Inlägg från: anonymtjej1 |Visa alla inlägg
  • anonymtjej1

    HJÄLP! Dottern helammar o vägrar mat. 11 månader!! Mamman livrädd.

    Behöver verkligen råd o tips o allmän hjälp.

    Dottern är nu 11 månader och hon helammar fortfarande typ. Ända sen vi började med smakportioner vid 6-7 månaders så har hon vägrat mat och vi har provat att pausa från matprovande i nån vecka men vi kommer inte framåt. Hon vrider på huvudet fram o tillbaka eller så vänder hon på huvudet eller stänger munnen allt vad hon kan. Ibland får hon i sig 2-3 skedar Smootie eller litet smörgåsrån men oftast ingenting.

    Vi har tagit upp detta på BVC o dom gav hon henne ett vaniljkex som hon självklart smakade på o fick i sig några få smulor o BVC verkade inte beskymrad. Men vi fick tid till BUP för att prata om detta o jag vet inte men kanske sitta o prova äta där så dom oxå kan ge tips o råd? Men jag känner att BUP är helt fel ställe för oss.

    Jag har kollat upp BLW metoden men jag är verkligen LIVRÄDD att hon ska sätta i halsen, dels för att hon har 7 tänder o så fort hon får något i munnen så biter hon allt vad hon kan och kväljer otroligt ofta, leksaker o skedar osv bitar hon.

    Ibland öppnar hon munnen o vill ha mat när vi är hos folk men så fort det bara är mannen o jag som äter så vägrar hon.

    Kan det vara så att hon känner av min skräck att hon ska sätta i halsen?! På riktigt, jag är liksom på min vakt hela tiden.. Jag har haft mycket otur o ont i min uppväxt så jag brukar tänka att de är typiskt mig om de händer något så därför är jag extra livrädd :'(. Hjälp mig!!! Jag har pratat med någon om detta och även om dotterns matvägran men INGEN vill tro på mig eller lyssna ordentligt.

  • Svar på tråden HJÄLP! Dottern helammar o vägrar mat. 11 månader!! Mamman livrädd.
  • anonymtjej1

    Åh tack för alla bra svar . Känner mig mycket lugnare nu och har faktiskt börjat läsa mer på om BLW och ska faktiskt boka en kurs om första hjälpen så det kan stilla min rädsla . Ja BUP känns helkonstigt tycker vi oxå, sambon sa det redan när vi fick brevet om tiden att det är ju helt fel, ungen kan ju inte ens prata haha. Så den har jag avbokat nu Jag provade ge henne all mat jag erbjuder henne så att hon kunde äta o leka med det och det verkade gå hem. Mycket lek o inte så jätte mycket i munnen men så är det ju i början kan jag tänka mig Jag försökte stilla min oro med att tänka på alla era kommentarer/svar tack snälla! Och ja, hon gillar helt enkelt bröstmjölk väldigt mycket precis som många andra verkar de som

  • anonymtjej1

    Menade att all mat jag erbjudet sen efter detta inlägg så har hon fått äta det själv istället för att jag matar

  • anonymtjej1

    Dottern är nu 14 månader och vi erbjuder henne all mat vi äter och visst äter hon men det är mus tuggor typ så hon ammas fortfarande mycket. Vi har flyttat o fått ny bvc, hon sa till mig om jag ville dra ner på amningen så kunde jag sätta ut en tid tex 17 på eftermiddagen att efter den tiden får hon ammas men annars inte. För hon sa att hon kommer krångla med maten så länge hon ammas och vet att bröstet alltid finns. Men jag känner mig ledsen att neka henne bröstet :( så jag har inte provat ännu.

Svar på tråden HJÄLP! Dottern helammar o vägrar mat. 11 månader!! Mamman livrädd.