• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • BowserSchnauzer
    Anniiica skrev 2015-07-23 11:59:54 följande:
    Ja vi hoppas allt ser bra ut, så vi får skrika ut våran lycka! ??

Jag har tänkt en massa på förlossningen men känner ingen rädsla för den just nu iaf.
    Jag vill helst klara mig på andning och lustgas, är då osäker på epidural, så vill helst inte ha det.
    Kram
    Ja, håller tummarna för er!

Då har vi ungefär samma tankar om förlossningen. Jag känner mig just nu mest förväntansfull men ffa försöker tänka att man gör sitt bästa men man kan inte styra vad och hur saker händer utan vill vara öppen för att saker och ting kan ändras. Jag tänkte prova lustgas (om inte annat så vill mannen prova, hi hi) och ev EDA men hoppas jag kan klara mig utan. Vill försöka förbereda mig mentalt och andas lugnt och avslappnat genom värkarna - alla verkar uppleva det där med smärtan så olika så man får väl se hur man själv lyckas hantera det...
  • velvet

Okej, vi kanske är galna (till mitt försvar så älskar jag babyprylar!) men vi har redan hunnit köpa vagn (bugaboo Cameleon all black), duvblå åkpåse från elodie details, zebrafärgat babyskydd från britax (trodde inte att dessa kunde vara fina!), babynest från Sleepyhead, bedside crib från troll, Babysitter från Babybjörn, bärsjal från ergobaby och en hel del kläder. Vi har nästan ingenting kvar från när dottern var liten! Vad har ni andra handlat än så länge?

När det gäller vad man har på en bebis i smällkalla vintern så tycker jag också att det är jättesvårt. Vi har köpt en vindfleeceoverall från Polarn o. Pyret som vi kommer att ha honom i, sen kommer han ju att ligga i en åkpåse. Det som är bra med den från POP är att den är väldigt lätt att öppna upp så fort man går in i en affär och det blir varmare. Är det riktigt kallt så tror jag nog att vi håller oss hemma i största möjliga mån.

• JJ15
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-24 08:14:21 följande:

Lång väntan till torsdag men snart är det er tur :)! Nja, det kan ju vara bra att ha ett klädesplagg som går att dra ned (om man har klänning så blir det mycket benvisning)... Kissa innan :). Bestäm om ni vill fråga efter kön. Ev ha med kamera (vi hade mobilen).

tack för tipsen! :) ja, hoppas på händelserika dagar den kommande veckan så man inte bara går runt och räknar dagar och minutrar ;)
  • Anniiica
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-24 08:20:31 följande:
    Ja, håller tummarna för er!

Då har vi ungefär samma tankar om förlossningen. Jag känner mig just nu mest förväntansfull men ffa försöker tänka att man gör sitt bästa men man kan inte styra vad och hur saker händer utan vill vara öppen för att saker och ting kan ändras. Jag tänkte prova lustgas (om inte annat så vill mannen prova, hi hi) och ev EDA men hoppas jag kan klara mig utan. Vill försöka förbereda mig mentalt och andas lugnt och avslappnat genom värkarna - alla verkar uppleva det där med smärtan så olika så man får väl se hur man själv lyckas hantera det...
    Tack :)

Allt kan ju hända, det har man ju hört på alla dessa förlossningshistorier. Men klarar jag mig på andning och lustgas när det kommer till kritan kommer jag va glad.

Är det någon som kommer gå på profylax kurs?
    (stavning?)
  • SsJj
    Honsomvill skrev 2015-07-23 12:35:42 följande:

Här är också en till med RUL kvar!

På onsdag nästa vecka är det dags för oss.

Känner en massa sparkar hela dagarna så är inte jätte orolig men ändå: hur kan man inte vara orolig?

Har inte tänkt så mycket på förlossningen. Eftersom det är min första gång, vet jag inte hur jag ska tänka riktigt.. Vad ska man vara rädd för? Vad ska man vara förberedd på? Osv..

Det är svårt att förbereda sig på en förlossning. Det man vill och känner hemma är kanske inte alls vad man vill och känner under förlossningen. Man får vara lite öppen och prova sig fram. Det kan gå jättesnabbt och det kan ta flera dygn.

Läs på lite om olika smärtstillande. Man kan gå en profylax kurs om man känner för det. Man kanske ska läsa på lite om kejsarsnitt och ha i tankarna att det kan komma att behövas i värsta fall.. Sugklocka och andra hjälpmedel kan man läsa om. Vara medveten om att när bebisen är ute och man helst av allt bara vill bli lämnad ifred så ska moderkakan krystas ut också och ev behöver barnmorskan sy. Man kan läsa om olika ställningar att föda i. Lite om dom olika förlossningsfaserna.

Ja det var lite tips.. :)

Jag trodde jag skulle vilja ha lustgas men gillade den inte alls. Det var svårt att hitta rätt teknik, smakade illa och den gången det fungerade så tog den bort så mycket av smärtan att jag kom och tänka på storasystern där hemma och tappade fokus och blev ledsen istället så då tog jag hellre smärtan. Öppnade mig från 4 till 9 cm medans jag skulle försöka få på mig sjukhuskläderna så annan bedövning hann jag inte med att prova..
  • Honsomvill

Brukar känna en hel del buffar i magen men har inte känt så mycket idag eller igår.. Börjar bli orolig...

• Anny123

Känner mig liksom du, orolig. Har känt en del rörelser varje dag, men nu knappt någonting 2-3 dagar. Är vi v 17+4, vet inte hur mkt man bör känna? Hur ofta etc?

• Honsomvill
    Anny123 skrev 2015-07-25 13:18:23 följande:

Känner mig liksom du, orolig. Har känt en del rörelser varje dag, men nu knappt någonting 2-3 dagar. Är vi v 17+4, vet inte hur mkt man bör känna? Hur ofta etc?

Blev en del buffande här för en stund sedan. Läste dock att det är vanligt att inte känna något alls på ett par dagar ibland.
    Det är först efter v26 som man SKA känna varje dag.
  • Beya

Jag frågade när man skulle känna mer dagligen när jag var på ultraljudet och hon sa iaf från v 22 så ni kan vara lugna :)

Svar på tråden BF december 2015 :-)