• molly50

Påpeka för överviktiga

Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-03 14:20:44 följande:
    Men att födas till dvärg kan man inte ändra på, fetma däremot kan man absolut göra något åt och bör göra det!!! Att säga att någon är fet är inte att nedvärdera eller kränka, det är ett helt samhälle som hejar på detta och ett helt samhälle som behöver ta sitt ansvar och vara behjälpliga.

Detta börjar redan med små barn som inte orkar leka för de är för FETA, stoppa föräldrarna (som ofta med lider av fetma) i affären redan så de inte släpar hem mer skit. Nu läggs alla resurser och pengar på att ta hand om konsekvenserna fetma ger? Men om vi köper och äter mindre minskar konsumtionen och det i sig är det många som drar sig för, alltså får vi nu offra dessa människor som hamnar så. Barn som växer upp med föräldrar som redan har problemet och överför dessa till sina barn. Fruktansvärt, borde klassas som misshandel!
    Du vet att övervikt inte alltid beror på felaktig kost?
    Du vet att det även kan bero på olika sjukdomar och mediciner?
    Oavsett vilket så är det inte så "bara" att försöka gå ner i vikt.
    Och det är kränkande att kalla någon fet. Framförallt om man inte vet orsakerna till det eller om personen kämpar för att gå ner i vikt.
    Så poängen är att oavsett vilka orsakerna bakom övervikten är så är det inte ok att påpeka vad personen har i sin varukorg eller kalla personen fet.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-03 18:21:16 följande:
    Jag har tidigare vägt 125 kg, väger nu 52 kg. Jag åt mig fet. Folk i min omgivning sa: Nä, du är inte tjock utan lite gulligt mullig. DU är sååå härlig människa.

Jag är så tacksam för den dag jag träffade en person som inte var rädd för att prata om fetma, som inte såg det som kränkande och inte var nedvärderande utan modig och engagerad.

Min egen mor sa att det berodde på kraftig benstomme, sköldkörteln och antidepressiva. Bullcrap! Jag åt mig fet och jag ville förneka det in i det längsta och alla hjälpte mig med detta då alla var så jäkla rädda.

Jag har inte klåda på smalbenen, inte höft och knäproblem, inte sömnapné, matsmältningsproblem, trötthet, depressioner eller annat skit längre. Jag är så tacksam att vara hälsosam nu.
    Ja,men det är ju jättebra för dig! Grattis till det!

Men du måste ju förstå att alla inte fungerar som du heller.
    Man måste kunna tänka lite utanför sina egna ramar.
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-03 18:24:03 följande:
    Du lägger din värdering i ordet. Fet är en beskrivning så även smal, kort, lång, ung, gammal. Är man fet så är det ingen kränkning, är man gammal är det ingen kränkning, är man lång är det ingen kränkning. Kallar man någon för tjockis, ja då kan det väl räknas till kränkning. Fet är för mig ett mätvärde där det jag ser överensstämmer med BMI's fetma (alltså inte en kroppsbyggare).
    Återigen. Vi är alla olika och ser saker på olika sätt. Så även ord som fet och tjockis.
    Det finns säkert de som kan se ord som smal,kort,lång eller gammal som kränkande också.
    Som sagt,alla är vi olika.
    Därför är det bästa att tänka sig för innan man säger något som kan uppfattas som kränkande.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-03 23:32:55 följande:
    Ja vi är olika, vissa vägrar blunda åt att stor del av befolkningen äter ihjäl sig och faktiskt gör det man kan för att engagera sig!
    Och om man är överviktig av andra orsaker än felaktig kost?
    Det kan man ju omöjligt veta.
    Det finns sjukdomar och mediciner som kan leda till viktuppgång också.
    Att då få påpekat att man inte ska handla det man har handlat är bara onödigt.
    Personen kanske inte ens handlar åt sig själv utan åt någon annan.
    Om du stör dig på överviktiga människor så är det ditt problem.
    Men det är bättre att hålla sina åsikter för sig själv än att riskera att såra någon och bidra till att personen istället köper ännu mera godis och börjar tröstäta t ex.
    För det är vad som kan hända.
    De allra flesta överviktiga är medvetna om sina problem. Och många av dem kanske kämpar för att försöka gå ner i vikt också.
    Då är det bara respektlöst att gå fram och påpeka detta för dem.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-06 15:34:35 följande:
    Precis som det är respektlöst att säga åt heroinisten som är på väg till sin kran för att köpa??! Missbrukaren har säkert börjat pga sömnproblem, ångest, ekonomisk misär, ryggsmärta eller vad som helst. Sjukdomar och mediciner kan öka på hunger, sänka ämnesomsättningen, sänka rörelseförmågan men det i sig gör att man behöver vara extra uppmärksam och minska energiintaget. Inte att man tittar bort, blundar och bidrar till ett förnekande. Fetma är en sjukdom, där det inte handlar om att sakna kunskapen utan att man kan fortsätta förneka i ett samhälle som låter folk fortsätta att vara sjuka. Varenda knarkare vill sluta, vet att det är farligt, skadligt och vill något annat.

