• Anonym (TS)

Hjälp! Vad ska jag plugga?!

Nu har jag fått nog av mitt skitjobb och bestämt mig för att sadla om, med andra ord: dags att sätta mig framför skolbänken igen!

Jag är dessvärre inte 20 år längre, men ska jag ha chans att få göra nåt annat så måste jag ändå våga. Men med tanke på min ålder så kan jag inte bara plugga nåt flummigt bara för att det är roligt, utan det måste vara något som ger nåt. Funderar över vad jag vill göra, men vet inte riktigt... Skriver därför här för att höra vad ni har för förslag och idéer över vad man kan plugga där arbetsmarknaden ser god ut efteråt?

1) Det måste vara något där branschen behöver folk, alltså nåt med goda möjligheter till jobb. Arbetsgivarna får gärna dra i mig redan innan examen ;)

2) Jag vill utbilda mig inom ett yrke med hyfsad lön. Vill nämligen inte ta studielån för att sänka mig i lön mot vad jag har nu, i nämnvärt iaf.

3) Inte läkare eller dylikt då jag inte har kvar CSN mer än till en kandidatexamen (3 år). Samt, det skulle jag ändå inte komma in på betygsmässigt.

4) Jag är ganska introvert eller blyg eller hur man ska säga, så jag fixar inte nåt som är alltför socialt.

Tacksam för alla idéer och förslag! Hoppas på att hitta nåt som tilltalar mig så jag kan söka nu när när ansökan till högskolorna är öppen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-22 15:29
    Jag kan tillägga att jag inte kan jobba kvällar och helger då jag har småbarn (såvida jag inte kan jobba hemifrån förstås).

Samt, min arbetslivserfarenhet är som ekonomiassistent. Det nya yrket får gärna dra nytta av det så de åren inte är helt bortkastade. Men det är absolut inget måste då det bara är något jag ramlat in på, alltså inte jag själv medvetet ville syssla med. Jag är visserligen väldigt strukturerad och nogrann, men annars föredrar jag något mer kreativt yrke. MEN jag måste ju vara realistisk över vad man kan få anställning inom :)

• Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag plugga?!
  • Schack73

Fundera på vad du tycker är roligt. Vill du jobba med människor, siffror, bygga saker, rita saker, jobba i naturen, planera trädgårdar, stadsplanering eller ngt annat?

• Anonym (A)

Du vill ha en kandidat på tre år där du får mycket bra jobbmöjlighterer, får bra lön och slipper vara social samtidigt som du inte har särskilt höga betyg. Den ekvationen låter närmast omöjlig i mina öron. Du får nog fundera ett varv till på det här.

Jag skulle rekommendera jurist, ingenjör, läkare eller psykolog, men de är ju alla för långa för dig och kräver höga betyg. Alla dessa är hyfsat framtidssäkra och lätta att få jobb inom och brukar ge en hög lön. Jag läser till jurist och de flesta jag känner har fått jobb innan examen (läser näst sista terminen och har vänner som går sista nu), själv ska jag göra tingstjänstgöring efteråt.

Vad är du intresserad av? Vad har du för poäng på HP?

• Kjell2

Kolla någon treårig ingenjörsutbildning. Finns med bra jobbutsikter och vettig lön. Jämför gärna med arbetsmarknaden där du vill jobb. Ingen idé att du t ex utbildar dig till gruvingenjör om du bor i skåne.

• Inte jag

Är du intresserad av data/it? De brukar vara ca 3 år långa de utbildningarna

• Seven Costanza
    Kjell2 skrev 2015-03-22 15:32:37 följande:

Kolla någon treårig ingenjörsutbildning. Finns med bra jobbutsikter och vettig lön. Jämför gärna med arbetsmarknaden där du vill jobb. Ingen idé att du t ex utbildar dig till gruvingenjör om du bor i skåne.

