• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • Anniiica
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-21 07:35:42 följande:
    Hur mycket deg har du? (Hi hi) Jag hade också lite tjockismage när jag började men nu känns det som att det börjar se nästan ut bara som en rundel och bebismage... Nu börjar det kännas okej att maken smeker magen offentligt, innan kändes det bara konstigt som att han smekte mitt fett liksom... :)
    Jag var större innan, och även om kroppen har om fördelat sig lite, har den gett allt till magen, och bebis ligger så långt bak som det går, så bm och dom på ul sa att jag kommer få vänta på magen, och
    Även på sparkar och rörelser.
    Härligt att du börjar få mage! Mys med smek, känner han sparkar också?
    Min karl får inte smeka magen offentligt utan bara när vi är ensamma, men vi har inte gått ut med våran graviditet eftersom vi inte kunde få alla svar på rul och väntar på ett nytt.
  • BowserSchnauzer
    Anniiica skrev 2015-07-21 07:43:55 följande:
    Jag var större innan, och även om kroppen har om fördelat sig lite, har den gett allt till magen, och bebis ligger så långt bak som det går, så bm och dom på ul sa att jag kommer få vänta på magen, och
    Även på sparkar och rörelser.
    Härligt att du börjar få mage! Mys med smek, känner han sparkar också?
    Min karl får inte smeka magen offentligt utan bara när vi är ensamma, men vi har inte gått ut med våran graviditet eftersom vi inte kunde få alla svar på rul och väntar på ett nytt.
    Nä, han känner inget ännu tyvärr men snart så hoppas man ju :). När ska ni på kompletterande RUL? Måste vara svårt att hålla det hemligt så länge ? :)
  • Anniiica
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-21 17:44:35 följande:
    Nä, han känner inget ännu tyvärr men snart så hoppas man ju :). När ska ni på kompletterande RUL? Måste vara svårt att hålla det hemligt så länge ? :)
    Hoppas på att han känner snart då:)

Vi ska den 30/7 sen börjar det bli tajt om tid att försöka tidsbestämma bebisen, dom får tydligen inte göra det efter v20.
    Några inom familjen vet, men annars så har det varit ganska lätt, vi har en del i bagaget och vill inte att alla ska veta innan vi vet att vi klarat milstolpen med rul och att allt ser bra ut.
  • BowserSchnauzer
    Anniiica skrev 2015-07-21 19:23:44 följande:
    Hoppas på att han känner snart då:)

Vi ska den 30/7 sen börjar det bli tajt om tid att försöka tidsbestämma bebisen, dom får tydligen inte göra det efter v20.
    Några inom familjen vet, men annars så har det varit ganska lätt, vi har en del i bagaget och vill inte att alla ska veta innan vi vet att vi klarat milstolpen med rul och att allt ser bra ut.
    Åh vilken väntan! Men snart får ni berätta och hoppas verkligen allt ser bra ut :).

Har ni andra börjat tänka på själva förlossningen? Känns som att nu när RUL är passerar så är ju förlossningen
    liksom nästa stora milstolpe...! (Förutom shopping, i helgen ska vi titta på barnvagn). Sjukt konstig känsla tycker jag iaf ;). Jag har börjat läsa boken "Föda utan rädsla" och tänkte öva lite på de tekniker hon skriver om. Har ni några lästips eller idéer/tankar? Kram
  • velvet
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-23 05:56:39 följande:
    Åh vilken väntan! Men snart får ni berätta och hoppas verkligen allt ser bra ut :).

