Varför jobbar ni så mycket?
Jag har undrat precis tvärtom, varför det blivit en trend att inte vilja jobba. Unga tjejer vars högsta önskan i livet är att bli hemmafruar, både killar och tjejer som "inte känner för att jobba", en allmän flumattityd helt enkelt. Men pengar vill alla ha, det ska någon/några andra stå för. Varför vill man inte kunna försörja sig själv?
Att arbeta normal heltid är i mina ögon inte att arbeta "mycket". Om man nu absolut inte trivs med att arbeta, varför inte utbilda sig till något man tycker är roligt och intressant?
Jag tror inte att människor i längden mår bra av att inte arbeta, varken fysiskt eller psykiskt, vilket jag har för mig det även finns forskni
forskning på.
Om jag inte hade barn skulle jag toksatsat på karriären. Jobbat 50-60 timmar i veckan, bytt relativt ofta för att höja lönen och nå högre positioner.
Nu fick jag barn relativt tidigt efter det jag börjat mitt första jobb efter examen vilket gjort att jag valt en medelväg. Jag satsar fortfarande på karriären, men enbart på företag med riktigt bra arbetsvillkor (vilket också normalt innebär betydligt lägre lön än i exemplet ovan) och skyndar långsamt gällande avancemang. Jobbar på ett och samma ställe tills jag känner att jag verkligen nått vägs ände där och byter inte i hast bara för att något som verkar bättre dyker upp.
Så nu jobbar jag "bara" heltid, varav ca 20 timmar i veckan hemifrån. Jag är visserligen tillgänglig för arbete ca 60 timmar i veckan, men jag jobbar inte mer än 40 utspritt mycket efter eget önskemål. Jag är "fast" på en lön under 50 000 i ett antal år framöver då jag inte har några planer på att byta arbetsplats och det inte finns några egentliga möjligheter till ordentliga löneökningar här. När jag väl byter så kommer fokus i mitt val (utöver själva arbetsuppgifterna) vara möjligheten att jobba hemifrån, antal semesterdagar och hur det funkar med flex och komp.