• ellinoras

    Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

    Hej alla familjelivare, hoppas att ni kan hjälpa mig lite med detta!

    Jag och min sambo har slutat med preventivmedel och hoppas bli gravida. Det har bara gått två månader och jag är egentligen inte orolig att vi inte skulle kunna få barn eller så. Men de två gånger jag har fått mens, och alla gånger jag har testat negativt, har jag blivit så väldigt ledsen. För på något vis har jag ju så klart fått för mig att jag blivit gravid...Jag tänker på detta hela tiden, letar graviditetstecken och har mig. Älskar att kolla på mammakläder och barnkläder etc etc. Men, egentligen skulle det vara mycket bättre om jag bara kunde njuta av vår sista barnfria tid, och bara låta det hända när det händer. Hur gör man för att inte tänka på det hela tiden? Någon med tips och erfarenhet? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-10 14:34
    Tack alla som har svarat för att ni är så snälla och fina!

  • Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!
  • ellinoras

    Grattis! Vad roligt :) Jag känner att jag verkligen har kunnat slappna av under semestern, jag känner mig mycket lugnare nu. Och så känner jag väl att jag mer har kunnat glädjas åt allt jag har, och inte vara ledsen för det jag inte har. Det är skönt. Men nu har jag äl snart igen, och då kanske jag har svårare att slappna av. Hur är det med dig?

  • ellinoras

    Men det är också lite som att jag är så trött på att bli besviken att jag inte orkar hoppas denna gång. Jag blir lite som ett argt barn och tänker att jag inte tänker ta några himla tester eller räkna några dumma dagar. Eftersom det liksom ändå inte händer...

  • pandoraDiem

    Tack :) va skönt att du kunnat koppla av. Har också haft det helt okej och känner verkligen igen mig i det du skriver, att jag knappt orkar hoppas längre. Samtidigt så vet jag att jag kommer att hoppas lite ändå dagarna innan mensen. Har ganska nyss haft äl så det blir en liten paus från familjeliv till mensen dyker upp annars kommer jag bli sådär galen igen :) hoppas du får behålla lugnet så kanske jag får läsa goda nyheter sen när jag kollar in här igen i börjar av aug :) fortsätter att hålla tummarna för oss, kan ju inte skada :)

  • ellinoras

    Så är det ju, man orkar inte bli sådär jättebesviken flera gånger. Bättre att bara hoppas lite grann. Det har verkligen blivit den här trådens tema, att ta det lugnt :) Jag håller tummarna för oss jag med. Ser fram emot att höra av dig i augusti! Kram

  • Hallonen
    ellinoras skrev 2015-04-10 14:12:45 följande:
    Tack snälla för att du delar med dig. Det låter som en riktigt jobbig tid. Jag kommer bära med mig det du berättar. Min nästa mens ska jag fira med att bjuda ut sambon på finmiddag :) Jag tror att jag startade den här tråden just för att jag inte vill fastna i träsket. Samtidigt som jag känner att jag skulle kunna göra det oom jag inte passar mig. Men en sak jag ska göra för att inte fastna kommer bli att fira/trösta sig efter mensen med något roligt som jag och sambon gör tillsammans. Tack igen för att du skrev!
    Åh! Himla snart idé. Säger som ni båda att det nog är lätt att bli besatt även fast man egentligen inte vill. Att fira tillsammans låter som en helt fantastisk idé ju! :) det ska jag implementera hos oss också :)
  • ellinoras
    Hallonen skrev 2015-07-24 10:17:27 följande:

    Åh! Himla snart idé. Säger som ni båda att det nog är lätt att bli besatt även fast man egentligen inte vill. Att fira tillsammans låter som en helt fantastisk idé ju! :) det ska jag implementera hos oss också :)


    Ja, gör det! Av praktiska skäl har vi gjort så att vi har väntat ett par dagar, det har varit ganska bra för då har man först lite tid och utrymme att vara besviken på och sen plockar vi ihop oss (eller mest mig, sambon är lugn än) och gör nåt kul. Det har varit fint.

    Hur är det för dig, blir du lite besatt eller hur känns det?
  • Hallonen
    ellinoras skrev 2015-07-24 19:39:27 följande:
    Ja, gör det! Av praktiska skäl har vi gjort så att vi har väntat ett par dagar, det har varit ganska bra för då har man först lite tid och utrymme att vara besviken på och sen plockar vi ihop oss (eller mest mig, sambon är lugn än) och gör nåt kul. Det har varit fint.

