• Donum

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Aqt skrev 2015-03-31 13:16:24 följande:

Jag vill ha en skattefinansierad bra kärnvälfärd, men öppnas den åt alltför många på kort tid brakar den ihop, för pengarna räcker inte till.

Jag har väldigt svårt för vänsterpolitik och det är också därför jag har väldigt svårt för SD. SDs invandringspolitik är en total rip-off av gammal "hederlig" S-politik.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 13:38:32 följande:

Håll dig till saken och inte vart du tycker att jag ska flytta. Flytten gällde ju svaret på öppna gränser. Men nu passar ju inte det heller när du fått det påpekat att det där inte hänger ihop i praktiken.

Antingen har man helt öppna gränser (i fler länder än just bara Sverige då) och ändrar på sin välfärdsstruktur och skattebörda samt bidragssystem, exempelvis på det viset som jag skrev. Eller så inser man att pengarna som ligger i potten nu kan inte finansiera bidrag för alla som vill komma till Sverige, inkl. alla ekonomiska flyktingar. 

Hur ska du ha det? Är det poppis eller inte? Om inte då har vi ju inga problem, det är bara till att skicka folk vidare om ens några som kommer hit. Om ja då har vi inte möjlighet med att finansiera den massiva anstormningen.

Fast du började ju beskriva vad du tyckte passade perfekt för dig. Om du inte tycker att Sverige passar perfekt för dig, varför flyttar du inte?

Jag skrev just hur jag ville ha det. Jag skrev att Sverige inte är så poppis att "alla" vill komma hit.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 13:51:07 följande:

Vad som passade var ett svar på det du skrev om att alla finansierar grejer själv. Men du tänkte inte helt färdigt den tanken eller hur? Och då istället för att ta diskussionen var det lättare att be mig flytta. Ja, det är ju verkligen en ekonomisk vinst för landet om jag flyttar. Och min man med mig

Jo, det gjorde jag. Det finns ju länder som skulle passa dig perfekt, så varför stanna här då?
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-31 13:41:25 följande:

Donum ditt resonemang håller tyvärr inte, både politiskt och ekonomiskt. Det innebär bara mer problem och en drastiskt minskad kassa. Och det medför att en långsiktigt agerande mot orättvisor minskar då resurserna tar slut.

Men du vill öppna gränserna och bara ta emot tills sista kronan är slut, svårt att argumentera mot den inställningen. Jag föredrar en stabil ekonomisk politik och ett långsiktigt agerande mot krig och orättvisor.

Det beror ju helt på hur man ser på människan. Min utgångspunkt är att människan är född fri och det ska extremt mycket till för att staten ska ha rätt att inskränka på den friheten. Givetvis låter det konstigt i ett land som är så präglat av socialdemokratin.
  • Donum
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 14:29:51 följande:

En följd av fri invandring är bl a det vi ser händer med tiggarna som kommer hit. De bygger små bostadsområden i parker och ödetomter mitt i stan. Gillar du det och tycker du det är hållbart? Var och en sköter sitt, liksom.

Jag har inga synpunkter alls på hur andra människor försörjer sig så länge det är lagligt. Jag har så otroligt mycket bättre levnadsvillkor att tiggare inte bekommer mig mer än att jag tycker att det är beklämmande att de har det så illa ställt att det bästa alternativet de ser är att tigga.
  • Donum
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 14:54:58 följande:

Fast det är ju inte säkert att vi får någon fristad någonstans om det blir krig i Sverige. Jag förstår inte heller hur det kunde vara en kommentar på inlägget jag skrev.

Nej, det är inte säkert, men jag tycker självklart att svenskar som behöver fly krig ska få det.

Kopplingen är att om svenskar får en sådan försämring att det är krig så är det absolut läge att förändra den situationen. Eller tänker du att människor skulle fly hit om vi har krig här?
  • Donum
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 14:57:30 följande:

Problemet är att det är inte lagligt för ziggenare att beslagta mark skräpa ner ofreda folk och idga annan kriminalitet, har aldrig varit.

Men det är fullt lagligt att tigga. Tycker du att det verkar vara lyxigt så kan du ju testa att göra det själv?
  • Donum
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 15:05:09 följande:

Är det inte, allt annat dom håller på med är heller inte lagligt.

Det är heller inte som kollar på om dom är här den lagliga tidsfristen eller ej.

Jag i motsatsen till det tiggande skitet har ett jobb, skulle nog inte skada om dom ersatte sitt eget företagande dom bedriver här med anställning i hemlandet.

Då förstår jag inte alls varför du bryr dig om hur andra människor försörjer sig. Du är nöjd med hur du försörjer dig och därför är du missnöjd över hur andra försörjer sig?

Walk with me... Hur går det ihop?
  • Donum
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 15:45:55 följande:

Det där handlar inte om försörjning, det handlar om ren kriminalitet och kostar oss pengar.

Tar man med saneringskostnad, vad det kostar att processa dom polis väktare och så, för varje krona naiva stackare ger dom kostar dom stat, oss då en hundring.

Tycker inte vi ska ödsla pengar på att sponsra kriminalitet.

Mycket vettigare att använda våra resurser på att upprätthålla lagar framför att underlätta för andra att bryta dom.

Hur är det kriminellt att tigga?
  • Donum
    Anonym (Bodil B) skrev 2015-03-31 15:14:27 följande:

Kraftig ökning? Av välgörenhet?? För vilka pengar då? Dina?

Naturligtvis. Jag tror att ökad välgörenhet skapar ett bättre klimat och mindre själviskhet än bråk om skattepengar. Som det är nu så reduceras människor till kostnader. Kort sagt.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan