• thieese

Kläder till bebis som föds i juli??

Hej,

Jag väntar mitt första barn med BF den 3 juli.
    Tycker det är supersvårt med vad man ska förbereda och köpa för kläder!
    Just nu känns mycket av det som finns i butikerna som att det blir för varmt eftersom det varit vintersäsong  och bebis kommer i sommar. Dock kan det ju bli en dålig sommar och då behövs ju lite varmare kläder..

Behöver man köpa bodys utan ärmar, dräkter med korta ben och kortärmat osv eller ska man alltid ha långärmat o så på bebben även fast det är sommar och kanske jättevarmt? Känner mig som världens rookie men hur ska man veta..

När man väl står där så klarnar säkert allt men såhär innan vill man gärna vara lite förberedd och även lägga pengarna på rätt saker och inte köpa i onödan sådant som sedan inte används.

Vad köpte ni och vad använder man mest till sommarbebisar??? Hjälp, ge mig tips!

• Svar på tråden Kläder till bebis som föds i juli??
  • m0desty
    levainuet skrev 2015-03-25 12:58:28 följande:

Mitt tips!
    Tänk på att köpa "omlott-bodysar".

Gjorde själv misstaget att köpa en massa coola bodysar som skulle träs över huvudet, vilket gjorde att vi höll på att knäcka armarna på lillen.

Omlottbodys är det enda man vill ha på en pyttebebis! Inte kul att behöva dra saker över huvudet.

Tröjor åkte bara upp hela tiden när vi höll eller lyfte dottern, så de vi hade köpt blev knappt använda.
  • pingvin88
    m0desty skrev 2015-03-25 13:18:56 följande:
    Omlottbodys är det enda man vill ha på en pyttebebis! Inte kul att behöva dra saker över huvudet.

Tröjor åkte bara upp hela tiden när vi höll eller lyfte dottern, så de vi hade köpt blev knappt använda.
    Om nån av er här redan köpt bodys utan omlott så vill jag bara lugna er att det problemet har inte alla. Jag hade ett par omlott bara och tyckte minst lika bra om de andra. Inga problem alls med bebisen på nåt vis. Det varierar nog.

Som sagt bara lite lugnande ord. Alla bebisar och föräldrar är olika.
  • thieese
    Glinda skrev 2015-03-24 23:27:49 följande:

Min son var bebis en jättevarm sommar. Hemma fick han ofta ligga naken och lufta, eller i bara blöja. När det var riktigt varmt blev det så svettigt då han ville ha mycket kroppskontakt så då hade han vanliga t-shirts som var lite för stora, luftigt och bra. Det var jobbigt att ligga hud mot hud i 30 grader när båda svettas.

Annars klädde vi honom mest i linnebody och kortärmad body i tunt material, med jättetunna shorts. På kvällar tunna långa byxor och en tunnare långärmad tröja. Sov gjorde han oftast i kortärmad pyjamas.

Mössa hade han bara 3-4 dagar sen var det onödigt (förutom vid sämre väder så klart). Strumpor användes knappt.

Gallerfiltar är jättebra!

Vi hade köpt en massa kläder som aldrig användes, då det blev en sån varm sommar, små strumpor, byxor och koftor tex, men det är ju svårt att veta innan.

Tack för att du tog dig tid att skriva, det känns så bra och få höra lite hur ni andra har haft det med era sommarbebisar. De spår ju att det ska bli en varm sommar i år så vi får väl se. Jag tror jag säkert har köpt för varma saker som inte kommer användas men ja, det är ju jättesvårt att veta i förväg. :/

Har inte tänkt på att det kommer bli tokvarmt med kroppskontakten, där sa du något. Nu hoppas jag att det blir en någorlunda sval sommar haha..

Det verkar ju iallafall inte som att man behöver vara rädd att de blir "nedkylda" av att vara nakna osv om det är väldigt varmt ute. På MVC tycker jag det nästan låter som att man alltid ska ha mössa på dom och ha dom påklädda för de kyls ner så fort men riktigt så verkar det ju inte vara på sommaren.

Kan du utveckla lite varför gallerfiltar är så bra..? Frågar för att jag inte ens vet vad det är men då ska jag nog skaffa en sådan :D
  • thieese
    levainuet skrev 2015-03-25 12:58:28 följande:

Mitt tips!
    Tänk på att köpa "omlott-bodysar".

