• Anonym (Vill)

Någon som varit surrogatmamma...

Hej!

Jag funderar över att bli surrogatmamma åt närstående. De har kämpat med alla tänkbara metoder uran resultat. Det enda som återstår är surrogatmödraskapet om de ska kunna få ett barn. De har stått och står i adoptionskö i många år men det finns inte längre barn där heller.

Nu undrar jag hur det rent lagligt gått till efteråt när barnet väl fötts.

Hur var det att vara gravid och användes annans ägg eller dina egna?

Berätta gärna allt du vill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...
  • Anonym (Tragiskt)

"Barn till varje pris". Fler borde se den. Att människan var egoistiskt visste jag, men detta tar nog priset.

• Anonym (Gåvan)

Vet flera som varit surrogat i Sverige.

Dom har gjort heminseminationer. Vill man använda egna ägg får man vända sig någonstans utomlands.

Då bebis föds så gör man flyttanmälan till faders adress. Fader söker ensam vårdnad. Efter han fått det kan hans fru( paret måste vara gifta vid adopt) söka närstående adoption.

Har ej varit något problem med fam.rätt där att dom reagerat negativt. Då man kan göra surrogat. Det som inte är lagligt är att sjukhus ej får hjälpa med Ivf.

Barnet måste vara genetisk till fader. Annars kan det bli krångel.

På sjukhuset tycker ja n ska tala om situationen.

Viktigt att ni diskutera ALLT innan och skriver ner på papper vad ni kommit överens om. Nu hjälper inte det rättsligt om det blir nått men ni kan alltid gå tillbaka och se vad ni kommit överens om.

Om ni har ersättning inblandad får det ej synas någonstans. Ta ut kontanter i sådana fall. Då pengar får ej blandas in.

Nu ska surrogatmor ej betala nått utan det får tilltänkta föräldrar stå för.

Sen att surrogat har gjort klart med sina egna barn, att hon ej vill ha fler.

Och att ni är ÄRLIGA mot barnet! Barn har alltid rätt at veta vart man kommer ifrån.

Lycka till! Det du ev gör är en otroligt fin gåva!

Vi själva har surrogatmor. Det bästa som vi gjort. Otroligt fin resa är det.

Kram

• Anonym (Vill)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2015-04-05 08:37:43 följande:

"Barn till varje pris". Fler borde se den. Att människan var egoistiskt visste jag, men detta tar nog priset.

Vad är tragiskt? Att jag gör detta helt och totalt frivilligt?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Gåvan) skrev 2015-04-05 14:05:14 följande:

Vet flera som varit surrogat i Sverige.

Dom har gjort heminseminationer. Vill man använda egna ägg får man vända sig någonstans utomlands.

Då bebis föds så gör man flyttanmälan till faders adress. Fader söker ensam vårdnad. Efter han fått det kan hans fru( paret måste vara gifta vid adopt) söka närstående adoption.

Har ej varit något problem med fam.rätt där att dom reagerat negativt. Då man kan göra surrogat. Det som inte är lagligt är att sjukhus ej får hjälpa med Ivf.

Barnet måste vara genetisk till fader. Annars kan det bli krångel.

På sjukhuset tycker ja n ska tala om situationen.

Viktigt att ni diskutera ALLT innan och skriver ner på papper vad ni kommit överens om. Nu hjälper inte det rättsligt om det blir nått men ni kan alltid gå tillbaka och se vad ni kommit överens om.

Om ni har ersättning inblandad får det ej synas någonstans. Ta ut kontanter i sådana fall. Då pengar får ej blandas in.

Nu ska surrogatmor ej betala nått utan det får tilltänkta föräldrar stå för.

Sen att surrogat har gjort klart med sina egna barn, att hon ej vill ha fler.

Och att ni är ÄRLIGA mot barnet! Barn har alltid rätt at veta vart man kommer ifrån.

Lycka till! Det du ev gör är en otroligt fin gåva!

Vi själva har surrogatmor. Det bästa som vi gjort. Otroligt fin resa är det.

Kram

Tusen tack för svaret.

Nej aldrig, inte ens ett endaste öre är inblandat. Hade ALDRIG velat ha en endaste krona. Detra är helt och håller frivilligt, det är mitt syskon som egentligen tvekar inte jag

Usch får ont i magen nu med det där om att fadern måste vara genetiskt bunden, men hur får de reda på detta rent genetiskt hur det förhåller sig om man väljer en spermadonator?
  • Anonym (Tragiskt)
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-05 19:00:09 följande:

Vad är tragiskt? Att jag gör detta helt och totalt frivilligt?