Man hjälper inte genom att kalla folk tjockisar, lika lite som att kalla dem för knarkarpack. Men att le vänligt och be dem att låta bli, är mer effektivt än man kan tro. Att prata om att önska sig själv något bättre, att möta som en människa och inte som ett genomskinligt spöke, det är inte att kränka - det är att göra saker jäkligt lätt för sig själv!!!
    Man hjälper inte heller överviktiga genom att påpeka vad de har handlat.
    Det spelar ingen roll hur artig och trevlig man än försöker vara för det kan få rakt motsatt effekt. Vad du än tror.
    Om du kom fram till mig och påpekade vad jag har handlat så skulle jag uppfatta dig som en översittare eller falsk person. Även om du stod där med ett leende.

Om någon gick fram till dig och påpekade att du har fula kläder eller ful frisyr och talade om för dig vad du borde klä dig i istället eller ha för frisyr. Skulle du då gå direkt till klädbutiken och köpa nytt eller boka tid hos frisören?
    Eller skulle du strunta i det?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 15:46:30 följande:

Alltså de allra flesta överviktiga, oavsett grad, är det för att de äter fel. Vi ska inte låtsas som något annat. Vi ska inte heller vifta bort att övervikt är ett stort samhällsproblem här i vår del av världen och samhällsproblemen berör oss alla. Vi ska absolut "lägga oss i" när det gäller detta. Dock inte riktat mot enskilda individer som vi enbart vet väger för mycket men inte mer än så.

Mantrasina skrev 2015-04-06 16:26:06 följande:
    Det här är en sund inställning! Självklart är det ett problem, men det måste adresseras mer ur samhällelig vinkel än att enskilda individer tycker at de gör en god gärning genom att gå på enskilda överviktiga individer.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-06 20:52:28 följande:
    Och dom som inte är medvetna om att dom har problem....dom har de fakto problem...fast dom vet bara inte om det, om jag tolkar dig korrekt. Fast åt andra sidan.....vadå problem, det finns ju tydligen dom som trivs med att asa runt på 30-40-50 kilos övervikt, dom trivs med sina extrakilo, som människa självklart men även den faktiska tyngden dom har med sig 24/7.

Så i en hel del fall, Molly...så är det ju inget problem, ens om individen har 50 kilo extra proviant med sig....

Kram //Anton
    Nej. Och just därför är det väl bättre att inte ge sig på enskilda individer när man inte vet mer än att de väger för mycket.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-06 22:05:36 följande:
    Vad det beträffar, Molly, så har vi haft samma åsikt sen dag ett. Det är lite annat som skiljer oss åt !!!
    Och jag tror det är bäst om vi enas om att vara oeniga i den frågan.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-06 22:02:43 följande:
    Fast här ett problem, det här har inget med utseende att göra. Om någon hade ett väldigt stort märke på ryggen (som verkar ha reagerat i solen) och låg och solade, och det såg illa/sjukt ut, självklart skulle jag påpeka det med (personen kanske inte själv är medveten eller tror att det är okej då ingen säger något). Har väl inget med att göra om det är fult eller inte.

Om man märker att någon tänker på självmord, börjar planera det för att ta sitt liv, att dö. Ska man då med blunda, låta personen vara. Det är ju ett fritt val om man lever eller dör, om man blir skadad vid ett suicidförsök??

Fetma är som vilken annan sjukdom som helst så, är bara enormt fel att prata om i vårt samhälle.
    Kanske inte för dig,men för den som är överviktig.

Jag tycker inte att det är fel att prata om övervikt och fetma,men jag tycker inte att man ska göra det med enskilda individer. Det tror jag inte att man kommer någonstans med.
    Och jag tycker inte att det är jämförbart med suicidfall.
    Att försöka hjälpa någon som vill ta sitt liv uppfattas inte som lika kränkande som att påpeka för en överviktig att h*n hon har handlat dålig mat.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anton Chigurh skrev 2015-04-07 00:22:19 följande:
    Så länge du går med på att jag har rättcool.gif

Må så gott, Molly

Kram //Antonshiny.gif
    Så länge du respekterar att jag inte kommer att göra det.

