• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-16 19:09:41 följande:
    Tack, ja det har varit otroligt jobbigt, men för första gången på mycket länge kände jag att det är på väg att vända till något positivt.. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit i utredning och försök?
    Vad härligt att höra om din positivitet, kämpa på!!
    Vi är mitt i vår utredning, jag har fått svar från mina blodprover att allt är ok, jag har spolningen kvar som jag är lite orolig för. Sambon har lämnat sperma och blodprov men inte fått svar, vi har läkartid nu den 6 maj och förhoppningsvis får vi veta mer då. Vi började allt som allt 2012 men fick två missfall på rad, v. 6 och v.13, vi tog en liten paus men ni försökt aktivt ett år nu, det är bara till att kämpa på och hoppas på det bästa.

Låter som ni har gjort en jobbig resa, måste ha varit sjukt jobbigt att få beskedet angående din sambo, tur att det finns hjälp att få på andra sätt, skickar styrka och kramar till er
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-16 19:23:48 följande:
    Hej igen!

Okej... kanske ska du diskutera pergotime med läkaren då? Jag har ju väldigt oregelbunden mens också. På sistone har jag legat på runt 40dagars cykel men den kan pendla mellan det och 28 dagar. Låter som att vi har ungefär samma problem.

Min läkare tror just att det är på grund av min oregelbundna mens som vi har så svårr att bli gravida, vi har helt enkelt svårt att pricka äl. Därför såg hon mig som idealpersonen att stimulera med pergotime.

Vi har försökt i ca 1 år. Ni då?

Tack, jag hoppas det!!

Kramar
    Ja jag kommer definitivt fråga efter pregotime, ja jag tycker det är svårt att pricka in, brukar vara mer aktiv i bingen dag 15 och två veckor framåt, då borde man kunna pricka in det någon gång tycker man =)

Vi har försökt 1 år, 2012 hade vi två missfall men valde att ta en liten paus och nu är vi här mitt i en utredning, trodde jag inte efter missfallen.

Hur gamla är ni förresten?

kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-16 20:43:47 följande:

Ja jag kommer definitivt fråga efter pregotime, ja jag tycker det är svårt att pricka in, brukar vara mer aktiv i bingen dag 15 och två veckor framåt, då borde man kunna pricka in det någon gång tycker man =)

Vi har försökt 1 år, 2012 hade vi två missfall men valde att ta en liten paus och nu är vi här mitt i en utredning, trodde jag inte efter missfallen.

Hur gamla är ni förresten?

kram

Det är svårt! Det som är bra också är att efter varje kur pergotime bokar man in VUL för att se hur det ser ut. Det är ca 10% större chans för tvillingar när man äter pergotime och därför vill läkaren kolla hur det ser ut. Ser de flera äggblåsor som är på gång att mogna får man "ssexförbud", de får nämligen inte uppmuntra till flerbörd. Hur som så får man en indikation på när ÄL bör ske och då är det ju lättare att pricka med ÄLtest också.

Tråkigt med dina missfall. Vi hade också ett missfall nu i januari, väldigt tidigt men vi hann bli hhoppfulla med positiva gravtest och så där. Någonstans försöker vi tänka att vi ändå lyckats en gång och att det måste gå igen!

Jag är 26 år och min sambo är 34. Är du född 84? Och din sambo?

Kram
  • odie
    Tess1984 skrev 2015-04-16 20:38:13 följande:
    Vad härligt att höra om din positivitet, kämpa på!!
    Vi är mitt i vår utredning, jag har fått svar från mina blodprover att allt är ok, jag har spolningen kvar som jag är lite orolig för. Sambon har lämnat sperma och blodprov men inte fått svar, vi har läkartid nu den 6 maj och förhoppningsvis får vi veta mer då. Vi började allt som allt 2012 men fick två missfall på rad, v. 6 och v.13, vi tog en liten paus men ni försökt aktivt ett år nu, det är bara till att kämpa på och hoppas på det bästa.

Låter som ni har gjort en jobbig resa, måste ha varit sjukt jobbigt att få beskedet angående din sambo, tur att det finns hjälp att få på andra sätt, skickar styrka och kramar till er
    Usch vad hemskt med två missfall men det är ändå ett gott tecken på att ni kan bli gravida, även om det inte är roliga tecken. Jag hoppas verkligen att ni ska få svar den 6 maj för det värsta är faktiskt den långa väntan då man är mellan hopp och förtvivlan.

Vi har ju aldrig varit i närheten av en graviditet vilket inte är så konstigt när man står med facit i hand. Resan har varit riktigt jobbig, men tack vare att vi varit så öppna med vad vi går i genom till nära vänner och familj har vi fått ett enormt stöd även om det inte hjälper alla gånger. 

Är ni öppna med processen eller håller ni den för er själva? 
  • odie
    varningsljus skrev 2015-04-16 17:40:57 följande:
    Vad tråkigt att höra. Jag beklagar verkligen. Hoppas ni är OK och att ni snart får tid för IVF.

Många kramar
    Tack det blir bättre, börjar vänja oss med tanken på att skaffa barn via donator så börjar känna mig lite förväntansfull i alla fall. 

Hur går det för er? vart i processen är ni?
  • odie
    varningsljus skrev 2015-04-16 17:40:57 följande:
    Vad tråkigt att höra. Jag beklagar verkligen. Hoppas ni är OK och att ni snart får tid för IVF.

