• Kakan71k

Överdos Morfin!

Jag skrev en tråd för några månader sedan ang. min Mamma som låg för döden,
    på "Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket Morfin?"

Jag känner att jag måste skriva igen, det gäller doserna hon fick.
    Min Mamma hade lunginflammation och bodde på ett äldreboende, natten hon gick bort andades hon ansträngt och snabbt, men var fullt vaken och vid medvetande och  beredskapssköterskan kom och gav morfin och stesolid.

Jag trodde att det skulle göra hennes andning lite lättare, men tyckte inte det 
    blev så stor skillnad, vid den tidpunkten trodde jag att det skulle hjälpa min Mamma om hon kunde komma ner i andningen, idag förstår jag att hon andades på det sättet hon gjorde för att det var hennes enda chans.

Jag ringde därför på beredskapssköterskan igen och då sa hon att min Mamma skulle få lite till.
    Hon gav injektionen och två timmar senare var min Mamma död.

När jag nu långt efter Mammas bortgång fått läsa journalen, så ser jag att min mor fått väldigt höga doser.

7,5 mg morfin-skopolamin plus 5 mg stesolid och 30 min senare lika mycket.
    Intravenöst.

På det jag kunnat googla mig fram till är detta långt över rekommenderade doser av morfin-skopolamin.

Jag är förtvivlad och arg! Det visade sig sen också att dom försöker mörka detta, för i journalen har dom glesat ut tidsintervallen så det ska vara 4 tim mellan doserna.
    I verkligheten var det 30 min.

Ni medicin-kunniga och vårdpersonal som läser detta, snälla jag ber om era uttalanden!

Jag vet att jag skrivit förut och fått många svar, men sen jag upptäckte att rek. dosen i FASS av morfin-skopolamin var 0,5-1 mg, så är jag så förtvivlad.

Är det någon härinne som råkat ut för samma sak, så hör gärna av er.

• Svar på tråden Överdos Morfin!
  • Evm
    Sweet Sofia skrev 2015-05-01 13:24:35 följande:
    Eftersom vi inte vet styrkan eller hur det späds (om det späds) så kan det ha varit för mycket. Och 7.5mg Morfin-sco + 5mg Stesolid x2 inom 1h är lite väl mycket för en palliativ dålig människa.
    Jag vill fortfarande veta hur du menar att 7.5mg kan vara för mycket eller inte beroende på om morfinet är spätt eller inte/vilken styrka det har?
  • Sweet Sofia
    Lilla JJ skrev 2015-05-02 21:40:18 följande:

[quote=75242934][quote-nick]Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-02 21:35:43 följande:[/quote-nick]Det trodde jag också men tydligen gör andra på andra sätt.

Man måste ju ändå veta hur många mcg eller mg varje ml innehåller så det blir rätt. Man kan inte bara ge 10ml utan att veta hur många mcg eller mg varje ml

Precis det går ju inte som Sofia säger skriva mg eller ml och sen inte vilken styrka det var i den ml du gav. Styrkan är inte valfri att skriva i.

Jo, i vissa journslsystemen behöver man inte skriva in styrkan på läkemedlet utan bara den angivna dosen.

För mig är det dock självklart att skriva in angivna dosen och styrkan.

Ex ordinnation: 900 mcg Sandostatin 200mcg/ml.

Dosering: 900mcg = 4.5ml Sandostatin

Blandas med 5.5ml NaCl 9mg/ml.

Det jag skriver i journalen är att jag dragit upp 900mcg Sandostatin 200mcg/ml = 4.5ml och blandat med 5.5ml NaCl 9mg/ml. Totalt 10ml går in på 24 timmar.
  • Sweet Sofia
    Evm skrev 2015-05-02 21:53:42 följande:

Jag vill fortfarande veta hur du menar att 7.5mg kan vara för mycket eller inte beroende på om morfinet är spätt eller inte/vilken styrka det har?

Som icke sjuksköterska är det inget du behöver fundera. Hade du varit sjuksköterska så hade du aldrig ställt en så (korkad) fråga.
  • Sweet Sofia
    Evm skrev 2015-05-02 21:46:08 följande:

Haha nej, jag skriver till dig att det inte är styrkan eftersom du tydligen inte fattar det.

Vart har jag skrivit att det skulle vara styrkan?

Styrkan är mg/ml inte enbart mg eller ml. Vilket man vet som ssk. Även läkare vet detta. Usk kan veta detta.
  • Lilla JJ

Fast du skrev ju längre upp att styrkan var valfri att skriva i. Tror vi är tre stycken som inte förstår vad du menar i ett par av dina inlägg.

Le-det kan smitta!
  • Evm
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 21:57:17 följande:
    Som icke sjuksköterska är det inget du behöver fundera. Hade du varit sjuksköterska så hade du aldrig ställt en så (korkad) fråga.
    Nämen hoppsan, har du googlat nu och insett att du hade helt fel alltså.
  • Sweet Sofia
    Evm skrev 2015-05-02 22:00:15 följande:

Nämen hoppsan, har du googlat nu och insett att du hade helt fel alltså.

Nej, har inte googlat. Att du inte förstår vad styrkan är och ur det gör att man kan få för mycket respektive för lite är inte jag behöver googla på. Som sjuksköterska/sykepleier vet man det och är inget som man behöver googla på eller ens ställa en sådan fråga.
  • Sweet Sofia
    Lilla JJ skrev 2015-05-02 21:58:47 följande:

Fast du skrev ju längre upp att styrkan var valfri att skriva i. Tror vi är tre stycken som inte förstår vad du menar i ett par av dina inlägg.

Ja, i vissa journslsystemen behöver inte styrkan skrivas in. Vad i det kan vara så svårt att förstå?
  • Lilla JJ

Fast då kan du ju inte skriva endast vad du givit i ml.

Le-det kan smitta!
  • Sweet Sofia
    Lilla JJ skrev 2015-05-02 22:07:16 följande:

Fast då kan du ju inte skriva endast vad du givit i ml.

Därav att man oftast (skulle nog vilja säg alltid) kan lägga till text.
Svar på tråden Överdos Morfin!