• Rosmarin

Uppfostrar man inte barn längre?

Anonym (märkligt) skrev 2015-03-20 12:25:51 följande:
    Jag har alltid varit noga med att försöka uppfostra mitt barn att visa respekt och lyda Och att det INTE är ok att käfta emot när vi vuxna bestämt något. Jag har inte låtit honom bestämma något annat av vikt än var han gör med sina egna saker i sitt eget rum. Passar inte maten får han vara utan eller äta, Han beter sig exemplariskt normalt sett. Han plockar undan efter maten gör läxorna direkt utan tjat och tar ansvar för sina kamrater och småsyskon. Dessutom tycker jag han verkar relativt harmonisk. Naturligtvis med vissa undantag men överlag riktigt trevlig kille. Varannan vecka är han hos den andra föräldern då har jag fått höra att han käftar emot vägrar göra läxor skriker och gapar. Där vet jag att han får bestämma vad han ska äta. Han får spela tv spel när han vill i stort sett. Den andra föräldern vänder ut och in på sig för att vända hans humör genom att göra "roliga"saker och han klagar ständigt över att ha tråkigt. Tom skolan har sagt att de märker stor skillnad på beteendet från vecka till vecka. Till saken hör väl att den andra föräldern ofta tappar tålamodet och då spårar ut och skriker och gapar på sonen på ett i överkant aggressivt sätt. 

Just saying
    Ja det låter ju inte som att någon av er gör riktigt rätt. Du ger dock mer stabilitet till ditt barn, vilket är positivt i sammanhanget.

Ditt exempel har dock inget med mitt inlägg att göra som jag kan se? Varför citerade du mig för att sedan beskriva den dysfunktionella sitationen ditt barn lever i?
  • Rosmarin
    Anonym (märkligt) skrev 2015-03-20 12:44:35 följande:
    Därför att du i flera inlägg beskriver att barn mår bra av att daltas med och att passivaggressiva skuldbelägganden som att "mamma blir ledsen om du inte följer med" är ok. Dn typen av kommunikation sker på ett sätt som barnet inte behärskar och kan tolka för vad det är. Det blir o ärligt och om man nu pratar om dysfunktionell så .. ja det med. Sen anser jag väl att man borde ha mer på fötterna än ett inlägg innan man kallar en familj för dysfunktionell. Så jag är tveksam till den meningen. Sen att du väljer att göra den analysen och dessutom haspla ur dig den till en främmande människa säger kanske lite om resultatet av en viss typ av uppfostran.
    Jag har aldrig sagt det du påstår, och jat delar inte heller den åsikten du beskriver. Apropå att göra analyser av främmande människor... Just saying.

Utifrån det du beskriver om ditt barn så låter det som att barnet mår dåligt pga den miljö barnet lever i. Därför kallade jag situationen dysfunktionell. Alltså en icke fungerande situation. Sen vet jag ju inte mer än du beskrivit, men jag måste ju utgå från det.

Min uppfostran var precis så som du beskriver att du uppfostrar din egen son. Så där föll du på eget grepp tyvärr.

Men nu lägger vi ner detta tjafs tycker jag och ägnar oss åt mer konstruktiva diskussioner (med andra personer då kanske :)

Ha det gott!
  • Rosmarin
    nozpa skrev 2015-03-20 13:10:25 följande:
    Jag förstår hur du tänker här, men att skuldbelägga barnet "mamma blir ledsen.." är inte rätt.
    Precis som många som uppmanar att barnen att krama mormor annars blir mormor ledsen.
    Det håller jag med om! Var för onyanserad i mitt svar där. Borde skrivit in en kommentar om det. Aldrig okej att skuldbelägga.

Tack för att du uppmärksammade det.
  • Rosmarin
    Amanda84 skrev 2015-03-20 13:17:34 följande:

Utan att ha läst mer än TS så kan jag hålla med om att det ibland känns hopplöst. Jag och min 8-månader gamla son var på öppna förskolan igår. En flicka i 2-årsåldern kom fram till sonen och sonen ville klappa henne på kinden. ''Klappa försiktigt" sade jag och var hela tiden redo att fånga upp hans hand om han skulle bli hårdhänt. Det blev han inte. Däremot tog han skruvmejseln i plast som flickan hade i handen. Jag sade lugnt att "nej, det där är flickans leksak"och gav tillbaka den till flickan. Min son blev ledsen och jag plockade upp en annan leksak som jag gav till sonen. Flickans mamma blev bestört, tog skruvmejseln från sin dotter och gav till min son med uppmaning om att han är liten och det är synd om honom för att han är ledsen. Hon tyckte att dottern kunde offra sin leksak för att min son inte skulle gråta. Nej, det är inte synd om min son. Han är 8 månader och förstår inte att han inte får ta andras grejer, men det är ju det som jag försöker lära honom. Han blir inte ett dugg hjälpt om andra get tillbaka grejerna till honom för att han börjar gråta. Dessutom blev han lugn på en sekund när han fick bilen i sin hand. Och vad lär sig flickan av agerandet? Att andra barn har rätt att ta de saker som hon leker med?

Jag förfasas över den enormt hårda tonen bland barnen på ÖF. Alla barn tar grejer av alla, alla barn mejar ner varandras klosstorn eller duplobyggen, alla gråter och föräldrarna verkar inte göra den minsta ansats till att vägleda sina barn kring vad som är rätt och fel.

Bra tänkt och agerat av dig!
  • Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 15:07:51 följande:
    Problemet är att barnet fortsätter leka, föräldern gullar barnet klagar och de stannar kvar alldeles för länge över tiden.
    Tack för att du förklarade. Trodde du menade att det var fel att hon pratar med barnet och inte bara gick.

