• Mrs Rom

    Jag är en EU-migrant från Rumänien - fråga mig vad du vill!

    Som rubriken lyder, jag är alltså en romsk EU-migrant från Rumänien och jag svarar på era frågor om livet som EU-migrant eller mitt perspektiv på andra saker, och det kan vara både högt och lågt!

    "Hit me" som pugilisten sa!

    PS: de enda inlägg jag inte svarar på är de som ifrågasätter min identitet. Dessa kommer jag att ta för vad de är, dvs rasism. Varför skulle en EU-migrant inte kunna lära sig svenska till exempel?

  • Svar på tråden Jag är en EU-migrant från Rumänien - fråga mig vad du vill!
  • Mrs Rom
    Anonym (K) skrev 2015-04-01 18:50:36 följande:

    Tigger du?


    Jag föredrar att kalla mig "egenföretagare och entreprenör inom direct peer-to-peer marketing", men för att svara på din fråga, så ja.
  • Mrs Rom
    Anonym (Pappersvändaren) skrev 2015-04-01 18:26:14 följande:

    Hur länge har du varit i Sverige? Var har du pluggat svenska?


    Man kan säga att jag är säsongare. Är inne på tredje säsongen nu, så tre år kan man säga.

    Jag har pluggat svenska genom Berlitz självstudie-kurser som jag lånat på biblioteket i min hemstad Sofia. Jag vill nog, med risk att förhäva mig, påstå att jag har något av en språkbegåvning.
  • Mrs Rom
    Venne skrev 2015-04-01 19:40:42 följande:

    Var du inte från Rumänien? Sofia ligger väl i Bulgarien.


    Damn you, autocorrect! 
    Jag menar naturligtvis Suceava.
    Är inte riktigt kompis med den här rättstavningsfunktionen jag har på min mobil.... 
  • Mrs Rom
    Anonym (Pappersvändaren) skrev 2015-04-01 19:34:31 följande:
    Ja det kan jag tro! Vad är ditt syfte med tråden? Att att sprida kunskap och motverka fördomar mot romska EU-migranter?
    Tala om ledande fråga :)  
    Men du har helt rätt, det är precis det som är hela min avsikt med att starta den här tråden. 
    Så fråga på bara, jag finns här för er hela kvällen! 
  • Mrs Rom
    telly skrev 2015-04-01 19:59:08 följande:

    De ce te implor? Ai calculator. Evident ai bani ?i nu au nevoie s? cer?easc?. De asemenea, e?ti la fel de bun ca am folosi de traducere prin Google. Bufon!


    Ei bine, calculatorul am salvat pân? la cea mai mare parte prin reducerea cu privire la cheltuielile imobilizate si cheltuielile de trai. De exemplu, Nu am asigurare nici mai mult, iar eu împ?rt??esc cazare, în scopul de a economisi bani.
  • Mrs Rom
    Anonym (Pappersvändaren) skrev 2015-04-01 20:02:23 följande:
    Tror du inte att det det kan motverka ditt syfte att du utger dig för att vara någon du inte är? Tror du inte att det finns en risk att folk tröttnar på att diskutera rom-frågor etc. när det gång på gång dyker upp trolltrådar om tiggande romer?
    Det där känns lite som en plurium interrogationum från Er sida, min bäste hen!
    Vänligen se mitt post scriptum i trådstarten.
  • Mrs Rom
    LinaSofia skrev 2015-04-01 20:09:47 följande:

    Jag har frågor!

    Hur bor du? Hur klarar ni av att sitta ute hela dagarna? Hur är tiggeriet organiserat?


    Vi bor i en gammal minubuss av märket Sharan.
    Det är jobbigt inbland men det får la gå.
    Det är väldigt olika. I mitt fall kom vi alla hit med samma minibuss, vi känner varandra sen innan, och vi delar lika på såväl bensin- och matkostnader som inkomster från vår rörelse. Så i någon mening är vi organiserade även om vi bara är 7 personer organisationen.

  • Mrs Rom
    LinaSofia skrev 2015-04-01 20:25:27 följande:

    Jag hoppas verkligen du inte sitter och trollar. En stor del av mig tror det.

    Men, det finns ett litet hopp inom mig att du inte gör det.

    Längtar du hem? Hur klarar ni av att bo så förskräckligt? Hur gör ni med hygien? Känner ni er trygga i Sverige?


    Både ja och nej. Vi är vana att flytta runt ofta, och tillvaron hemma är inte mycket bättre än här, så min hemlängtan är egenligen mest en längtan efter en idealiserad bild av ett hem, ungefär som vad Zion innebär för en rastafari.

    Man klarar av det man måste, sa min farbror alltid. Jag anser att han hade rätt.

    Av lättförståeliga skäl är vår hygieniska standard inte densamma som er, så mycket kan jag säga. Men vi försöker naturligtvis hålla oss rena så gott det går, ofta finns det härbärgen man kan duscha och tvätta på, ibland får man hålla till godo med allmäna toaletter på tex järnvägsstationer.

    Jag kan i alla fall inte säga att jag känner mig otryggare i Sverige än i Rumänien, snarare tvärtom. Men vi intar ju en utsatt position i samhället helt klart.

Svar på tråden Jag är en EU-migrant från Rumänien - fråga mig vad du vill!