Nu är det ju knappast du som blir offret i sörjan.
  • Anonym (Gåvan)

Är OM familjerätten vill ha DNA som de kan bli fel. Men går man dit och ej beter sig konstigt vid faderskaps anmälan så ska det nog ej vara problem. Man kan skriva faderskap några månader innan födelse.

Har ej hört någon kollat DNA, men är mer om de skulle. Så är nog både och detta.

Och har ej hört nått " vanligt" par som fått bevisa med DNA sedan. Är man säker att fader är fader så finns egentligen ingen anledning att de ska fundera.

Det är ju du som har barn med han, som med alla andra par. De kanske bara fråga om han är fader och ni godkänner. Aldrig varit med om det än.

Så kanske funkar med donator med. Jag personligen hade hellre valt att fader är genetisk.

Är så i vårt sits.

Och ta ej åt dig av negativt folk!

Om de anser surrogat är fel är nog adoption, spermie och äggdonation fel med.

Adoption så är barnet ej genetiskt alls. Barnet rycks ifrån sitt boende vid 1-2 års ålder. För att hamna i en helt okänd familj. Man får betala minst 2-300 000kr för att adoptera.

Donera sina ägg/ spermier så " säljer " man antagligen sitt barn med.

Surrogat så lever bebis med paret från första minut hen föds.

Vill du vara surrogat mor så ska du det! Som sagt en otroligt fin och osjälvisk gåva du ger ett par. Du ska vara stolt att du vill hjälpa någon.

Jag skäms ej för vi har surrogatmor och har ej fått höra nått negativt om att vi har hjälp av en surrogatmor. Folk frågar mig saker för dom är nyfiken och vill veta mer. Och vill veta hur det går med allt. Önskar oss bara lycka.

Jag tro många är negativa för de har sett snedvridna dokumentärer och tro stt så är surrogat.

Sedan att många ej vet helt vad det innebär. Och vågar ej fråga.

Om du ej redan är medlem på www.surrogat.nu så blir det. Där finns säker fler som kan hjälpa dig ang frågor!

:)

• Anonym (fghjk)
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-05 19:05:57 följande:
    Tusen tack för svaret.

Nej aldrig, inte ens ett endaste öre är inblandat. Hade ALDRIG velat ha en endaste krona. Detra är helt och håller frivilligt, det är mitt syskon som egentligen tvekar inte jag

Usch får ont i magen nu med det där om att fadern måste vara genetiskt bunden, men hur får de reda på detta rent genetiskt hur det förhåller sig om man väljer en spermadonator?
    Risken finns alltid att det kommer fram.
    Nu finns ju du och din syster om barnet skulle behöva ett organ eller så i framtiden. Men om era inte passar? Då vill man testa pappans. Barnets rätt går alltid föra vuxnas, så kommer det fram att han inte är pappan så kommer ni att förhöras osv, för barnet har rätt att veta sitt ursprung.

Tänk om barnet är sjukt vid födseln? Min bästa väns dotter fick barn nyss och det tog en himla massa prover, det frågades en himla massa om faderns och moderns sjukdomshistoria, om deras släkt osv. Och det var ändå inte något 'farligt' som så, men hon föddes med kejsarsnitt och det blev lite komplikationer kring det. Hur ska ni kunna svara på såna frågor om ni använder en donator?  Även under graviditeten får man väl svara på sånt?

Jag vill inte avskräcka er, absolut inte! Jag tycker det är fantastiskt att du känner att du kan erbjuda detta. Jag vill bara inte att det ska bli något galet så det slutar med att de inte får barnet..

• Anonym (kflkalö)
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-05 08:26:51 följande:
    Tusen tack för ditt svar!

Hemskt egentligen men detta scenariot är inte tänkbart i mitt fall. Det är min enäggstvilling och ingen bästa vän jag vill hjälpa och har velat göra det länge nu men tyvärr är det svårt i Sverige och det hela försvåras ytterligare av att mannen har dålig kvalitet på sperman och de flesta är icke simbara. Usch vill så gärna då detta par är helt fantastiska och hade blivit de bästa av föräldrar.
    Helt säker kan du inte vara förrän barnet är fött.

Dessutom har ju självklart surrogatmamman rätt att ändra sig. Omoraliskt är det ju naturligtvis. men surrogatmödraskap är inte okomplicerat.
  • Anonym (z)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2015-04-05 20:01:47 följande:
    Nu är det ju knappast du som blir offret i sörjan.
    Utveckla gärna.
  • Anonym (Tragiskt)
    Anonym (z) skrev 2015-04-06 07:01:00 följande:

Utveckla gärna.

Det är det ofödda barnet det är synd om.

Barn är ingen rättighet!
Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...