• Anonym (love)

    Åka på semester och lämna ett barn hemma

    Bekanta till mig ska snart åka till Thailand. De har två tonåringar som ska följa med sladdisen som är 7 år lämnar de hemma hos mormor. Anledningen till det är att tonåringarna är självgående och de vill inte passa upp på den yngre.
    Skulle ni kunna dela upp er så?

  • Svar på tråden Åka på semester och lämna ett barn hemma
  • Pescetarian
    MrsC74 skrev 2015-03-31 20:44:24 följande:

    Kom just hem från Thailand. Ca 33 grader. Så skönt.

    Finns inget som heter vinter. De har 3 årstider.

    www.resbort.com/Fakta/klimat&vader.htm


    Det Thailändska ordet för "vinter", används för perioden juni-oktober.
  • Anonym (Thailändska)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 20:45:30 följande:
    Vissa dygn regnar det oavbrutet dygnet runt. Och då är åskan värre än någonsin. Jag bodde i Phuket.
    Då har du haft otur. Jag är uppväxt i Phuket.
  • Pescetarian
    Anonym (Thailändska) skrev 2015-03-31 20:48:38 följande:

    Då har du haft otur. Jag är uppväxt i Phuket.


    Skypade nyss med en kompis i Phuket och där åskar det just nu. ;)
  • Anonym (Bkk)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 15:54:45 följande:
    Dixie skrev 2015-03-31 15:44:46 följande:

    vinter i Thailand?! 


    I juni, ungefär, infaller vintern i Thailand.

    Nu är det som varmast där. Hur många Svenssons pallar med 37 grader i det klimatet som råder i Thailand?

    Nä, till Thailand åker man kring jul och nyår. ;)

    Känner inte till många charterbolag som chartrar Thailand så här års.
    Vinter i Thailand? Det närmaste Thailand kommer vinter är i norra regionerna mellan Dec - Feb då det kan bli ner mot 0 grader på natten.
  • Anonym (Hh)

    Öh ja. Det är väl ingen lag som säger att absolut alla familjemedlemmar måste med på alla resor..eller samma resa. Det är rentav bra att dela upp sig ibland. Sjuåringen får ensam uppmärksamhet av sin mormor, tonåringarna behöver inte dela föräldrarna med det yngre syskonet, föräldrarna får en paus från "småbarns"livet och de får längta efter varandra och bli lyckliga och uppskatta varandra när de träffas igen.

  • Pescetarian
    Anonym (Bkk) skrev 2015-03-31 20:58:08 följande:

    Vinter i Thailand? Det närmaste Thailand kommer vinter är i norra regionerna mellan Dec - Feb då det kan bli ner mot 0 grader på natten.


    Det kallas vinter. Som jag skrev tidigare, så används det thailändska order för 'vinter', om perioden juni-oktober.
  • Anonym (Draaaaaaavel och ETT bra inlägg!)
    Anonym (Hh) skrev 2015-03-31 21:03:43 följande:

    Öh ja. Det är väl ingen lag som säger att absolut alla familjemedlemmar måste med på alla resor..eller samma resa. Det är rentav bra att dela upp sig ibland. Sjuåringen får ensam uppmärksamhet av sin mormor, tonåringarna behöver inte dela föräldrarna med det yngre syskonet, föräldrarna får en paus från "småbarns"livet och de får längta efter varandra och bli lyckliga och uppskatta varandra när de träffas igen.


  • MrsC74
    Pescetarian skrev 2015-03-31 20:52:15 följande:
    Skypade nyss med en kompis i Phuket och där åskar det just nu. ;)
    Det gjorde det när vi var där oxå men det är väl inget konstigt ??
  • Anonym (Bara nej)

    Så gjorde makens familj; lämnade sladdisen hos moster medan resten av familjen reste till Grekland (från USA, så det var en långresa). Hela familjen (utom sladdisen) har haft skuldkänslor sedan dess. Inte så stora skuldkänslor att de inte kunde lämna honom på internatskola några år senare och flytta till Europa. Behöver jag nämna att han känner mer stöd ifrån sina vänner än sin familj?

  • Pescetarian
    MrsC74 skrev 2015-03-31 21:12:00 följande:

    Det gjorde det när vi var där oxå men det är väl inget konstigt ??


    Suck. Läs hela diskussionen.
  • Anonym (Bkk)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 21:06:17 följande:
    Det kallas vinter. Som jag skrev tidigare, så används det thailändska order för 'vinter', om perioden juni-oktober.
    Jag har bott i Bkk i 6 år och är gift med en från Ayotaya, Dom säger vinter om perioden Dec-Feb och det gäller norra Thailand.
  • Lavish

    Nej, så hade jag inte gjort utom ifall det vore för att sjuåringen verkligen inte ville följa med utan hellre ville umgås med mormor.

