• thieese

Kläder till bebis som föds i juli??

Hej,

Jag väntar mitt första barn med BF den 3 juli.
    Tycker det är supersvårt med vad man ska förbereda och köpa för kläder!
    Just nu känns mycket av det som finns i butikerna som att det blir för varmt eftersom det varit vintersäsong  och bebis kommer i sommar. Dock kan det ju bli en dålig sommar och då behövs ju lite varmare kläder..

Behöver man köpa bodys utan ärmar, dräkter med korta ben och kortärmat osv eller ska man alltid ha långärmat o så på bebben även fast det är sommar och kanske jättevarmt? Känner mig som världens rookie men hur ska man veta..

När man väl står där så klarnar säkert allt men såhär innan vill man gärna vara lite förberedd och även lägga pengarna på rätt saker och inte köpa i onödan sådant som sedan inte används.

Vad köpte ni och vad använder man mest till sommarbebisar??? Hjälp, ge mig tips!

• Svar på tråden Kläder till bebis som föds i juli??
  • thieese
    pingvin88 skrev 2015-03-22 19:26:56 följande:
    Jo som sagt, de säger att det ska vara heltäckande oavsett temperatur, även i skuggan. Men då får de lätt värmeutslag som min fick. Då kunde man knappt hålla i bebisen för allt som var varmt (våra händer exempelvis) gjorde allt ännu värre. Bebisen skrek och mådde inte alls bra av det. Så är det för varmt så klä av. Då får man strunta i vad BVC säger.

Känn på bebisen med jämna mellanrum istället och klä av och på.  Köp lite av varje. Både kort och långärmat. Bara blöja och en skön filt kan vara lagom ibland.
    Jag förstår. Nej värmeutslag vill man ju inte att dom små stackarna ska få :/ ska köra på att känna på honom ofta istället.

Hittills har jag bara köpt långärmade bodys (men tunna) och en "sommardräkt" med korta ben och armar men ska köpa lite kortärmade bodys också. Det var dom jag var osäkra på om de skulle komma till användning men det låter ju smartare att ha en kortärmad body och sen en kofta utanpå så kan man lätt anpassa sig efter temperatur.

Mysigt det låter med bara blöja och filt, nu längtar jag! :)
    Tack för att du delar med dig av dina tips och erfarenheter.
  • thieese
    m0desty skrev 2015-03-22 18:46:54 följande:

Det behövs inget heltäckande om bebisen inte ska vara i solen. Kortärmade bodys som kompletteras med byxor och trikåjacka/kofta tyckte jag funkade bäst. Ibland räckte det med bara blöja eftersom det var så varmt.

Inte bra om små bebisar bli för varma. Tänk på att det kan vara flera grader varmare i liggvagnen än i luften.

Tack för tipsen och för att du delar med dig av dina erfarenheter! Känner som sagt att mycket kommer visa sig med tiden men då detta är något helt nytt så har man ju så många frågetecken :)

Bra det där med vagnen också - att det är ju säkert varmare där i vilket är bra att tänka på. Några har sagt till mig att det är dumt att ha svart vagn på sommaren pga värmen men påverkar det verkligen temperaturen inuti? Vet ju att svart drar till sig värme men samtidigt - då skulle ju ingen kunna ha svart vagn på sommaren? Vi har iaf beställt en Emmaljunga som har vädring både i själva liggplattan och i sufletten. Det borde hjälpa lite.
  • thieese
    Tessiebell skrev 2015-03-21 22:58:43 följande:

Jag har också bf 3/7 och väntar en tjej jag har köpt lite kortärmat, långärmat, onezies med korta ben och ärmar, klänningar, koftor, mycket bomull som andas... Allt möjligt för vädret kan ju vara hur som helst och även kvällarna i juli kan vara kalla.. Gallerfilt, tunn bomullsfilt till vagnen.

Tack för att du delar med dig :) Ja de svenska somrarna kan man ju aldrig förutspå riktigt och jag tänker att eftersom förra sommaren var så bra så kanske denna sommar blir lite kyligare hmm. Bara en gissning som sagt man vet ju aldrig.