Gjorde själv misstaget att köpa en massa coola bodysar som skulle träs över huvudet, vilket gjorde att vi höll på att knäcka armarna på lillen.

Hej, och tack för tipset! Som tur är så fick jag höra det av någon tidigt så jag har enbart köpt bodysar med omlott, tänker att man kan köpa andra att dra över huvudet i lite större storlekar sen,

Tror omlott kommer kännas mer lämpligt och tryggt i början.
  • thieese
    m0desty skrev 2015-03-25 13:18:56 följande:

Har också tänkt på det, att tröjor på så små inte verkar så bekvämt då det måste rynka sig och bli en glipa hela tiden. Lägger man ner bebisen kanske det knölar sig på ryggen osv vilket inte är så skönt så jag har enbart bodysar i garderoben just nu.

Satsar på tröjor när han är lite större sen tänkte jag :)
  • hallonlakrits1
    pingvin88 skrev 2015-03-25 17:46:33 följande:
    Om nån av er här redan köpt bodys utan omlott så vill jag bara lugna er att det problemet har inte alla. Jag hade ett par omlott bara och tyckte minst lika bra om de andra. Inga problem alls med bebisen på nåt vis. Det varierar nog.

Som sagt bara lite lugnande ord. Alla bebisar och föräldrar är olika.
    Skönt med lite lugnande ord som sagt Tungan ute Vi har lite av varje i klädväg till kommande bebisen, både omlott och utan omlott. Vi har sagt det att vi försöker vänja bebisen och se om det går bra med annat än endast omlott. Försöka går ju! Det hade ju knappast heller sålts så mycket babyplagg utan omlott om det var jätteopraktiska plagg överlag.
  • Rocket Mania

Jag har två sommarbarn. Ett som höll på att flyta bort i tunna kläder och ett som höll på att frysa ihjäl utan heltäckande kläder och filt. De är födda i juli båda två och det var väldigt varma somrar båda åren. Så barn kommer i olika varianter

En sak som jag upplevt med mina barn är dock att de känns klibbigare och varmare om de är helt nakna än om de har något i tunt naturmaterial på sig.

• hallonlakrits1
    thieese skrev 2015-03-24 21:28:40 följande:
    Vad roligt! Ja vi väntar också en pojke :)

Håller med dig, ekologiskt känns bäst synd att det blir lite dyrt bara. Någon klippan filt har vi inte skaffat än men håller med de är ju såå fina! Jag är på jakt efter en tunnare flanellfilt (gärna en vit med röda hjärtan eller gul med vita hjärtan) har sett sådana förut men nu minns jag ej vart. Jag hade själv en sådan som favorit när jag var liten så jag tycker det vore lite kul att hitta just en sådan till lillen :) annars har vi köpt en riktigt mjuk mysfilt från Kappahl sedan har min mamma virkat en jättefin filt vilket känns kul. Om man är ute efter tunna "fladdriga" bomullsfiltar så har Elodie Details fina tycker jag, gillar deras mönster med luftballonger mm :)

Hoppas du hittade något fint på Oiidesign, jag gillade medvetenmini sidan :) några andra sidor jag gillar med ekologiska kläder och leksaker är laplandecostore.se , ekotjusigt.se och littlebloom.se.
    Ibland behöver eko dock inte vara dyrt alls, både t.ex. Kappahl och H&M kör med det. Glad Tycker att de dyraste plaggen är de som man kan beställa över nätet på alla dessa fina sidor. Begagnat kan vara jättebra det också om det är väldigt tvättat, inte allra minst miljövänligt. Vi har haft turen att få en hel del plagg också av förväntansfull familj, å mer lär det säkert bli, hihi Glad

Kikade in Elodie Details filtar, jättefina! Gillar att det är Öko-tex certifierad bomull med.

• hallonlakrits1

Kan tipsa alla som är ute efter lite svalare sommarplagg till babyn att det nu finns fina shorts till den nyfödda på H&M. Börjar komma mer sommarkläder nu.

• thieese
    hallonlakrits1 skrev 2015-04-16 15:02:08 följande:

Kan tipsa alla som är ute efter lite svalare sommarplagg till babyn att det nu finns fina shorts till den nyfödda på H&M. Börjar komma mer sommarkläder nu.