Håller med. T ex byggingenjör eller brandingenjör har ofta relativt lätt att få jobb och det är inte så svåra utbildningar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2015-03-22 15:28:31 följande:

Du vill ha en kandidat på tre år där du får mycket bra jobbmöjlighterer, får bra lön och slipper vara social samtidigt som du inte har särskilt höga betyg. Den ekvationen låter närmast omöjlig i mina öron. Du får nog fundera ett varv till på det här.

Jag skulle rekommendera jurist, ingenjör, läkare eller psykolog, men de är ju alla för långa för dig och kräver höga betyg. Alla dessa är hyfsat framtidssäkra och lätta att få jobb inom och brukar ge en hög lön. Jag läser till jurist och de flesta jag känner har fått jobb innan examen (läser näst sista terminen och har vänner som går sista nu), själv ska jag göra tingstjänstgöring efteråt.

Ok, tack för din input. Jag har alltså inte dåliga betyg, men de är inte perfekta som det ska vara till läkarlinjen. Men jag är inte dum och har fixat tidigare högskolestudier utan problem. Har även läst några lösa juridikkurser som jag fick bra betyg i. MEN framförallt kan jag inte studera i fem+ år.

Med att jag inte är social menar jag att jag inte vill jobba med något socialt arbete som sjuksköterska, lärare, socionom etc. Att samarbeta med folk har jag däremot inga problem med, att arbeta med ekonomi har fungerat utan problem på det viset. Men jag vill byta för jag är trött på assistentrollen och att bli hunsad som jag blir på mitt nuvarande jobb. Jag vill helt enkelt vidareutbilda mig för bättre karriärvägar.

Jag ska ännu göra högskoleprovet så jag vet inte vad jag kommer få för poäng.
    Det mesta jag är riktigt intresserad av är kreativa yrken, så det är tyvärr inte så realistiskt. Det är därför jag hoppas på lite förslag så jag kanske får nån aha-upplevelse och kommer på nåt annat som kan vara intressant som jag kanske inte tänkt på innan. Tack för dina förslag, men de är som sagt lite för långa utbildningar tyvärr.

• Anonym (TS)
    Schack73 skrev 2015-03-22 15:27:03 följande:

Fundera på vad du tycker är roligt. Vill du jobba med människor, siffror, bygga saker, rita saker, jobba i naturen, planera trädgårdar, stadsplanering eller ngt annat?

Jag jobbar gärna med siffror, ritar saker, jobbar i naturen, stadsplanering och planerar trädgårdar. Men vet inte vilken utbildning eller hur framtidsutsikterna ser ut...

Vill dock inte jobba med människor.
  • Anonym (Wildrat)

IT-ingenjör uppfyller det du vill ha. Såna är det brist på.

Ett tips till dig är att inte bara kolla på högskolekurser utan även yh-utbildningar. De är ofta lite kortare och har praktik.

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2015-03-22 15:32:37 följande:

Inte jag skrev 2015-03-22 15:33:30 följande:

Seven Costanza skrev 2015-03-22 15:51:48 följande:
    Håller med. T ex byggingenjör eller brandingenjör har ofta relativt lätt att få jobb och det är inte så svåra utbildningar.
    Tack! Mycket bra förslag! Jag kan absolut tänka mig både data/IT och ingenjör om det är hyfsat lätt att få jobb inom den typen av yrke. Jag tror och hoppas att jag skulle klara den typen av utbildning eftersom jag har lätt för siffror (bara jag kommer in). Är det då bäst att söka högskoleutbildning eller kan även YH fungera? Antar att kandidatexamen väger tyngre på arbetsmarknaden.

• Anonym (TS)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-03-22 16:02:52 följande:

IT-ingenjör uppfyller det du vill ha. Såna är det brist på.

Ett tips till dig är att inte bara kolla på högskolekurser utan även yh-utbildningar. De är ofta lite kortare och har praktik.

