• Anonym (Vill)

Någon som varit surrogatmamma...

Hej!

Jag funderar över att bli surrogatmamma åt närstående. De har kämpat med alla tänkbara metoder uran resultat. Det enda som återstår är surrogatmödraskapet om de ska kunna få ett barn. De har stått och står i adoptionskö i många år men det finns inte längre barn där heller.

Nu undrar jag hur det rent lagligt gått till efteråt när barnet väl fötts.

Hur var det att vara gravid och användes annans ägg eller dina egna?

Berätta gärna allt du vill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...
  • Anonym (:))
    hihihigiard skrev 2015-04-06 15:45:28 följande:

Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer utan går direkt på TS.

Du är inte "surrogat"mamma - du är barnets riktiga mamma. Barnets far är också dess riktiga pappa. OM ni använder ytterligare en person, en "donator" har ni bäddat för problem.

Jag förutsätter att det går till så här:

Du och mannen X  skaffar ett barn tillsammans; dvs du blir inseminerad med X:s spermier. X bor redan tillsammans med Y- är alternativt gift med henne. När barnet Z är fött går du och X till en socialsekreterare där han får intyga "på heder och samvete" att han haft samlag med dig under konceptionstiden (trots att han inte haft det). Detta trots att X redan lever med Y. Sen skall du först överlåta vårdnanden av lille Z på X och Y och skall därefter adoptera Z.

Det är mycket ovanligt i Sverige att människor adopterar bort sina egna biologiska barn till den andre förälderns nya partner... Jag kan garantera att familjerätten kommer att höja på ögonbrynen. Om ni dessutom blandat in en spermadonator i cirkusen undrar jag vad som händer.

Några reflektioner: det är ditt barn (du är ingen "surrogat"mamma). Vad händer om

1) du efter förlossningen ändrar dig

2) om X ändrar sig och inte vill ha barnet

3) om Y hoppar av och inte vill bli "mamma"

4) om barnet är skadat eller sjukt.

Du vet inte mycket du. Jag vet personligen en hel del om detta och det går absolut inte till som du tror. :) Ta en halstablett och lugna ner dig.
  • Anonym (fel!)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 15:46:51 följande:
    Och vem har sagt att man ska undanhålla det?

När är du född? På 1800-talet?
    Tack och lov inte, på 1800-talet brydde man sig inte så mycket om barns rätt till sitt ursprung. Nu är vi i alla fall ganska många som värnar om det och även lagen här i Sverige.

Att medvetet ange fel information på faderskapserkännandet, som planeras här i tråden, för att kringå det juridiska regelverket kring adoptioner är att förneka barnet vikten av sitt ursprung.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 15:24:10 följande:

Att medvetet undanhålla ett barn sitt ursprung är fel fel fel. Fel!

Vem ska göra det?? Var har du läst det i tråden?
  • Anonym (det är inte så lätt)

Nähä minsann och i vad tror du att jag har fel? I att familjerätten skulle reagera om X och Y tar hand om ett barn ingen av dem är biologisk förälder till samtidigt som TS vill adoptera bort sitt barn? Eller att TS  ångrar sig - eller att X eller Y gör det?

• Anonym (Vill)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 15:15:58 följande:

Det går. Men sjukvård får inte assistera till graviditet för surro i Sverige och det är förbjudet att ge ekonomisk ersättning för adoption. Du måste vara helt säker på att du aldrig vill ha fler barn. Eftersom man inte tar dna på pappa om det inte finns fler tänkbara kandidater så kan ni använda er av spermiedonator. Var ärliga mot barnet! Fint av dig. :)

Tack för ditt svar! Då går det att skriva maken trots att vi ev använder donator?

Detta är som sagt den allra sista möjligheten och utvägen.
  • Anonym (Vill)
    hihihigiard skrev 2015-04-06 15:45:28 följande:

Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer utan går direkt på TS.

Du är inte "surrogat"mamma - du är barnets riktiga mamma. Barnets far är också dess riktiga pappa. OM ni använder ytterligare en person, en "donator" har ni bäddat för problem.

