• molly50

Påpeka för överviktiga

Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Varför känner du att du måste påpeka andra människors övervikt? Stör det dig på något vis?
    Du vet ju inte varför de är överviktiga. Det finns både sjukdomar och mediciner som kan göra att man går upp i vikt.
    Och då hjälper inte dina kostråd speciellt bra.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (eh) skrev 2015-04-01 19:06:35 följande:
    Så du pikar folk istället för att säga rätt ut att dom är tjocka? Och du tycker inte du är taskig?
    Det är väl inte speciellt snällt att säga rakt ut till en överviktig person at h*n är tjock heller.
    Det bästa är att lära sig att acceptera andra mäniskor som de är och strunta i vad de har i sina kundvagnar/-korgar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Men förstår du inte att även om du,i ditt tycke,försöker peppa och uppmuntra så kan det få rakt motsatt verkan på den du försöker ge dina "goda" råd till?
    Även om du själv tycker att du är trevlig och artig så är det inte alls säkert att den du pratar med uppfattar dig så. Tvärtom!
    Det kan uppfattas som en ren kränkning och/eller kritik mot deras utseende.
    Förstår du verkligen inte det?

Sedan har du ingen aning om ifall de ska äta/dricka det de har handlat just den dagen eller om de handlar till en annan dag.
    Eller om de har en sjukdom eller äter någon medicin som gör att de gått upp i vikt.
    Eller om de har en familj som de handlar åt medans de själva kämpar med en diet t ex.
    Om du kom fram till mig,som är lite mullig,och började påpeka för mig vad jag har handlat så skulle jag uppfatta dig som en överlägsen typ som ser dig själv som förmer än andra bara för att du är smalare än mig.

Du kanske skulle gå och påpeka för rökare hur dåligt det är att röka och ge dem tipset att köpa chokladcigaretter istället,eller varför inte gå på systemet och rekommendera dem att köpa något alkoholfritt istället för öl,vin eller vad de nu köper?

Om du vänder på saken. Du som är smal. Hur skulle det kännas för dig,tror du,om någon kom fram till dig och påpekade att du köper alldeles för mager mat och borde köpa något mer fettrikt eller kolhydratrikt istället så du går upp lite i vikt?
    Eller om man påpekade din klädsel eller sminkning och gav dig råd om hur du borde klä dig eller sminka dig istället för att se bättre ut?
    Fundera på det så kanske du tänker om innan du börjar dela ut dina "goda" råd i fortsättningen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-02 17:14:48 följande:
    Det gläder mig å höra, och det menar jag, vad jag menar är, att du skulle garanterat inte ha nåt emot att gå ner till "normalvikt" jag har ALDRIG hört talas om en överviktig människa som gått ner till "normalvikt" och vantrivts med detta, vantrivts med omgivningens sätt att behandla denna mänskan, vantrivts med att det var lättare att gå i trappor, promenera ...whatever...och bestäms sig för att äta upp sig 30-40 kilo. Enbart för att han/hon trivs med en ordentlig övervikt. 

Nä, det har jag, som sagt, aldrig hört talas om. Att du trivs som det är, med ett BMI på 40, visst, du trivs som människa,det tror jag alldeles säkert att du gör, Anna, men kom inte och påstå att du trivs med att ha en ryggsäck på 25...30, kanske 40 kilo, vart du än går. För det tror jag helt enkelt inte på. Oavsett hur långt stycke du skiter i min tro, Anna.

Glad påsk.

Kram //Anton
    Men bara för att du aldrig har hört talats om det så innebär väl inte det att dessa personer inte finns.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-02 21:29:08 följande:
    Beroende, ätstörning, över/understimulering i belöningscentrat.

Det är helt sjukt att detta är så fult att prata om. Man får gå på rökare, smala människor, högljudda, fulla, psykiskt sjuka, gravida? allt förutom om en person är fet. Om en person är fet talas det ofta om andra orsaker till fetman som hormoner, läkemedel, benstomme, ärftlighet än just att man har ett felaktigt intag av energi, mer än vad man förbrukar.

Om fler tog upp det, lite mer och oftare, skulle inte detta vara lika laddat längre.

