• Anonym (Vill)

Någon som varit surrogatmamma...

Hej!

Jag funderar över att bli surrogatmamma åt närstående. De har kämpat med alla tänkbara metoder uran resultat. Det enda som återstår är surrogatmödraskapet om de ska kunna få ett barn. De har stått och står i adoptionskö i många år men det finns inte längre barn där heller.

Nu undrar jag hur det rent lagligt gått till efteråt när barnet väl fötts.

Hur var det att vara gravid och användes annans ägg eller dina egna?

Berätta gärna allt du vill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 16:14:39 följande:

Allt som sker är automatiskt okej? Resonerar du så alltid?

Nej jag vidhåller att det är fel att förneka ett barn sitt ursprung. Oavsett om det sker genom anonym donation (som mycket riktigt är lagligt i Danmark bl a) eller att undanhålla att h*n är adopterad eller att medvetet ange felaktig fader o s v. Fel, bara fel. Tack och lov inser lagstiftarna i Sverige det. För närvarande i alla fall.

Att ni sitter här och ger varandra tips om hur man ska ange fel pappa på faderskapsbekräftelsen utan att myndigheterna ska misstänka nåt är osmakligt värre. 

Ingen kommer undanhålla något för barnet. Det är en enklare väg att ta då man unte kan tyvärr vara surrogat i Sverige.

Nu spånar vi, inget är ristat i sten. Vi kanske försöker med makens spermier om vi ens kommer göra detta. Det är min vilja, de skeptiska är paret, så det var min stora vilja som startade tråden. Paret vill inte "utsätta" mig för detta och där i har det stannat.

Allting är bara funderingar från en tvillingsysters stora sorg och vilja
  • Anonym (Gåvan)

Hur döljer man surrogat om man berättar för barnet att det är via surrogat?

Och man ljuger ej om man har mannens spermier . Då är han fader!

Finns massa kvinnor som varit surrogat i Sverige redan. Och massvis som använder surrogat utomlands..som sedan får hjälp av familjerätten hemma i Sverige.

Surrogat är ej så ovanligt som många tror.

Endel av de svenska surrogat mödrar har talat om för deras familjerätt att det är surrogat. Så att dom vet vad det handlar om. Och har ej varit nått problem.

Vist kan det bli problem ,att det tar extra lång tid för att få ensam vårdnad el närstående adoptionen. Men det beror på hur vana de är med surrogat fall.

Jens plus juridik i Göteborg har hjälpt ett par iaf vet jag som gjort surrogat i Sverige. Hjälpt med ett avtal och där de skrivit ner varför de gjort surrogat och vad som är planen. Så rätten ser att allt var tänkt på ett vis redan från början. Nu kan surrogat mamman ändrar sig med då hon räknas som biologisk mor till barnet.

Sedan finns en klinik i s.holm. Mamma Mia söder. Som hjälper med surrogat födslar och undersökningar. Tro man kan föda där med! :)

• Anonym (:))
    hihihigiard skrev 2015-04-06 15:45:28 följande:

Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer utan går direkt på TS.

Du är inte "surrogat"mamma - du är barnets riktiga mamma. Barnets far är också dess riktiga pappa. OM ni använder ytterligare en person, en "donator" har ni bäddat för problem.

Jag förutsätter att det går till så här:

Du och mannen X  skaffar ett barn tillsammans; dvs du blir inseminerad med X:s spermier. X bor redan tillsammans med Y- är alternativt gift med henne. När barnet Z är fött går du och X till en socialsekreterare där han får intyga "på heder och samvete" att han haft samlag med dig under konceptionstiden (trots att han inte haft det). Detta trots att X redan lever med Y. Sen skall du först överlåta vårdnanden av lille Z på X och Y och skall därefter adoptera Z.

Det är mycket ovanligt i Sverige att människor adopterar bort sina egna biologiska barn till den andre förälderns nya partner... Jag kan garantera att familjerätten kommer att höja på ögonbrynen. Om ni dessutom blandat in en spermadonator i cirkusen undrar jag vad som händer.

Några reflektioner: det är ditt barn (du är ingen "surrogat"mamma). Vad händer om

1) du efter förlossningen ändrar dig

2) om X ändrar sig och inte vill ha barnet

3) om Y hoppar av och inte vill bli "mamma"

4) om barnet är skadat eller sjukt.

