Tom Araya skrev 2015-03-19 22:51:09 följande:
Var sak har sin plats och tid. Allt kan och ska inte diskuteras, vissa saker kan diskuteras och förklaras, men kanske inte varje gång i flera år, då har ju inte barnet förstått något av vad som du försökt förklara, vissa saker kan och ska diskuteras varje gång, för att det finns utrymme för att ta ställning i det enskilda fallet.
Många ser auktoritet som något fult och förstår då inte syftet med det.
Auktoritet är ansvar. När man kan ta ansvaret får man bestämma.
När det gäller barn så handlar det oftast om att de är just barn som inte kan/får/bör göra vissa saker, för de har inte nått den fysisk, psykiska och intellektuella mognads-, utvecklings- och kompetensnivån. Som vuxen/förälder har du i regel en större erfarenhet, kunskap och ansvar som barn inte har. Att förstå auktoritet handlar mycket om att förstå förhållandet mellan den som bestämmer och den som blir bestämd över och att detta är ett övergående stadium. När man har vad som krävs får man bestämma mer själv, först vad det gäller en själv och senare kanske även andra.
I yrkeslivet handlar auktoritet ofta om ansvar och att samordna resurser när fler är inblandade.
Absolut, all uppfostran måste ju vara åldersadekvat. Och det finns nyanser av allt.
Vänder mig mest mot de som anser att barn ska lyda föräldrarna och därmed punkt.
Min princip för uppfostran är att behandla mitt barn som vilken annan människa som helst. Personen i fråga verkar dock vara relativt påverkad och inte förstå språket så bra, så det får man ju ta hänsyn till också :)
Vissa tycker säkert detta är en olämplig jämförelser, men det funkar för oss. Får alltid höra att våra barn är så väluppfostrade och trygga.