Klänningar till tjejer är ju smidigt då kan man bara komplettera med ett par tights eller något om det blir kyligt, tyvärr finns det ju inte någon lika bra motsvarighet till killar. De får ligga i tröja och blöja helt enkelt ;)
  • hallonlakrits1

Hej! Jag väntar mitt första barn 5 juli. :) Har också funderat i dessa banor. Men det är ju som sagt Sverige, som likväl kan vara blåsigt och inte alls särskilt varmt i juli, så det bästa är nog att kombinera t.ex. både kortärmat med långärmat. Visar det sig bli en väldigt varm sommar kan långärmat klart ändå behövas vissa tidpunkter, liksom både kallare och varmare filt.

Vi har gjort lite klädinköp (och även fått från familj) hittills som består av lite gott och blandat helt enkelt. :) Senast en riktigt somrig kortärmad body från H&M:s ekologiska sortiment. På inköpslistan står också ett gäng till babyfiltar av varierande tjocklek. Vad kul det är med dessa inköp och planering till något så fantastiskt :)

• thieese
    hallonlakrits1 skrev 2015-03-23 11:28:38 följande:

Hej! Jag väntar mitt första barn 5 juli. :) Har också funderat i dessa banor. Men det är ju som sagt Sverige, som likväl kan vara blåsigt och inte alls särskilt varmt i juli, så det bästa är nog att kombinera t.ex. både kortärmat med långärmat. Visar det sig bli en väldigt varm sommar kan långärmat klart ändå behövas vissa tidpunkter, liksom både kallare och varmare filt.

Vi har gjort lite klädinköp (och även fått från familj) hittills som består av lite gott och blandat helt enkelt. :) Senast en riktigt somrig kortärmad body från H&M:s ekologiska sortiment. På inköpslistan står också ett gäng till babyfiltar av varierande tjocklek. Vad kul det är med dessa inköp och planering till något så fantastiskt :)

Hej, vad kul, grattis! Då har vi bara två dagar mellan våra :) vet ni om det blir en flicka eller pojke..?

Skönt att höra att det är fler än jag som har dessa funderingar. Tycker också att det är superkul att handla och förbereda, och när man som jag är sjukskriven på halvtid så finns det mycket tid framför datorn ;D dock är det lite svårt att hitta fina pojkkläder tycker jag, mycket är samma samma hela tiden. Men gillar Newbie märket (som alla andra? :P), Åhléns babykläder och basgrejer från H&M.
  • thieese

En annan sak som skulle vara kul att höra är vad ni andra har för favoritbutiker/märken när det gäller babykläder? Kanske är det något ni inte gillar det är också intressant att höra. Och om ni har några roliga hemsidor att rekommendera för babykläder, inredning mm?

Älskar att surfa runt och hitta ny inspiration vilket man kanske gör om vi slår våra kloka huvuden ihop :)

Mina favoriter när det gäller kläder är Newbie, Åhléns, Name It. Oiidesign.se har fina märkeskläder tycker jag om man gillar det och ofta rea på mycket.

Gällande inredning mm är miniroom.se favoriten och även barnklassiker.se och bestkids.se. Kan även nämna babyhuset.se och blaelefant.se. :)

• hallonlakrits1
    thieese skrev 2015-03-23 11:34:17 följande:
    Hej, vad kul, grattis! Då har vi bara två dagar mellan våra :) vet ni om det blir en flicka eller pojke..?

Skönt att höra att det är fler än jag som har dessa funderingar. Tycker också att det är superkul att handla och förbereda, och när man som jag är sjukskriven på halvtid så finns det mycket tid framför datorn ;D dock är det lite svårt att hitta fina pojkkläder tycker jag, mycket är samma samma hela tiden. Men gillar Newbie märket (som alla andra? :P), Åhléns babykläder och basgrejer från H&M.
    Ja, skoj, grattis själv!! Vi har fått reda på att det är en pojke :) antar det är en pojke som ni väntar ni också?