Har ni andra börjat tänka på själva förlossningen? Känns som att nu när RUL är passerar så är ju förlossningen
    liksom nästa stora milstolpe...! (Förutom shopping, i helgen ska vi titta på barnvagn). Sjukt konstig känsla tycker jag iaf ;). Jag har börjat läsa boken "Föda utan rädsla" och tänkte öva lite på de tekniker hon skriver om. Har ni några lästips eller idéer/tankar? Kram
    Jag har tänkt en hel del på förlossningen, sen långt innan jag blev gravid igen. Jag har alltid haft en otroligt svårt förlossningsrädsla vilket gjorde att jag valde planerat snitt när jag var gravid med vår dotter. Snittet var en positiv upplevelse i det stora hela men jag vill iaf försöka mig på att föda vaginalt den här gången (lite svårt att förklara varför jag vill det nu helt plötsligt, tror att det är tankar om att jag faktiskt skulle kunna få uppleva en bra förlossning som gör att jag inte vill "missa" det). 

Min barnmorska är helt underbar och stöttade mig massor förra gången, jag tror delvis att det var därför jag fick mitt snitt beviljat utan några direkta problem, och det gör hon även denna gång. Vi har redan lagt upp en plan med aurorasamtal (mitt första i augusti) och förlossningsförberedande samtal. 

Den stora grejen för mig är dock att vi privat anlitat en doula som jag känner 100% förtroende för, och hon ska vara med oss och stötta under förlossningen. Vi har redan träffats två gånger och det känns SÅ skönt att få sitta och "lassa över" en massa tankar och oro på någon som kan så mycket. Men visst, det kostar ju. 

Oj, nu blev det jättelångt! Men många tankar som sagt. Och jag är fortfarande rädd men känner mig trygg i mitt beslut. 
  • SsJj

Vi är väl fortfarande ett par med RUL kvar?

Har 12 långa dagar kvar..

Förlossningen har jag knappt tänkt på. Jag hoppas bara jag slipper snitt denna gången även om det var häftigt att bli mamma även på det sättet. Att få föda vaginalt problemfritt och väldigt snabbt och utan bedövning för att sedan kunna upp och gå 2 timmar senare är vad jag hoppas även denna gång. Snarare rädd att det ska gå för fort så jag får krystvärkar i bilen i väntan på ambulansen precis som min lillasyster..

Något jag däremot funderat en del över är hur sjutton man klär en bebis i smällkalla vintern. Mina barn fyller år nu så har inte behövt oroa mig jättemycket att det ska bli alldeles för varmt/kallt. Skrämmer mig lite att man ska bädda för varmt. Det är ju så mycket prat om psd i sluten av graviditeten så man nojjar ju för allt. Iaf jag..

Sen har jag även funderat över om storasystrarna ska få vara hemma från förskolan en längre period när bebis kommit. Lite för att slippa stressa med 3 barn i början och släpa oss fram och tillbaka för 15 timmar och dels för risken med alla sjuldomar som kräksjukan och RS virus och alla förkylningar m.m.. Hur tänker ni andra med syskon? Många släpar ut nyfödda direkt till matbutiken och överallt men jag håller oss gärna lite avsides för immunförsvarets skull och avrådan från barnmorskorna..

• Noli
    SsJj skrev 2015-07-23 09:14:27 följande:

Vi är väl fortfarande ett par med RUL kvar?

Har 12 långa dagar kvar..

Förlossningen har jag knappt tänkt på. Jag hoppas bara jag slipper snitt denna gången även om det var häftigt att bli mamma även på det sättet. Att få föda vaginalt problemfritt och väldigt snabbt och utan bedövning för att sedan kunna upp och gå 2 timmar senare är vad jag hoppas även denna gång. Snarare rädd att det ska gå för fort så jag får krystvärkar i bilen i väntan på ambulansen precis som min lillasyster..

Något jag däremot funderat en del över är hur sjutton man klär en bebis i smällkalla vintern. Mina barn fyller år nu så har inte behövt oroa mig jättemycket att det ska bli alldeles för varmt/kallt. Skrämmer mig lite att man ska bädda för varmt. Det är ju så mycket prat om psd i sluten av graviditeten så man nojjar ju för allt. Iaf jag..

