligt! =) ja okej! 

ja, det blev lyckat, och en mycket nöjd sambo =) Imorgon på hans riktiga födelsedag ska vi ut o äta med hans mamma, syster o mormor, så det blir mysigt =) 

kram
    Åh vad jobbigt med sådan krånglig menscykel, hoppas det snart ordnar upp sig. En liten klen tröst är ju att de flesta får ju barn till slut med eller utan hjälp, vi får kämpa på helt enkelt =)
    Min mens har inte dykt upp idag, tar ett gravtest imorgon eller på torsdag om mensen inte dykt upp, men det känns som den är på väg så jag vågar inte hoppas, bättre med en överraskning. =)

Har din sambons provsvar kommit än? Vi fick precis post men inget om mannens spermaresultat. Denna eviga väntan.

Kram

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-04-14 12:24:05 följande:

Hej alla! Hoppas det går framåt för er :)

Min sambo hade ju väldigt dåliga simmare.. Och han fick göra ett nytt test i fredags (skönt att slippa vänta i tre månader) så nu väntar vi på svar.... Fall det fortfarande visar dåligt resultat så blir det provrörsbefruktning. Då behövs bara EN enda spermie för att det ska fungera tydligen!

Det är tydligen en jäkla process men om det funkar så är det ju värt all väntan!

Skönt att ni slapp vänta så länge, hoppas det andra testet visar bättre, kan ju bara vara något tillfälligt?
    Hur lever din sambo förövrigt? snusar, röker? Min sambo har börjat äta zink, selen, c-vitamin och e-vitamin, han snusar mycket och är orolig att det kan påverka spermaresultatet, men vi väntar fortfarande på besked.
    Hur långt tid fick ni vänta? Fick ni hem brev eller fick ni svaret hos läkaren?

Kram
  • Missilence
    Tess1984 skrev 2015-04-14 12:50:21 följande:

Skönt att ni slapp vänta så länge, hoppas det andra testet visar bättre, kan ju bara vara något tillfälligt?

Hur lever din sambo förövrigt? snusar, röker? Min sambo har börjat äta zink, selen, c-vitamin och e-vitamin, han snusar mycket och är orolig att det kan påverka spermaresultatet, men vi väntar fortfarande på besked.

Hur långt tid fick ni vänta? Fick ni hem brev eller fick ni svaret hos läkaren?

Det kan hända att det var tillfälligt! Han har snusat litegrann i ett år ungefär men slutade för nån månad sen. Han är inte jätte hälsosam men inte så onyttig att det har så stor påverkan. Vi fick hem ett brev efter ca tre veckor och så tog han ett nytt test efter en vecka. Så nu får vi vänta lite till. Hoppas ni får ert svar snart!

Även med dåliga nyheter är det skönt å få svar på vad det är för fel.

Kram

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-04-14 13:39:22 följande:
    Oki tack för informationen, vad sa er läkare angående snusning eller ni frågade inte?
    Idag var det tre veckor sedan sambon lämnade sitt andra prov, det  första gjordes två veckor innan.
    Vet du hur lång tid man får vänta innan man kan börja på IVF?

• Född90
    Missilence skrev 2015-04-13 23:45:33 följande:

Jag har inte gjort mågon spolning eller så. Jag har endast tagit blodprov och gått på en gynundersökning.. Men nu är det ju hos sambon problemet ligger så vi hoppas på det bästa!!

Okej men det kan ju vara pga det då. Vi får se vad de säger vid nästa besök.
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-14 12:47:31 följande:

Åh vad jobbigt med sådan krånglig menscykel, hoppas det snart ordnar upp sig. En liten klen tröst är ju att de flesta får ju barn till slut med eller utan hjälp, vi får kämpa på helt enkelt =)

Min mens har inte dykt upp idag, tar ett gravtest imorgon eller på torsdag om mensen inte dykt upp, men det känns som den är på väg så jag vågar inte hoppas, bättre med en överraskning. =)

Har din sambons provsvar kommit än? Vi fick precis post men inget om mannens spermaresultat. Denna eviga väntan.