Visst är det superkul. Vi har samlat på oss lite kläder av varje, som ifrån H&M:s ekologiska babysortiment (där kan man hitta väldigt gulliga och fina grejer tycker jag), Newbie (poppis här med;)), Polarn och Pyret, Småfolk, Mini rodino och Ej sikke lej. Föredrar ekologiska babykläder. Angående filtar så bara älskar jag Klippans filtar, helt underbara! En sådan har vi hittills. Skulle lätt kunna ha några fler från Klippan, men kostar en del gör det också. Fler filtar behövs :) några rekommendationer?

Ska spana in oiidesign.se och de andra, tack för tipsen. Här är några länkar till smått och gott kul: www.rekolek.se/ www.medvetenmini.se/sv/
  • thieese
    hallonlakrits1 skrev 2015-03-23 12:17:54 följande:
    Ja, skoj, grattis själv!! Vi har fått reda på att det är en pojke :) antar det är en pojke som ni väntar ni också?

Visst är det superkul. Vi har samlat på oss lite kläder av varje, som ifrån H&M:s ekologiska babysortiment (där kan man hitta väldigt gulliga och fina grejer tycker jag), Newbie (poppis här med;)), Polarn och Pyret, Småfolk, Mini rodino och Ej sikke lej. Föredrar ekologiska babykläder. Angående filtar så bara älskar jag Klippans filtar, helt underbara! En sådan har vi hittills. Skulle lätt kunna ha några fler från Klippan, men kostar en del gör det också. Fler filtar behövs :) några rekommendationer?

Ska spana in oiidesign.se och de andra, tack för tipsen. Här är några länkar till smått och gott kul: www.rekolek.se/ www.medvetenmini.se/sv/
    Vad roligt! Ja vi väntar också en pojke :)

Håller med dig, ekologiskt känns bäst synd att det blir lite dyrt bara. Någon klippan filt har vi inte skaffat än men håller med de är ju såå fina! Jag är på jakt efter en tunnare flanellfilt (gärna en vit med röda hjärtan eller gul med vita hjärtan) har sett sådana förut men nu minns jag ej vart. Jag hade själv en sådan som favorit när jag var liten så jag tycker det vore lite kul att hitta just en sådan till lillen :) annars har vi köpt en riktigt mjuk mysfilt från Kappahl sedan har min mamma virkat en jättefin filt vilket känns kul. Om man är ute efter tunna "fladdriga" bomullsfiltar så har Elodie Details fina tycker jag, gillar deras mönster med luftballonger mm :)

Hoppas du hittade något fint på Oiidesign, jag gillade medvetenmini sidan :) några andra sidor jag gillar med ekologiska kläder och leksaker är laplandecostore.se , ekotjusigt.se och littlebloom.se.
  • Glinda

Min son var bebis en jättevarm sommar. Hemma fick han ofta ligga naken och lufta, eller i bara blöja. När det var riktigt varmt blev det så svettigt då han ville ha mycket kroppskontakt så då hade han vanliga t-shirts som var lite för stora, luftigt och bra. Det var jobbigt att ligga hud mot hud i 30 grader när båda svettas.

Annars klädde vi honom mest i linnebody och kortärmad body i tunt material, med jättetunna shorts. På kvällar tunna långa byxor och en tunnare långärmad tröja. Sov gjorde han oftast i kortärmad pyjamas.

Mössa hade han bara 3-4 dagar sen var det onödigt (förutom vid sämre väder så klart). Strumpor användes knappt.

Gallerfiltar är jättebra!

Vi hade köpt en massa kläder som aldrig användes, då det blev en sån varm sommar, små strumpor, byxor och koftor tex, men det är ju svårt att veta innan.

• levainuet

Mitt tips!
    Tänk på att köpa "omlott-bodysar".

Gjorde själv misstaget att köpa en massa coola bodysar som skulle träs över huvudet, vilket gjorde att vi höll på att knäcka armarna på lillen.

Svar på tråden Kläder till bebis som föds i juli??