    Anledningen är enkel. Hade mina föräldrar gjort så mot mig hade jag avskytt dom, varit bottenlöst sårad och jag hade varit arg och ledsen över det än idag (är 30). Att det är smidigare för föräldrarna kan jag gott förstå, men jag kan inte förstå hur man kan göra så mot sitt barn om nu barnet fungerar någorlunda som mig, 

  • Anonym (Draaaaaaavel och ETT bra inlägg!)
    Anonym (Bkk) skrev 2015-03-31 21:34:42 följande:

    Jag har bott i Bkk i 6 år och är gift med en från Ayotaya, Dom säger vinter om perioden Dec-Feb och det gäller norra Thailand.


    Phuket ligger väl typ söderut typ sydväst eller nåe?
  • Anonym (3 barns mor)

    Hej

    Vi har barn i åldern 8,18,21 vi skulle aldrig falla oss in att lämna lillan med någon.. Självklart ska alla i familjen följa med på en resa. Vi har rest till Turkiet, Cypern, Spanien,Paris,Thailand,Mexiko, Tunisien och sist men inte minst Chile där stannade vi i 5 v. Ja alla i familjen fick följa med..

    Maken och jag har varit gifta i 21 år och tyvärr inte haft något bröllopsresa.. Funderar på att göra det men endast vi två.. Det är skillnad tycker vi

    En familj ska resa tillsammans..

    Nu är killarna så stora som får välja att följa med..

  • modsey
    Anonym (3 barns mor) skrev 2015-03-31 22:52:58 följande:

    Hej

    Vi har barn i åldern 8,18,21 vi skulle aldrig falla oss in att lämna lillan med någon.. Självklart ska alla i familjen följa med på en resa. Vi har rest till Turkiet, Cypern, Spanien,Paris,Thailand,Mexiko, Tunisien och sist men inte minst Chile där stannade vi i 5 v. Ja alla i familjen fick följa med..

    Maken och jag har varit gifta i 21 år och tyvärr inte haft något bröllopsresa.. Funderar på att göra det men endast vi två.. Det är skillnad tycker vi

    En familj ska resa tillsammans..

    Nu är killarna så stora som får välja att följa med..


    Ska man, varför alltid det ? Våra barn uppskattar våra egna resor och jag ser inget konstigt i det om det finns någon grunrättvisa i resandet med olika barn omika gånger.
  • Rani

    Det beror på hur barnet reagerar tycker jag. Om barnet är ok med det och tycker det är kul att vara hos mormor så ser jag inget problem. Kanske är det sista semestern som tonåringarna följer med och då kan jag förstå att man som förälder vill anpassa efter dem också. Den lilla får ju följa med många gånger till och kommer då dessutom få ha föräldrarna för sig själv.

    Så jag tycker inte det är någon big deal om 7-åringen är nöjd.

  • MrsC74
    Pescetarian skrev 2015-03-31 21:17:23 följande:
    Suck. Läs hela diskussionen.
    Suck... Det har jag gjort. Ingen som säger att det inte kan åska. Vad menar du ?
  • Anonym (Hh)

    Vad fan är det med er? Fan vad löjliga ni är.... så otroligt typiskt svenskt! Vad är det för jävla 100% rättvisa alltid ni fjantar er med? Är ni själva små barn eller är ni vuxna? Ska inte vuxna få resa iväg utan sina ungar nån gång heller tycker ni? O m g...... Man lär väl för tusan sina barn att ingenting någonsin är helt rättvist istället och att så kommer det att vara i resten av deras liv. Så kommer de att klara av livets realiteter också! För så är det. Man kanske inte har råd att ta med hela j-a familjen på varje resa. För att det är dyrt! Det kanske inte passar att ha med småbarn på alla äventyr... Det betyder inte att man inte älskar alla...suck. Nästa gång är det den/de som inte var med sist som får resa och får egen tid med föräldern t ex. Nån gång åker alla tillsammans.

  • Pescetarian
    Anonym (Hh) skrev 2015-04-01 10:07:07 följande:

    Vad fan är det med er? Fan vad löjliga ni är.... så otroligt typiskt svenskt! Vad är det för jävla 100% rättvisa alltid ni fjantar er med? Är ni själva små barn eller är ni vuxna? Ska inte vuxna få resa iväg utan sina ungar nån gång heller tycker ni? O m g...... Man lär väl för tusan sina barn att ingenting någonsin är helt rättvist istället och att så kommer det att vara i resten av deras liv. Så kommer de att klara av livets realiteter också! För så är det. Man kanske inte har råd att ta med hela j-a familjen på varje resa. För att det är dyrt! Det kanske inte passar att ha med småbarn på alla äventyr... Det betyder inte att man inte älskar alla...suck. Nästa gång är det den/de som inte var med sist som får resa och får egen tid med föräldern t ex. Nån gång åker alla tillsammans.


    Vill föräldrarna åka själva - absolut!

    Vill man ta med olika barn på olika semestrar, för att det ska passa olika åldrar, etc. - absolut!

    MEN, har man inte RÅD att ta med alla, - alltså om det är den enda anledningen, - då anser iaf jag att ingen ska åka. Då får man vänta med resan så att man hinner spara ihop tillräckligt så att hela familjen kan följa med.

    Man blir utsatt för så mycket orättvisor redan som det är, då kan man väl iaf få ha det rättvist i det egna hemmet?
Svar på tråden Åka på semester och lämna ett barn hemma