Tack så jättemycket för svaret, det låter faktiskt väldigt passande för mig! Speciellt om det är brist på det :)
    Tror du alltså att man har lika god chans efter en YH-utbildning som efter en högskoleutbildning? (kandidat då, för högskoleexamen ger väl inte lika mycket)
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2015-03-22 15:28:31 följande:

Kan tillägga att den lilla juridik jag har läst var väldigt intressant, så jag förstår att du rekommenderar det. Men det är som sagt dessvärre för lång utbildning för mig...
  • Inte jag
    Anonym (TS) skrev 2015-03-22 16:04:08 följande:
    Inte jag skrev 2015-03-22 15:33:30 följande:

Tack! Mycket bra förslag! Jag kan absolut tänka mig både data/IT och ingenjör om det är hyfsat lätt att få jobb inom den typen av yrke. Jag tror och hoppas att jag skulle klara den typen av utbildning eftersom jag har lätt för siffror (bara jag kommer in). Är det då bäst att söka högskoleutbildning eller kan även YH fungera? Antar att kandidatexamen väger tyngre på arbetsmarknaden.

Tydligen är det lätt att få jobb inom data/it och ingenjör och det är brist på personer med dessa inriktningar så kolla runt. Leta och se om det är något som du vill bli. =). 
  • Anonym (TS)
    Seven Costanza skrev 2015-03-22 16:09:46 följande:

Jag vet tyvärr ingenting om YH utan bara kandidatprogrammen som jag vet flera som varit nöjda med.

mammaåten skrev 2015-03-22 16:10:49 följande:

KollaYH utbildningar :) ca två år och mycket praktik så man får kontakter

Tack, jag ska kolla in det! Jag har dock ingen tidigare erfarenhet av programmering, så jag hoppas man förstår tillräckligt av det ändå och inte behöver förkunskaper.
  • Cowgirl

Systemutvecklare! Stor brist på såna och behovet lär väl finnas ett bra tag framöver med tanke på att vi knappast kommer att minska vårt IT-användande.

Lycka till! Guldstjärna till dig som tar tag i ditt liv och inte bara "nöjer dig" med något du egentligen inte är så nöjd med. Fler borde följa ditt exempel!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Anonym (TS)
    ingen999 skrev 2015-03-22 16:43:12 följande:

webdesign? Är kreativt...

Tittade faktiskt på det, men är osäker på arbetsmarknaden...
  • Anonym (TS)
    Cowgirl skrev 2015-03-22 16:50:41 följande:

Systemutvecklare! Stor brist på såna och behovet lär väl finnas ett bra tag framöver med tanke på att vi knappast kommer att minska vårt IT-användande.

Lycka till! Guldstjärna till dig som tar tag i ditt liv och inte bara "nöjer dig" med något du egentligen inte är så nöjd med. Fler borde följa ditt exempel!

Tusen tack! Har fått höra att "sånt vågar man ju inte göra när man fått barn". Så visst är det lite nervöst, men jag känner ändå att om jag inte tar tag i det nu så kommer det aldrig bli av. Och det vore trist att vara fast på ett ställe jag inte trivs på bara för jag är för feg. Är föräldraledig nu och har haft tid att reflektera och kommit fram till att jag inte vill fortsätta med det jag gör, speciellt inte när det är ett yrke jag mer eller mindre bara "trillat in på".

Satt faktiskt precis och tittade på en utbildning i just Systemutveckling efter tips om IT-jobb. Och det låter onekligen intressant! Har ju dessutom jobbat mycket på "andra sidan" som användare av affärssystem så det känns absolut som något som kan passa mig. Och om det nu dessutom är stor brist på systemutvecklare så känns det helt klart som något jag bör söka :)

• MEE83

Matematikprogrammet, det kanske kan låta begränsande, men det är snarare tvärtom. Det kan genera jobb inom alla möjliga sektorer och inom en mängd olika företag, tillverkingsindustrin, läkemedelsbolag, finansmarknaderna(prissättning, robothandel) etc.

Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag plugga?!