FDFMGA skrev 2017-02-14 12:32:10 följande:
Och Volvo Cars är kinesiskt.
Det hindrar inte att Scania sysselsätter en mängd anställda i Södertälje eller Volvo en massa folk i Göteborg.
Så det är väl en smula missvisande att påstå att en order till Scania hamnar i Tyskland.
Jag gissar att regeringen gjort en djupare analys och att de anser att det inte gynnar någon att isolera förtryckarregimer genom att förbjuda eller inte uppmuntra till handel med dem.
Jag tycker nog att detta är en korrekt linje.
Det lät som att scania styrs från sverige, men jag utgår från att scania agerar på mandat från Volkswagen. Lite som att regeringen skulle åka runt och promota AstraZeneca (det brukar man väl sällan höra talas om?). Inget dåligt med att svenska arbetsgivare har möjlighet att träffa stora exportavtal dock.
Beträffande analysen, bör det väl göras tydligt att sverige inte kan acceptera att det görs skillnad mellan män och kvinnor och föra avtalsförhandlingarna i Sverige istället. Om inte ens världens första (och enda?) feministiska regering kan göra detta tydligt, vem ska då kunna göra det? Den analys som föregick avvägningen mellan handel och mänskliga rättigheter hade varit intressant att ta del av.
Medan jag skev såg jag att Ann Linde inte var med på presentationssidan för den feministiska regeringen. Kanske finns en tanke bakom detta (att EU-och handelsministern inte ska omfattas av den feministiska sidan av regeringen) som gått mig förbi, vilket kan ge en motivering?