Ja nu börjar det bli roligt för nu börjar "rätt" sorts kläder komma i butikerna: Nu är bara frågan hur mycket man behöver av allt och i vilka storlekar Skrattande alltid är det något man undrar! Men det är ju det som är det charmiga med att bli mamma för första gången också Flört
  • hallonlakrits1
    thieese skrev 2015-04-23 20:51:30 följande:
    Ja nu börjar det bli roligt för nu börjar "rätt" sorts kläder komma i butikerna: Nu är bara frågan hur mycket man behöver av allt och i vilka storlekar Skrattande alltid är det något man undrar! Men det är ju det som är det charmiga med att bli mamma för första gången också Flört
    Haha ja, och jag tänker som så att är det plagg som inte kommer till god användning är det bara att spara (för ev. nästkommande barn)/sälja/skänka till välgörenhet. Spara tror jag på :)
    Vi har satsat på både lättare sommarplagg men även hellånga, för som sagt man vet ju verkligen aldrig med vädret i Sverige...
  • elyse

Vi körde med pyjamasar med kort ärm och ben. Och linnebodisar.

• Annelie 76
    thieese skrev 2015-03-26 00:31:28 följande:
    Har också tänkt på det, att tröjor på så små inte verkar så bekvämt då det måste rynka sig och bli en glipa hela tiden. Lägger man ner bebisen kanske det knölar sig på ryggen osv vilket inte är så skönt så jag har enbart bodysar i garderoben just nu.

Satsar på tröjor när han är lite större sen tänkte jag :)
    Jag hade nästan bara bodysar till första upp till storlek 86 eller 92. Sen finns det inte större. Perfekta kläder som aldrig glipar och åker iväg.
  • Annelie 76

På sommaren tycker jag att det är perfekt med bodys som har lite ben. Då behövs inget annat plagg.

• thieese
    Annelie 76 skrev 2015-04-26 10:25:12 följande:
    Jag hade nästan bara bodysar till första upp till storlek 86 eller 92. Sen finns det inte större. Perfekta kläder som aldrig glipar och åker iväg.
    Känns som att jag kommer köra på samma spår, Jag kommer nog försöka tänka på att det ska var så bekvämt som möjligt för bebisen och samtidigt lämpligt, visst det är häftigt med små jeans och snygga skjortor på dom små men njae.. då är nog en skön body och mjuka byxor bekvämare :)

Har köpt det mesta nu som jag tror behövs så nu väntar vi nog med resten tills han kommer. Dock upptäckte jag att vi bara har en endaste body i strl 50 (mest i 56 och 62) så vi får nog komplettera lite där. Och nån mer liten pyjamas. Svårt och veta hur stor han är när han kommer ut Skrattande
  • Stokke

Hur mycket av storlek 50 har ni köpt?

Vad har ni köpt?

Jag har köpt lite i storlek 50 och lite mera i storlek 56.

• thieese
    Stokke skrev 2015-05-14 17:11:09 följande:

Hur mycket av storlek 50 har ni köpt?

Vad har ni köpt?

Jag har köpt lite i storlek 50 och lite mera i storlek 56.

Ursäkta sent svar men jag har inte varit inloggad här på länge :)

Jag har upptäckt att jag bara har en enda body i storlek 50 och ett par byxor. Men enligt tillväxt UL så är vår bebis lite större än förväntat och han verkar vara ganska lång också så jag tror det kommer gå bra att köra på 56 ganska direkt :) Det finns ju bodysar som är små 56:or så dom kommer jag använda. Och om det skulle behövas kan man ju köpa mer efter födseln när man vet storleken bättre.
  • mammalovis

Jag tror vi köpte 3 bodies och 2 byxor i storlek 50 plus någon pyjamas samt att vi fått lite i arv. När bebisen var född 50 cm lång, fick vi komplettera med bodies till vår kräkis när vi ändå skulle på återbesök på bb. Byxorna med uppvik i storlek 56 fungerade också bra. Räkna med att 56 och ev 62 är de vanligaste storlekarna att få välkomstpresenter i till en normalstor bebis, så där behöver man oftast köpa mindre själv. Sedan beror ju allt på om man har egen tvättmaskin eller gemensam tvättstuga och om man får en kräkis eller ej.

Vi hade gott om haklappar för allt kräks, då det skyddade kläderna åtminstone ibland. Med första kräkisen gick vi runt på 10 bodies med egen tvättstuga och tvättade varannan till var tredje dag. Andra kräktes mindre och vi kompletterade lite i 50, då vi har gemensam tvättstuga. Båda föddes 50 cm långa och hade 50 ca 5-6 veckor.

Svar på tråden Kläder till bebis som föds i juli??