Fetma är en sjukdom, steg 1 för att rädda dessa människor från lidande eller till och med död, är att sluta förneka och tiga. Högst relevant!
    Som någon skrev så är det en sak att prata om det och en helt annan att dyka på en främmande person och påpeka vad denne har handlat och komma med "goda råd" om vad personen borde äta istället för att gå ner i vikt.
    Ingen har heller påstått att det är ok att gå på någon av de andra du tog upp,såsom rökare,smala människor eller gravida osv.
    Möjligen att man kan be en rökare att flytta på sig då man vill slippa dra i sig röken.
    Men man har ingen rätt att gå fram till en främmande människa och påpeka hur dåliga vanor de har. Om personen själv inte har bett om råd dvs.
    Det är bara fräckhet och översitteri.
    Eller tror du på fullaste allvar att man hjälper en överviktig person att komma på bättre tankar genom att pika dennes vikt och vad den har i sin varukorg/-vagn?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-02 22:09:47 följande:
    Stoppar man överförfriskade människor på systembolaget att handla alkohol och leds de ut med väktare, kan man väl helt korrekt påpeka människor dåliga matvanor om de är feta? I relation är ju det ett trevligt bemötande...
    Tror du att det stoppar överförfriskade människor från att handla alkohol i fortsättningen eller överviktiga från att sluta handla godis och kaffebröd t ex?
    Eller tror du att det får rakt motsatt verkan?
    Du vet också att övervikt kan ha många orsaker? Det behöver inte nödvändigtvis bero på dåliga matvanor. Vem är du då att påpeka sådana saker för en person du inte ens känner?
    Dessutom,vad vet du om personen handlar åt dig själv eller någon annan och kanske själv kämpar med att gå ner i vikt och går på någon diet?
    Hur mycket tror du då att du hjälper till när du påpekar vad personen handlat?
    Jag hoppas att du inser att det kan få rakt motsatt verkan om du gör en sådan sak.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-03 13:14:39 följande:
    Handen på hjärtat, Molly, har du hört talas om någon som frivilligt lägger på sig 30 kilos övervikt för att dom verkligen trivs med att asa runt med en ryggsäck på 30 kilo, eller mer, med ALLT vad innebär. Ärligt nu.Har du det Molly???

Och kom inte dragandes med sumobrottare nu, vi snackar "vanligt" folk, och inget annat.

Mvh //Anton

GLAD PÅSK
    Det var ju en person som skrev här i tråden att h*n trivs med sin övervikt. Jag ser ingen anledning till att man inte ska tro på det.
    Jag har överviktiga i min bekantskapskrets. Huruvida de vill gå ner i vikt eller ej vet inte jag då jag inte har pratat med dem om det.
    Men även om just jag inte känner någon överviktig som trivs med det så kan jag inte påstå att sådana människor inte finns. Det kan man omöjligt veta om man inte känner alla människor i hela världen.
    Man måste tänka utanför sina egna ramar litegrann och inse att alla inte tänker likadant som en själv.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-03 13:40:39 följande:
    Du har tydligen inte läst alla mina inlägg, Molly. Gör det. Och återkom.shiny.gif
    Det jag har läst är tillräckligt. Du tycks tro att du känner alla överviktiga människor och tror dig veta exakt hur de tänker.
    Det räcker för mig.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-03 14:14:53 följande:
    Vi stoppar människor som håller på att supa ihjäl sig och vi vet att det räddar dem, vi vet att genom information och att inte gå in i ett medberoende så ökar vi chanserna för den personen. 

Jag tror inte att genom att ifrågasätta, vägra blunda eller lyfta allvaret i fetma att det ger motsatt verkan. Någonstans är det helt inhumant att vi tillåter att det är fult att samtala och protestera när folk sig sjuka eller även dör!

Handlar folk inte hem skiten, finns det inte hemma och är faktiskt svårare att inta! Hoppas verkligen man inför sockerskatt!!! Höj priserna på allt socker, helst alla snabba kolhydrater!!!

Nej du vet ju inte om 16 åringen heller ska köpa cigg åt sin morsa...

Var och varannan människa lider av fetma, inte att man har några kilo extra utan FETMA!!! Det är katastrof.
    Du förstår alltså inte skillnaden mellan att prata om problemet,lyfta fram det och hitta på lösningar på problemet och på att gå direkt fram till en överviktig person och påpeka att det h*n har handlat inte är bra?
    Att gå direkt fram till en överviktig och påpeka att det h*n har handlat inte är bra är både nedlåtande och respektlöst.
    Och jo,det kan ha den effekten att den överviktige kan känna sig så sårad och kränkt att h*n går och köper mer onyttiga varor.
    På vilket sätt är det att hjälpa personen,tycker du?
    Jag antar att du själv är smal och aldrig har varit överviktig. I så fall är det kanske lite svårare att sätta sig in i hur det är att vara överviktig.

Nej,precis! Jag vet inte om 16-åringen ska köpa cigaretter åt sin mamma. Därför går jag heller inte fram och säger något.
    Det jag i så fall skulle kunna anmärka på där är väl att 16-åringen inte har åldern inne för att köpa cigaretter.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-03 14:38:27 följande:
    Nej, du har inte läst tillräckligt. Tro mig, Molly.

Och....hur i helvete kan du VETA att du har läst tillräckligt när du inte har läst ALLT. Är du möjligen synsk !!!

Kram //Anton
    Det jag har läst är att du tror dig veta hur alla överviktiga tänker. Och det är väl det vi diskuterar här.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Påpeka för överviktiga