Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:
Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."
Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:
Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)
Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.
Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj.
Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!
Men förstår du inte att även om du,i ditt tycke,försöker peppa och uppmuntra så kan det få rakt motsatt verkan på den du försöker ge dina "goda" råd till?
Även om du själv tycker att du är trevlig och artig så är det inte alls säkert att den du pratar med uppfattar dig så. Tvärtom!
Det kan uppfattas som en ren kränkning och/eller kritik mot deras utseende.
Förstår du verkligen inte det?
Sedan har du ingen aning om ifall de ska äta/dricka det de har handlat just den dagen eller om de handlar till en annan dag.
Eller om de har en sjukdom eller äter någon medicin som gör att de gått upp i vikt.
Eller om de har en familj som de handlar åt medans de själva kämpar med en diet t ex.
Om du kom fram till mig,som är lite mullig,och började påpeka för mig vad jag har handlat så skulle jag uppfatta dig som en överlägsen typ som ser dig själv som förmer än andra bara för att du är smalare än mig.
Du kanske skulle gå och påpeka för rökare hur dåligt det är att röka och ge dem tipset att köpa chokladcigaretter istället,eller varför inte gå på systemet och rekommendera dem att köpa något alkoholfritt istället för öl,vin eller vad de nu köper?
Om du vänder på saken. Du som är smal. Hur skulle det kännas för dig,tror du,om någon kom fram till dig och påpekade att du köper alldeles för mager mat och borde köpa något mer fettrikt eller kolhydratrikt istället så du går upp lite i vikt?
Eller om man påpekade din klädsel eller sminkning och gav dig råd om hur du borde klä dig eller sminka dig istället för att se bättre ut?
Fundera på det så kanske du tänker om innan du börjar dela ut dina "goda" råd i fortsättningen.