Sen har jag även funderat över om storasystrarna ska få vara hemma från förskolan en längre period när bebis kommit. Lite för att slippa stressa med 3 barn i början och släpa oss fram och tillbaka för 15 timmar och dels för risken med alla sjuldomar som kräksjukan och RS virus och alla förkylningar m.m.. Hur tänker ni andra med syskon? Många släpar ut nyfödda direkt till matbutiken och överallt men jag håller oss gärna lite avsides för immunförsvarets skull och avrådan från barnmorskorna..

Här är en till med RUL kvar, på måndag är det dags för oss. Har hållit mig i bakgrunden här i tråden eftersom jag fortfarande är nervös för att det ska hända något eller att bebisen inte är frisk. Hoppas att slippa mycket av den känslan efter måndagen.

Jag har iallafall samma tankar som dig angående nyfödd mitt i vintern, sjukdomar osv. Har två barn sedan tidigare som båda är födda i juli vilket har varit tacksamt på många sätt. Vi funderar på om pappan ska ta ut mer föräldraledighet än de 10 givna dagarna så att vi båda kan vara hemma minst en månad, vilket skulle underlätta när det gäller att ha de äldre barnen hemma (vilket jag absolut vill pga smittorisk just den årstiden). De är två spralliga individer som behöver aktiveras om dagarna och då skulle det verkligen underlätta att vara två vuxna den första tiden. Man vet ju inte hur man själv eller bebisen kommer att må, hur det funkar med sömn etc. 
  • SsJj
    Noli skrev 2015-07-23 09:45:21 följande:

Här är en till med RUL kvar, på måndag är det dags för oss. Har hållit mig i bakgrunden här i tråden eftersom jag fortfarande är nervös för att det ska hända något eller att bebisen inte är frisk. Hoppas att slippa mycket av den känslan efter måndagen.

Jag har iallafall samma tankar som dig angående nyfödd mitt i vintern, sjukdomar osv. Har två barn sedan tidigare som båda är födda i juli vilket har varit tacksamt på många sätt. Vi funderar på om pappan ska ta ut mer föräldraledighet än de 10 givna dagarna så att vi båda kan vara hemma minst en månad, vilket skulle underlätta när det gäller att ha de äldre barnen hemma (vilket jag absolut vill pga smittorisk just den årstiden). De är två spralliga individer som behöver aktiveras om dagarna och då skulle det verkligen underlätta att vara två vuxna den första tiden. Man vet ju inte hur man själv eller bebisen kommer att må, hur det funkar med sömn etc. 

Ja men precis. :)

Min sambo har gjort så när flickorna föddes att han la sin semester i anslutning till pappadagarna och var då hemma iaf 6 veckor när dom föddes. Jätteskönt har det varit. Han sparar även alltid någon vecka till julen för att kunna vara långledig då så förhoppningsvis får vi ihop det så han kan vara hemma ett par veckor när bebis kommer. Har inte tänkt på att han kan ta ut föräldraledighet faktiskt men får säga det till honom. Sån ledighet kan han ju inte heller bli nekad. :)
  • Anniiica
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-23 05:56:39 följande:

Ja vi hoppas allt ser bra ut, så vi får skrika ut våran lycka! ??

Jag har tänkt en massa på förlossningen men känner ingen rädsla för den just nu iaf.
    Jag vill helst klara mig på andning och lustgas, är då osäker på epidural, så vill helst inte ha det.
    Kram
  • Honsomvill

Här är också en till med RUL kvar!
    På onsdag nästa vecka är det dags för oss.
    Känner en massa sparkar hela dagarna så är inte jätte orolig men ändå: hur kan man inte vara orolig?
    Har inte tänkt så mycket på förlossningen. Eftersom det är min första gång, vet jag inte hur jag ska tänka riktigt.. Vad ska man vara rädd för? Vad ska man vara förberedd på? Osv..

Svar på tråden BF december 2015 :-)