Kram

Ja, det är väldigt frustrerande. Och att den skulle börja strula i samband med att bäbisverkstan skulle börja gör mig ännu mer knäpp. Ja. Det är ju så. Som tur e :)

OkeJ! Ja. Man orkat ju inte riktigt hoppas längre.. Min ena app säger att jag har är idag, men känner ingenting. Så får se hur det går. Störigt att behöva vänta ut ytterligare en cykel för o få göra om livmoderundersökningen...

Nej de har inte det. Jag frågade om mina prover i torsdags när jag var där,men det skulle vi ta på återbesöket,så kanske hans e då med.. Har inte ens ett återbesök inbokat än :/

Ja man blir ju som tokig på o behöva vänta hela tiden..

Kram
  • fabi

Jag och min man är också under utredning just nu. Har försökt bli gravid i 15 månader. Enligt blod proverna så har jag tydligen låg ämnesomsättning och fick börja med 50 ug levaxin. Jag tar nu 75 ug då förra provet fortfarande visade hög TSH värde. Min man hard nyligen lämnat spermaprov och ja väntar på att få göra spolning av äggledare. Jag har haft sån otur med spolningen. Första gången ja fick en tid så var ja på väg med bussen o de ringde o sa att läkaren hade väntat på mig tidigare. De hade skickat fel tid till mig. Andra också på väg med ,då ringer de igen och berättar att doktorn e sjuk och att de andra doktorerna inte kan. Jag började nästan gråta i bussen. Men jag har försökt och vara positivt. Jag kommer snart få min mens så vi får hoppas det är tredje gången gilt denna månad.

• Missilence
    Tess1984 skrev 2015-04-14 15:39:57 följande:

Oki tack för informationen, vad sa er läkare angående snusning eller ni frågade inte?

Idag var det tre veckor sedan sambon lämnade sitt andra prov, det  första gjordes två veckor innan.

Vet du hur lång tid man får vänta innan man kan börja på IVF?

De sa ingenting om snusning... Jag hoppas att man får börja så fort som möjligt men vi har inte kommit så långt än att vi har pratat med gyn eller läkare om det.
  • Missilence
    fabi skrev 2015-04-15 10:08:38 följande:

Jag och min man är också under utredning just nu. Har försökt bli gravid i 15 månader. Enligt blod proverna så har jag tydligen låg ämnesomsättning och fick börja med 50 ug levaxin. Jag tar nu 75 ug då förra provet fortfarande visade hög TSH värde. Min man hard nyligen lämnat spermaprov och ja väntar på att få göra spolning av äggledare. Jag har haft sån otur med spolningen. Första gången ja fick en tid så var ja på väg med bussen o de ringde o sa att läkaren hade väntat på mig tidigare. De hade skickat fel tid till mig. Andra också på väg med ,då ringer de igen och berättar att doktorn e sjuk och att de andra doktorerna inte kan. Jag började nästan gråta i bussen. Men jag har försökt och vara positivt. Jag kommer snart få min mens så vi får hoppas det är tredje gången gilt denna månad.

Det känns som att vänta är allt man gör hela tiden!

Enligt min läkare skulle inte jag göra någon spolning innan vi fick sambons provresultat.. Det är kanske skillnad från kommun till kommun ;)
  • fabi
    Missilence skrev 2015-04-15 13:41:15 följande:

Det känns som att vänta är allt man gör hela tiden!

Enligt min läkare skulle inte jag göra någon spolning innan vi fick sambons provresultat.. Det är kanske skillnad från kommun till kommun ;)

Jaa verkligen men jag försöker ha tålamod annars skulle jag ha brutit ihop för länge sen. Sen så hjälper de att man blir distraherad av andra saker som studier så man slipper påminnas hela tiden. Jaa de verkar verkligen skilja sig från kommun till kommun. Själv bor jag i Sundsvall.
Svar på tråden Fertilitetsutredning