Hur mätt blir du av en pizza?
Som rubriken, hur mätt blir du av en normalstor pizza från pizzerian?
Som rubriken, hur mätt blir du av en normalstor pizza från pizzerian?
1: Vad betyder egentligen "normalstor"? Jag har 3 pizzerior jag går till regelbundet, deras pizzor är väääääldigt olika stora. Den minsta är 17 cm i diameter, den största är 30 cm i diameter, dvs nästan dubbelt så stor.
2: Beror väl på vad det är på pizzan..... En 17 cm margherita på tunn botten: LÄTT. En 30 cm deepdish tacopizza bestående av 3/4 tacoköttfärs? Aldrig. Knappt ens delad på 8.....
Jag har pizzakartonger från två olika pizzerior hemma, båda var 30 cm breda.
Men hur många orkar vara superhälsosamma hela tiden? Jag äter nästan bara frukt, grönsaker, bär, smoothies och juicer, även till middag, men till och med jag kan tycka att det är jävligt gött att bara slänga i mig en pizza ibland när jag kommit hem från skolan och inte orkar stå och trycka i trettio kilo rödbetor i råsaftcentrifugen.
Låt andra käka pizza hur mycket de vill, ok?
Så mätt att jag vill spy upp den igen.
Jag valde "orkar inte en hel", oftast lämnar jag ungefär halva (eller mindre) till dagen efter. Men om jag inte ätit något annat på dagen kan en hel slinka ner.
Orkar inte äta en hel.
Max en halv.
Beror på vart jag äter pizzan. Här i närområdet har jag en del ställen att välja mellan. På ena stället blir jag lagom mätt. En "vanlig" pizza, inte för tjock eller tunn.
Sen finns det ett annat ställe med riktigt "fettiga" pizzor och tjockt deg, där får jag inte i mig hela.
Men rent allmänt så blir jag lagom mätt på en pizza, om jag inte ätit så mycket/något innan.
Har aldrig ätit mer än en halv pizza. Men då tycker jag i och för sig inte det är särskilt gott heller. Jag är mer "kött o potatis"-typen ...