• Gweny

FET/IVF 2015 Maj

Här fortsätter vi som ska börja med FET, men även nya och IVF är såklart välkomna.

Kommer nog bli runt 17-19 Maj för mig med FET. Har 5 st som väntat i frysen.

• Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj
  • Mysan10
    Semlan1988 skrev 2015-05-18 09:41:13 följande:

Hej alla!

Jag håller precis på med min första ivf, är på spraydag 2 idag. Går på långa protokollet på Sahlgrenska i Göteborg. vilka är ni alla? Vad har ni för erfarenheter av ivf?

Hej!
    Vad skönt för dig/er att vara igång nu! Jag gör också första ivf på Sahlgrenska och håller på med långa behandlingen. Har börjat med sprutan nu och hoppas på ägguttag nästa vecka.
  • Millavanilla

Hej! Jag ska på samtal på Sahlgrenska i morgon inför FET. Mitt enda frysta embryo. Ägglossning sker förmodligen i slutet av veckan så snart dags för insättning. Är sjukt nervös. Sista chansen för mig. Sen blir det inga fler försök. Har en lyckad ivf bakom mig med en snart 2-årig dotter. Hoppas på ett syskon.

• Linda8110
    En PantherTant skrev 2015-05-18 09:00:32 följande:
    Dricker bara typ 10 glas champagne i året och lite glögg men ingen annan alkohol alls så blir automatiskt inget alkohol under ivf då heller.

Kaffe dricker jag inte heller. cola och energidrycker ibland, men inte under ruvartiden. Grönt te ibland, aldrig svart te.

Förra försöket avstod jag från glass och kalla drycker under ruvartiden, men det hjälpte som sagt inte (fast kommer nog göra likadant denna gång också "för säkerhetsskull")
    Varför avstå från kalla drycker?
  • Gina43
    Millavanilla skrev 2015-05-18 10:24:20 följande:

Hej! Jag ska på samtal på Sahlgrenska i morgon inför FET. Mitt enda frysta embryo. Ägglossning sker förmodligen i slutet av veckan så snart dags för insättning. Är sjukt nervös. Sista chansen för mig. Sen blir det inga fler försök. Har en lyckad ivf bakom mig med en snart 2-årig dotter. Hoppas på ett syskon.

Varför "sista chansen?" Sätter du inte lite väl mycket press på dig själv att lyckas med första syskonförsöket?
  • Längta

Idag var jag på 3de ultraljudet.

Börjar bli lite smått ruinerad nu då de inte e landstingsfinansierat och man inte får de på högkostnadskortet.

Men va värt varenda krona de kommer vara när man fått sitt barn.

Visst måste de börja vara dags snart när folliklarna börjar vara mellan 20-25mm.

En del var dock fortfarande för små.

Men runt 8 på ena sidan och 14 på andra.

Har ett bra känn för den här ggn. :)

• En PantherTant
    Linda8110 skrev 2015-05-18 11:30:54 följande:
    Varför avstå från kalla drycker?
    I Amerika rekommenderar klinikerna att man avstår från att äta o dricka kalla saker för att öka chanserna att embryot fäster. De menar att kallt får livmodern att dra ihop sig, vilket skulle vara negativt. Enligt dem ska man också hålla sig varm hela tiden efter transfer. Räknar det mest som flum, men ändå värt testa, är ju inte jobbigt precis att avstå
  • Linda8110
    En PantherTant skrev 2015-05-18 12:46:02 följande:
    I Amerika rekommenderar klinikerna att man avstår från att äta o dricka kalla saker för att öka chanserna att embryot fäster. De menar att kallt får livmodern att dra ihop sig, vilket skulle vara negativt. Enligt dem ska man också hålla sig varm hela tiden efter transfer. Räknar det mest som flum, men ändå värt testa, är ju inte jobbigt precis att avstå smile5.gif
    Haha ok! Låter väldigt flummigt men ok jag hoppas du lyckas :)
  • Gina43

Men Lutinuskramperna som jag får drar ju också ihop livmodern? Antar att de också förespråkar sexförbud då (orgasm drar ju ihop)?

• MG13

De restriktioner jag fått är sexförbud i två veckor. Ej lyfta tungt. Ej sporta med hopp. Ej bada. Ej sova på mage. Händerna ska inte vara ovanför huvudet för länge. Dricka mycket vätska. Äta vitaminer. Ta medicinerna.

Ej stressa eller utsätta sig för onödiga infektioner.

Leva med 19månaders twins och följa detta, en hel del omöjligt men följer inte detta slaviskt heller.

• Söndag
    MG13 skrev 2015-05-18 14:38:00 följande:

De restriktioner jag fått är sexförbud i två veckor. Ej lyfta tungt. Ej sporta med hopp. Ej bada. Ej sova på mage. Händerna ska inte vara ovanför huvudet för länge. Dricka mycket vätska. Äta vitaminer. Ta medicinerna.

Ej stressa eller utsätta sig för onödiga infektioner.

Leva med 19månaders twins och följa detta, en hel del omöjligt men följer inte detta slaviskt heller.

Oj!

Här får man inga restriktioner mer än lutinus X2 :)
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj