Inlägg från: sneeprindsessen |Visa alla inlägg
  • sneeprindsessen

    Modersmålsundervisning - för eller mot?

    Resonemang kring modersmålsundervisning


    Det första jag tänker på är den stora möjligheten som alla ungdomar med annat modersmål än svenska får för att förvara och utveckla kunskap i sitt eget modersmål.


    Tyvärr finns det också de som ser nackdelar och tycker att modersmålsundervisning är något som motverkar integration och som aldrig borde ha fått förekomma i svenska skolor. Jag hörde också någon som sa att kommuner skulle sluta använda pengar till modersmålsundervisning och satsa dem på Sfi istället. Enligt dem skulle invandrare ägna sig åt att lära sig svenska bättre istället för att läsa ett språk de redan kan.


    Först måste man precisera att de som läser Sfi är vuxna och därför kommer de inte att erbjudas modersmålsundervisning. Sedan erbjuds modersmålsundervisning (upp till gymnasienivå) som ett valfritt ämne utanför skolschemat. Detta innebär att de som deltar i denna undervisning inte missar möjligheten att läsa svenska. Tvärtom, de som har utländsk bakgrund får möjlighet att läsa svenska som andra språk för att utveckla kunskaper i språket.


    De unga utlänningarna har inte bara ett annat modersmål utan även en annan kultur. Eftersom språket är en kulturbärare, är det viktig att kunna bevara och utveckla sitt förstaspråk för att inte förlora sin identitet och kontakt med sina rötter.


    Det är enkelt att säga att det räcker med att prata språket hemma med föräldrarna. Min åsikt är att det inte räcker. Det är förstås viktigt att tala språket hemma men detta begränsar språket till den muntliga delen. Med modersmålsundervisning tränar man också den skriftliga delen som är särskild viktig när det gäller vissa språk som bland annat arabiska, där man skriver från höger till vänster eller kinesiska. Hur många föräldrar skulle hinna eller orka undervisa sina barn sitt modersmål efter jobbet? Dessutom betyder inte kunskapen i ett visst språk att man själv kan lära ut språket.


    Jag tycker att modersmålsundervisning är bra och att det är en fantastisk möjlighet för många att behålla språket levande och ta reda på skönlitteratur, historia, kultur och traditioner som är kopplade till detta. Undervisningen syftar till att utveckla kunskaper i och om modersmålet samt att utrycka sig i olika sammanhang. Om man förstår hur sitt språk är uppbyggd kan det vara lättare att ta till sig svenska när man ska lära det.


    En annan fördel med modersmålsundervisning är att det kan komma till nytta även för samhället. Tänk hur många två-/flerspråkiga individer som kommer in på arbetsmarknaden med ett plus tack vare sina språkkunskaper.


    Det som jag ser som ett problem är att undervisningen i vissa små kommuner inte kan erbjudas pga. brist på elever (minst fem för att starta undervisning) och brist på behöriga lärare. Man är inte säker på om modersmålsundervisning är tillräckligt omfattande för att ge eleverna de kunskaper och färdigheter de behöver framför allt i skriftspråket.


    Vad tycker ni? Är ni för eller mot modersmålsundervisning?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-11 19:37
    .
Svar på tråden Modersmålsundervisning - för eller mot?