Jag förutsätter att det går till så här:

Du och mannen X  skaffar ett barn tillsammans; dvs du blir inseminerad med X:s spermier. X bor redan tillsammans med Y- är alternativt gift med henne. När barnet Z är fött går du och X till en socialsekreterare där han får intyga "på heder och samvete" att han haft samlag med dig under konceptionstiden (trots att han inte haft det). Detta trots att X redan lever med Y. Sen skall du först överlåta vårdnanden av lille Z på X och Y och skall därefter adoptera Z.

Det är mycket ovanligt i Sverige att människor adopterar bort sina egna biologiska barn till den andre förälderns nya partner... Jag kan garantera att familjerätten kommer att höja på ögonbrynen. Om ni dessutom blandat in en spermadonator i cirkusen undrar jag vad som händer.

Några reflektioner: det är ditt barn (du är ingen "surrogat"mamma). Vad händer om

1) du efter förlossningen ändrar dig

2) om X ändrar sig och inte vill ha barnet

3) om Y hoppar av och inte vill bli "mamma"

4) om barnet är skadat eller sjukt.

Det är lugnt.

Jag har för flera år sedan redan donerat mina egna ägg till min tvillingsyster, där äggen sedan blivit befruktade med hennes makes spermier. Dessa tre försök tog sig aldrig i henne. Rent genetiskt hade dessa ägg blivit "mina" barn om det gått vägen. Därför ser jag ingen större skillnad förutom att de befruktas i mig.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (fel!) skrev 2015-04-06 15:50:57 följande:

Tack och lov inte, på 1800-talet brydde man sig inte så mycket om barns rätt till sitt ursprung. Nu är vi i alla fall ganska många som värnar om det och även lagen här i Sverige.

Att medvetet ange fel information på faderskapserkännandet, som planeras här i tråden, för att kringå det juridiska regelverket kring adoptioner är att förneka barnet vikten av sitt ursprung.

Men det sker redan lagligt med öppen eller anonym spermadonator, detta kan redan nu en kvinna ta ställning för vad hon vill twx i Danmark!.

Nu har vi tänkt berätta för barnet, så återigen var läser du att vi ska undanhålla något för barnet?
  • Anonym (det är inte så lätt)

Nu handlar det helt plötsligt om donerade ägg. TS inledde med att bli "surrogat"mamma vilket endast kan tolkas som att TS vill föda ett barn och sedan lämna bort.
    Helt förvirrat alltså.

• Anonym (fel!)
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-06 16:08:48 följande:
    Men det sker redan lagligt med öppen eller anonym spermadonator, detta kan redan nu en kvinna ta ställning för vad hon vill twx i Danmark!.

Nu har vi tänkt berätta för barnet, så återigen var läser du att vi ska undanhålla något för barnet?
    Allt som sker är automatiskt okej? Resonerar du så alltid?

Nej jag vidhåller att det är fel att förneka ett barn sitt ursprung. Oavsett om det sker genom anonym donation (som mycket riktigt är lagligt i Danmark bl a) eller att undanhålla att h*n är adopterad eller att medvetet ange felaktig fader o s v. Fel, bara fel. Tack och lov inser lagstiftarna i Sverige det. För närvarande i alla fall.

Att ni sitter här och ger varandra tips om hur man ska ange fel pappa på faderskapsbekräftelsen utan att myndigheterna ska misstänka nåt är osmakligt värre. 
  • Anonym (Vill)
    Anonym (det är inte så lätt) skrev 2015-04-06 16:14:27 följande:

Nu handlar det helt plötsligt om donerade ägg. TS inledde med att bli "surrogat"mamma vilket endast kan tolkas som att TS vill föda ett barn och sedan lämna bort.

Helt förvirrat alltså.

Vad är det du inte förstår. Tycker du det är mer okej att få barn med donerade ägg?

Jag har skrivit klart och tydligt i tråden. Läs om igen.
Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...