    Hur är det för dig, blir du lite besatt eller hur känns det?
    Ja men verkligen en bra idé! Vi har tänkt börja "på riktigt" sep-okt men kör oskyddat nu och när man väl kommit in i längtan så är det lätt att bli lite besatt. Jag känner nu att jag tänker mycket på det och "värre" lär det väl bli när vi verkligen startar bebisverkstaden kan jag tänka mig. Så himla spännande men samtidigt läskigt liksom.. :) hur är dina känslor kring allt?
  • ellinoras
    Hallonen skrev 2015-07-24 23:43:09 följande:

    Ja men verkligen en bra idé! Vi har tänkt börja "på riktigt" sep-okt men kör oskyddat nu och när man väl kommit in i längtan så är det lätt att bli lite besatt. Jag känner nu att jag tänker mycket på det och "värre" lär det väl bli när vi verkligen startar bebisverkstaden kan jag tänka mig. Så himla spännande men samtidigt läskigt liksom.. :) hur är dina känslor kring allt?


    Ja, det verkar som att de flesta blir lite besatta :) Jag tycker inte att det är läskigt, vi tänkte och pratade så mycket om det innan vi började försöka (och jag var inte ens säker på om jag ville ha barn) så vi har liksom redan gått igenom alla läskigheter. Men det kan nog kännas annorlunda om jag väl blir gravid. Det jag känner mest är längtan. Ibland på ett roligt sätt (älskar att planera och tänka på hur det kommer att vara) och ibland på ett uppgivet sätt (ska det aldrig hända?). Ibland längtar jag så att jag nästan inte står ut med att inte vara gravid och ibland kan jag känna ett lugn i att det händer när det händer. Det som har blivit viktigt för mig är att inte låta mig prata om och tänka på det hela tiden, och se till att fortsätta med annat jag gillar. Se till att inte allt fokus hamnar på att bli gravid helt enkelt :) Och så får jag hela tiden påminna mig om att det kan ta ganska lång tid utan att något behöver vara fel, för jag börjar lätt oroa mig att vi inte kan få barn.

    Det blev ett långt och rörigt inlägg. Men det är ganska illustrativt för hur jag känner :)
  • Hallonen
    ellinoras skrev 2015-07-26 11:16:14 följande:
    Ja, det verkar som att de flesta blir lite besatta :) Jag tycker inte att det är läskigt, vi tänkte och pratade så mycket om det innan vi började försöka (och jag var inte ens säker på om jag ville ha barn) så vi har liksom redan gått igenom alla läskigheter. Men det kan nog kännas annorlunda om jag väl blir gravid. Det jag känner mest är längtan. Ibland på ett roligt sätt (älskar att planera och tänka på hur det kommer att vara) och ibland på ett uppgivet sätt (ska det aldrig hända?). Ibland längtar jag så att jag nästan inte står ut med att inte vara gravid och ibland kan jag känna ett lugn i att det händer när det händer. Det som har blivit viktigt för mig är att inte låta mig prata om och tänka på det hela tiden, och se till att fortsätta med annat jag gillar. Se till att inte allt fokus hamnar på att bli gravid helt enkelt :) Och så får jag hela tiden påminna mig om att det kan ta ganska lång tid utan att något behöver vara fel, för jag börjar lätt oroa mig att vi inte kan få barn.

    Det blev ett långt och rörigt inlägg. Men det är ganska illustrativt för hur jag känner :)
    Jag förstår hur du menar. Jag har varit den i vår relation som tryckt bromspedalen i bott när det gäller barn. Min man har vart redo mycket länge än mig. Därav "läskigt". Är ju ett helt nytt liv man skapar, kan tycka det är självklart att det känns stort ändå. Men längtan är givetvis den största känslan här för tillfället. En känsla jag mer än gärna tar till mig. Jag tror som du säger att det är viktigt att göra saker man mår bra av och får bort fokus på barn för att förhindra att bli besatt och fastna i ett hamsterhjul. Det händer när det händer och under tiden får man väl passa på att njuta av det man har istället för det man saknar.
  • ellinoras
    Hallonen skrev 2015-07-26 16:59:22 följande:
    Jag förstår hur du menar. Jag har varit den i vår relation som tryckt bromspedalen i bott när det gäller barn. Min man har vart redo mycket länge än mig. Därav "läskigt". Är ju ett helt nytt liv man skapar, kan tycka det är självklart att det känns stort ändå. Men längtan är givetvis den största känslan här för tillfället. En känsla jag mer än gärna tar till mig. Jag tror som du säger att det är viktigt att göra saker man mår bra av och får bort fokus på barn för att förhindra att bli besatt och fastna i ett hamsterhjul. Det händer när det händer och under tiden får man väl passa på att njuta av det man har istället för det man saknar.
    Ja, det är väldigt stort :) Jag har nyss varit och träffat en väns nyfödda flicka och längtar så väldigt efter att bli gravid. Ikväll ska jag gå och träna, det brukar kunna hjälpa lite grann. Vissa dagar får jag anstränga mig för att inte bara sitta och längta efter att bli gravid...
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!