Många kramar
    Tack det blir bättre, börjar vänja oss med tanken på att skaffa barn via donator så börjar känna mig lite förväntansfull i alla fall. 

Hur går det för er? vart i processen är ni?
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-17 06:43:59 följande:
    Usch vad hemskt med två missfall men det är ändå ett gott tecken på att ni kan bli gravida, även om det inte är roliga tecken. Jag hoppas verkligen att ni ska få svar den 6 maj för det värsta är faktiskt den långa väntan då man är mellan hopp och förtvivlan.

Vi har ju aldrig varit i närheten av en graviditet vilket inte är så konstigt när man står med facit i hand. Resan har varit riktigt jobbig, men tack vare att vi varit så öppna med vad vi går i genom till nära vänner och familj har vi fått ett enormt stöd även om det inte hjälper alla gånger. 

Är ni öppna med processen eller håller ni den för er själva? 
    Ja jag har också tyckt att det är positivt att vi kunnat bli gravida, det var lite anledningen till att jag valde en liten paus, jag visste ju att vi skulle bli gravida igen, men nu verkar det inte lika lätt längre, =(

Vi är ganska öppna om detta, våra närmaste vet men det är nog min syster jag pratar mest med. Sambon är mest positivt i detta, dagar när jag är negativ får han upp mig på ytan igen, märker att dagarna innan mens mår jag riktigt dåligt.

Får man fråga hur det kommer sig att din sambo är helt steril? Är det något sen födseln? Förlåt för en väldigt personlig fråga. Jag är lite orolig att sambons snusande påverkar hans simmare. han har försökt dra er på det men visar det sig nu att hans simmare är något sämre, tänker han försöka sluta.

När dras era process igång? Hur lång väntan har ni nu? Vilken tur att ni får fint stöd från alla, det behöver man verkligen.

Kram
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-16 21:01:18 följande:
    Det är svårt! Det som är bra också är att efter varje kur pergotime bokar man in VUL för att se hur det ser ut. Det är ca 10% större chans för tvillingar när man äter pergotime och därför vill läkaren kolla hur det ser ut. Ser de flera äggblåsor som är på gång att mogna får man "ssexförbud", de får nämligen inte uppmuntra till flerbörd. Hur som så får man en indikation på när ÄL bör ske och då är det ju lättare att pricka med ÄLtest också.

Tråkigt med dina missfall. Vi hade också ett missfall nu i januari, väldigt tidigt men vi hann bli hhoppfulla med positiva gravtest och så där. Någonstans försöker vi tänka att vi ändå lyckats en gång och att det måste gå igen!

Jag är 26 år och min sambo är 34. Är du född 84? Och din sambo?

Kram
    Hehe, vi har redan många tvillingar i vår släkt, jag har en tvillingsyster och mamma hade svårt att bli gravid och blev hormonstimulerad, därav föddes jag och syrran.
    Min gammelmormor fick tvillingar på naturlig väg, sen är det någon i släkten längre tillbaka också, så vem vet där kanske tittar ut tvillingar hos oss också. =)

Beklagar ditt missfall också, ja man börjar ju redan fantisera. drömma och planera åt kommande barnet när man får plus på stickan.

Japp jag fyllde nyss 31 år, sambon är 34 och blir 35 i år, förlåt om jag upprepar, nu är det så många man skriver till i tråden så att man kan blanda ihop er, han din sambo lämnat spermaprov och har han i så fall fått resultatet, i så fall hur lång tid tog det? =)
    kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-16 18:54:52 följande:
    Ja det kanske man kan, eller så står jag ut med väntan, vi ska ju snart träffa läkare. Nu ska jag försöka tänka mer på vår resa och lägga det åt sidan lite, det får bli som det blir helt enkelt.
    Förstår också din jobbiga väntan, man oroar sig hela tiden. Hoppas verkligen att allt ser bra ut.
    Jag är lite orolig över spolningen också, barnmorskan sa att man kunde få sammanväxningar i äggstockarna efter blindtarmsoperationen, men att det skulle mycket till.. lär vara nervös som bara den innan den behandlingen.

Kram till dig också.
    Ja, det var i början av maj va? =) 

ja visstja, ni skulle resa! så spännande! Ska nog börja kika lite på resmål för vår resa i augusti/september. Får se vart det blir! Vi tar nog en sista minuten, men kul o kolla lite möjliga ställen i alla fall! 

Okej. Ja, hoppas det ser bra ut iallafall, att du inte har några sammanväxningar där! 

kramar
  • chbw

allmän fråga till de/den som vill svara =) 
    Har ni fått nån form av "förbud" att försöka själva av läkaren, nu under utredningen? Vår läkare sa ingenting alls om vi ska fortsätta eller skydda oss under utredningen, så vi har fortsatt som vanligt, men undvikit 1-2 dagar innan undersökningar.. jag har fått "förbud" att vara oskyddad av min vc-läkare pga att jag ska få koll på sköldkörteln först, men glömmer av oss varje gång. Eftersom vi varit oskyddade så pass länge så tänker vi inte på det, och jag tycker inte om att använda kondom. tycker den luktar illa och är allmänt avtändande.. Men har ju bevisligen inte blivit gravid än i alla fall, så lär ju inte spela nån roll... :o

Svar på tråden Fertilitetsutredning