Ha det gott du med!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-12 16:24:17 följande:
    Ja precis som alkisen som alltid hittar en ursäkt till att behöva supa för att dränka sina sorger. Grejen är när man väger för mycket, att man kan unna sig saker, ibland men då måste man avstå annan MAT för att få plats i "budgeten". Den här "tycka synd om sig själv" är det som egentligen borde behandlas. 

Jag tycker inte att överviktiga människor, är på något sätt dåliga. Däremot är det så många som är väl medvetna om att detta är en sjukdom som behöver behandlas i hela omgivningen (läs samhället), att det är en sjukdom och ett missbruk. 

Som jag skrivit tidigare har jag själv i många år, haft rejäl fetma. Det var när jag började bli hård mot mig själv och sluta tycka synd om mig själv som det faktiskt fungerade utmärkt att gå ned i vikt (ja snabtt!) och behålla den. En enkel liten lapp till en början där det stod: Xxxx, du är ingen hund, sluta belöna dig med mat och godis!

Det är när man vågar se situation naket som man kan må bättre, och sen väga mindre. Men det finns olika sätt att påtala det i en affär, likväl att det beror på vem man möter. Självklart tar den andra personen illa upp och blir ledsen, men tyvärr det finns inget annat sätt ur det.

Fortsätt kämpa på!!! Det finns en väg ut.
    Det här med att tycka synd om sig själv. Tror du att du hjälper den överviktige att tycka mindre synd om sig själv genom att påpeka vad personen har handlat?

Det är jättebra att du lyckats gå ner i vikt. Grattis till det.
    Men du måste förstå att alla inte är lika som du. Alla har inte lika lätt att ta sig i kragen och börja tänka på vikten.
    Försök tänka lite utanför dina egna ramar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-12 16:24:17 följande:
    Ja precis som alkisen som alltid hittar en ursäkt till att behöva supa för att dränka sina sorger. Grejen är när man väger för mycket, att man kan unna sig saker, ibland men då måste man avstå annan MAT för att få plats i "budgeten". Den här "tycka synd om sig själv" är det som egentligen borde behandlas. 

Jag tycker inte att överviktiga människor, är på något sätt dåliga. Däremot är det så många som är väl medvetna om att detta är en sjukdom som behöver behandlas i hela omgivningen (läs samhället), att det är en sjukdom och ett missbruk. 

Som jag skrivit tidigare har jag själv i många år, haft rejäl fetma. Det var när jag började bli hård mot mig själv och sluta tycka synd om mig själv som det faktiskt fungerade utmärkt att gå ned i vikt (ja snabtt!) och behålla den. En enkel liten lapp till en början där det stod: Xxxx, du är ingen hund, sluta belöna dig med mat och godis!

Det är när man vågar se situation naket som man kan må bättre, och sen väga mindre. Men det finns olika sätt att påtala det i en affär, likväl att det beror på vem man möter. Självklart tar den andra personen illa upp och blir ledsen, men tyvärr det finns inget annat sätt ur det.

Fortsätt kämpa på!!! Det finns en väg ut.
    Men ska du påpeka för någon i en affär vad denne har handlat så kan du ju likaväl påpeka för en smal person samma sak. Du vet ju inte om personen handlar åt sin överviktiga sambo t ex.
    Poängen är alltså att du inte vet någonting om personerna du går på eller deras bakgrund.
    Du vet inte heller om de handlar åt sig själva eller åt någon annan.

Man ska självklart inte blunda för det här problemet,som någon skrev ovan. Men att ge sig på enskilda individer tror jag inte är rätt väg att gå.
    Det kan få rakt motsatt effekt.
    Och hur mycket har du då hjälpt den personen egentligen?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-14 05:35:46 följande:
    Om den smala skulle köpa ut till den överviktiga så ligger ansvaret på den smala som inte vill den överviktiga bättre - återigen som vid systembolaget, om någon köper alkohol till alkisen så får det stå för dom. Men fortfarande ska alkisen stoppas om den är packad vid inköp!
    Jo,men poängen är fortfarande att du inte vet om personen du pratar med handlar åt någon annan.
    Du vet ingenting om, för dig, okända personer och vet således inte om de handlar åt sig själva eller någon annan. Eller för den delen vad de har för bakgrund.

Det är jättebra att du vill försöka få bukt med det här problemet.
    Men att gå på enskilda individer är fel väg att gå.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (b) skrev 2015-04-14 14:43:13 följande:
    Och du vet att alla okända överviktiga människor känner sig kränkta av att bli tillsagda av  andra okända människor vad dom inte bör köpa?
    Det vet jag visserligen inte. Men just eftersom jag inte vet det så tycker jag att det är bättre att hålla sina åsikter för sig själv.
    Jag tror att i alla fall många skulle bli ledsna och kränkta av en sådan sak.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Påpeka för överviktiga