Mamman måste självklart se till att genomföra det hon sagt att de ska. Nämligen gå hem. Däremot är jag helt ok med att det tar lite tid för att hon tar sig tid att förklara varför och bekräfta honom i hans känslor att det är tråkigt. (Denna mamma gjorde dock inte helt rätt i det fallet heller, vilket jag också uppmärksammades på av en annan i tråden.)
  • Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 15:15:36 följande:
    "Enligt statistik från Arbetsmiljöverket 2011 misshandlas varje dag en lärare i skolan av elever.

Tidigare kunde idén om en skola för alla förenas med en ambition att fostra eleverna till medborgare. Denna ambition betonade skyldigheter väl så mycket som rättigheter. Men krav på anpassning ses nu närmast som ett övergrepp. Istället ska eleverna respekteras för vad de redan är, skolan ska anpassas till dem och inte tvärtom, och deras rättigheter villkoras inte av några skyldigheter.
    Sverige är landet där man inte får säga nej. Vill eleven ha kepsen på i klassrummet, så är det hans rätt. Vill han inte släppa taget om mobiltelefonen, så måste han få behålla den. Vill eleverna inte hålla tyst när läraren undervisar, så kan läraren få gå en kurs i röstpedagogik för att lära sig prata i bullriga miljöer.
    Man kan sätta in ljuddämpande skivor i taket. Man kan förse känsliga elever med hörselkåpor. Man kan göra allt utom att begära att de stökiga eleverna faktiskt ska hålla tyst och inte störa undervisningen." www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/i-sverige-far-larare-ofta-finna-sig-i-att-bli-krankta/
    Jag håller delvis med dig i detta. Skolan har fastnat i en offerroll. Men jag tycker inte heller den gamla auktoritära skolan var optimal.
  • Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 15:58:03 följande:
    Allt möjligt. De bestämmer när de ska sova, äta, bada, komma in mm. Om de ska göra läxor eller inte. Om mammas lasagne duger till middag eller om hon ska fixa pannkakor istället. De bestämmer om mamma/pappa får åka och träna, om familjen ska hälsa på farfar eller inte osv. Om barnen inte "vill" så anses man ofta kränka dem idag... *kräks*
    Det är skillnad på att vara med och bestämma, och att bestämma allt.

Barnen ska definitivt vara med och bestämma (åldersanpassat) men de får också kompromissa som alla andra i familjen.
  • Rosmarin
    Tom Araya skrev 2015-03-20 20:51:10 följande:
    Vad är fel i att skuldbelägga? Hur får man barn att förstå när de gör fel utan att de känner skuld? Är inte skuldkänsla en rätt naturlig konsekvens av att göra fel?
    Skuldkänsla är naturligt ja. Att skuldbelägga är däremot inte något jag varken vill göra eller få gjort mot mig. Därför behandlar jag inte heller mina barn så.

Ett alternativ till att skuldbelägga är att visa/berätta hur man gör rätt. Men om du verkligen tycker att skuldbeläggande är enda sättet att visa barn att de gjort fel så tror jag tyvärr inte vi kommer få ut så mycket av att diskutera. Det går så totalt emot allt jag står för när det gäller barnuppfostran.
  • Rosmarin
    Tom Araya skrev 2015-03-20 22:35:43 följande:
    Fast om sonen slår lillasyster och jag säger åt sonen att inte göra det så blir det automatiskt en skuldbeläggning i och med att jag tydligt uttryckt att han gjort fel.
    Det finns heller inget rätt att visa när det är saker man bara inte ska göra.

Är det inte bra att försöka få barn att förstå känslor hos andra när de bemöts av olika beteenden?

Är det inte så att det är just känslan av skuld som får människor att avstå från illa handlingar, i den mån de gör det?
    Varför ska man mörka med att det gör ont att bli slagen och att lillasyster blir ledsen då?

Jag har upplevt barn som fått en fostran där skuldbeläggning undvikits och där har resultatet blivit att allt som händer är någon annans fel, t.o.m. döda ting kan få skulden. Barnet välter ett glas: "-fast det var inte mitt fel, det var glaset".
    Du får närmare redogöra för det positiva i detta.
    Det sista du skriver känner jag inte alls igen. Låter snarare som att barnet försöker bli av med skuld som den känner kommer riktas mot den.

Alternativet till att skuldbelägga skrev jag ju ovan. Berätta hur man ska göra istället.
  • Rosmarin
    kenneth768768 skrev 2015-03-21 00:15:24 följande:
    "I stället för att slå lillasyster, krama henne i stället" menar du?

Men då får ju inte barnet nån djupare förståelse för effekten av att slåss, dvs varför man inte slåss, är inte det en nackdel? Det blir en utantill-läxa. "Hur var det nu, mamma sa att...jag skulle krama?"

"Att slåss gör ont och det får man inte därför", är det ett skuldbeläggande?

Och effekten av det är, att barnet som får denna information blir trasigt?

Nej det tycker jag inte är skuldbeläggande :)

Precis så tycker jag man ska göra! Med anpassning beroende på ålder såklart. Förklara att det gör ont och att man ska kramas/prata osv istället. Gärna visa hur man ska göra. När barnet sen gör rätt så berömmer man det. (Positiv förstärkning. Funkar överlägset bäst för att skapa ett beteende enligt all forskning :)

Skuldbeläggande för mig är att endast fokusera på att barnet gör fel och skapa skuld kring det. "Nu var du dum som slog din syster. Det gör jätteont och hon blir jätteledsen. Sluta vara dum mot din syster". Och att sen bara fokusera på att punktmarkera när barnet gör fel.

För mig är att skuldbelägga en aktiv handling, alltså att man aktiv försöker få barnet att känna skuld. Däremot att barnet känner skuldkänslor ändå ibland är helt naturligt.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?