• Kakan71k

Överdos Morfin!

Jag skrev en tråd för några månader sedan ang. min Mamma som låg för döden,
    på "Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket Morfin?"

Jag känner att jag måste skriva igen, det gäller doserna hon fick.
    Min Mamma hade lunginflammation och bodde på ett äldreboende, natten hon gick bort andades hon ansträngt och snabbt, men var fullt vaken och vid medvetande och  beredskapssköterskan kom och gav morfin och stesolid.

Jag trodde att det skulle göra hennes andning lite lättare, men tyckte inte det 
    blev så stor skillnad, vid den tidpunkten trodde jag att det skulle hjälpa min Mamma om hon kunde komma ner i andningen, idag förstår jag att hon andades på det sättet hon gjorde för att det var hennes enda chans.

Jag ringde därför på beredskapssköterskan igen och då sa hon att min Mamma skulle få lite till.
    Hon gav injektionen och två timmar senare var min Mamma död.

När jag nu långt efter Mammas bortgång fått läsa journalen, så ser jag att min mor fått väldigt höga doser.

7,5 mg morfin-skopolamin plus 5 mg stesolid och 30 min senare lika mycket.
    Intravenöst.

På det jag kunnat googla mig fram till är detta långt över rekommenderade doser av morfin-skopolamin.

Jag är förtvivlad och arg! Det visade sig sen också att dom försöker mörka detta, för i journalen har dom glesat ut tidsintervallen så det ska vara 4 tim mellan doserna.
    I verkligheten var det 30 min.

Ni medicin-kunniga och vårdpersonal som läser detta, snälla jag ber om era uttalanden!

Jag vet att jag skrivit förut och fått många svar, men sen jag upptäckte att rek. dosen i FASS av morfin-skopolamin var 0,5-1 mg, så är jag så förtvivlad.

Är det någon härinne som råkat ut för samma sak, så hör gärna av er.

• Svar på tråden Överdos Morfin!
  • Sweet Sofia
    Lilla JJ skrev 2015-05-02 23:36:13 följande:

Hon hade fått 7.5 mg! Det är en rimlig dos.

Är det? För en döende patient?
  • Lilla JJ
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 23:40:14 följande:

Styrkan är viktig oavsett.

För att förstå hur mycket ts mamma hade fått behöver vi inte alls veta styrkan eller hur det är spätt.
    Le-det kan smitta!
  • Lilla JJ

Ja. Hur mycket hade du givit en döende patient av Morfin?

Le-det kan smitta!
  • Sweet Sofia
    Lilla JJ skrev 2015-05-02 23:42:24 följande:

För att förstå hur mycket ts mamma hade fått behöver vi inte alls veta styrkan eller hur det är spätt.

Nä, du säger det.
  • Evm
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 23:47:54 följande:
    Nä, du säger det.
    Det säger alla sjuksköterskor.
  • Sweet Sofia
    Lilla JJ skrev 2015-05-02 23:46:48 följande:

Ja. Hur mycket hade du givit en döende patient av Morfin?

För det första så ger aldrig jag Morfin till mina palliativa krevtbrukare då de redan har smärtlindring i form av smärtpump med bla morfin. Våra kreftläkare ger ordination på Rubinul om det finns behov. Alla mina palliativa kreftbrukare har smärtpump, ibland även Nikipump med oftast Sandostatin (beror på vilket stadie de är i), ibland även TPN/Cabiven genom hickman/cvk/venport. Och ev andra mediciner antingen i tabl eller intravenöst. Är det döende och beräknas gå bort närmsta timmarna häller smärtlindring (smärtpump) och god omvårdnad. Ev Robinul.

För det andra så var det Morfin-Scopolamin och inge enbart Morfin.

För det tredje så ger jag efter ordination och inte hejvilt efter eget tyckande (som många verkar göra).

För det fjärde så har jag inga generella ordinationer att gå efter ut allt är ordinerar för enskilda individer. Väldigt bra enligt mig då det in behöver bli fel.
  • Sweet Sofia
    Evm skrev 2015-05-02 23:55:17 följande:

Det säger alla sjuksköterskor.

Inte legitimerade sjuksköterskor. Låtsas syrror som dig absolut.
  • Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 23:00:50 följande:
    Eller så blir jag ihopblandad med Lindsey som är den som skriver hej vilt, endra sig och inte alls vet vad hon/han pratar om...
    Jösses!

De har nog tillräckligt med läsförståelse för att inte blanda ihop oss
  • Mammis2011och2015

Arbetar skälv som ssk inom kommunen. Jag vet inte hur gammal din mamma var och vilka mediciner hon var ordinerad, inte heller vilken ordination morfin hon stod på men generellt så är det så att trygghetsordinationer får upprepas med 15 minuters mellanrum.

Jag får alltså ge en spruta morfin och om den inte haft effekt eller om ångest/oro/smärta återkommer så får jag ge en gång till. Ofta ser man att morfinet hjälper människor som av ångest håller fast i livet i panik slappnar av och kan somna in rofyllt istället för med ångest. Visst kortar det ner tiden på dödsbädden för många men är det så illa? Det är ju inte biverkningar av morfinet utan den önskade effekten som leder till insomnandet,

De andningsbesvär man KAN få av morfin är andningsdeptession, vilket inte är något man själv kan motverka med häftigare andning, en andningsdepression är dessutom extremt ovanligt bland människor med smärta. En andningsdepression får inte att viljemässigt lämpa emot, man slutar helt enkelt andas bara.

Av det jag läser så ser jag knte att något egentligt fel begåtts mer än att journalen påstås ha ändrats. Men även där beror det på hur texten är skroven. Är tidpunkten tiden för anteckningen eller tiden för injektion, man kan dokumentera på olika sätt. Och om journalen nu skulle ha ÄNDRATS i efterhand (vilket de flesta journalsystem inte tillåter alls) så skulle den gamla anteckningen ligga kvar bakom.

• Lindsey Egot the only one
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 21:58:43 följande:
    Vart har jag skrivit att det skulle vara styrkan?

Styrkan är mg/ml inte enbart mg eller ml. Vilket man vet som ssk. Även läkare vet detta. Usk kan veta detta.
    Läs om dina inlägg från början
Svar på tråden Överdos Morfin!