Du har mycket felaktig information här. Jag är insatt i ämnet och vet detta säkert. Så du har aldrig hört talas om traditionellt surrogatmödraskap? Är det mer "fel" att låta barnet växa upp hos sin pappa än hos sin "mamma"? Vad är det som gör en till förälder? Gener? Enbart? Då är spermie-och äggdonation (där barnen sällan har ens möjlighet att få veta vem donatorn är) per automatik föräldrar till måånga barn... och det är väääldigt FEL...... Och då borde vi vara oerhört upprörda över alla biofäder där ute som inte deltar i sin avkommas liv, tillika dömande mot mamman som inte gjorde abort.... Och ivf är såklart att "leka Gud" det... så lät det i debatten för 35 år sedan.
  • Anonym (fel!)

Reagerar man så starkt emot att andra vill värna om barnets rätt till sitt ursprung, och ö h t överväger att ljuga om faderskapet för att slingra sig runt regelverk som finns för att skydda barnet, är det ett tydligt tecken på att man absolut inte bör ge sig in i detta. Då har man helt fel fokus. Jag vet mycket väl hur oerhört tröstlös ofrivillig barnlöshet kan vara och jag är inte kategoriskt emot varken adoption eller donation eller surrogatmödraskap men det finns absolut gränser för vad som är okej att göra för att få barn.

Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 16:14:39 följande:

Allt som sker är automatiskt okej? Resonerar du så alltid?

Nej jag vidhåller att det är fel att förneka ett barn sitt ursprung. Oavsett om det sker genom anonym donation (som mycket riktigt är lagligt i Danmark bl a) eller att undanhålla att h*n är adopterad eller att medvetet ange felaktig fader o s v. Fel, bara fel. Tack och lov inser lagstiftarna i Sverige det. För närvarande i alla fall.

Att ni sitter här och ger varandra tips om hur man ska ange fel pappa på faderskapsbekräftelsen utan att myndigheterna ska misstänka nåt är osmakligt värre. 

Men du. Det handlar liksom inte om att undanhålla någonting för barnet. Det handlar om att låta barnet få en laglig far och två involverade vårdnadshavare.
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-06 15:58:54 följande:

Tack för ditt svar! Då går det att skriva maken trots att vi ev använder donator?

Detta är som sagt den allra sista möjligheten och utvägen.

Ja. Precis som det gjorts i alla tider och som görs i olika förhållanden och när hetero-och homosexuella använder spermie-eller äggdonator. Men naturligtvis ska barnet få veta sitt genetiska ursprung och använd er helst av en sk öppen donator.
  • Anonym (fel!)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 18:03:15 följande:
    Men du. Det handlar liksom inte om att undanhålla någonting för barnet. Det handlar om att låta barnet få en laglig far och två involverade vårdnadshavare.
    Att medvetet skriva fel person på faderskapspappren för att möjliggöra en anhörigadoption som alltså bygger på felaktiga uppgifter är att ta ifrån barnet rätt till sitt ursprung.
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 18:03:08 följande:

Reagerar man så starkt emot att andra vill värna om barnets rätt till sitt ursprung, och ö h t överväger att ljuga om faderskapet för att slingra sig runt regelverk som finns för att skydda barnet, är det ett tydligt tecken på att man absolut inte bör ge sig in i detta. Då har man helt fel fokus. Jag vet mycket väl hur oerhört tröstlös ofrivillig barnlöshet kan vara och jag är inte kategoriskt emot varken adoption eller donation eller surrogatmödraskap men det finns absolut gränser för vad som är okej att göra för att få barn.

Men jag tror att du missförstod. Ingen anser att man ska dölja någonting för barnet. Tvärtom. Utan vi bara talar om hur man får en registrerad fader till barnet.
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 18:07:26 följande:

Att medvetet skriva fel person på faderskapspappren för att möjliggöra en anhörigadoption som alltså bygger på felaktiga uppgifter är att ta ifrån barnet rätt till sitt ursprung.

Nej det är det inte. Precis som det inte är det när ett heteropar eller två kvinnor föder barn som kommit till mha donation.
  • Anonym (fel!)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 18:10:27 följande:
    Men jag tror att du missförstod. Ingen anser att man ska dölja någonting för barnet. Tvärtom. Utan vi bara talar om hur man får en registrerad fader till barnet.
    Nej jag missförstår inget. Här ges tips om hur man på bästa sätt får fel person skriven som pappa vilket sedan möjliggör att kvinnan anhörigadopterar (på falska grunder). Det är absolut inte att värna om barnets rätt till sitt ursprung.
Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...