• Kjell2

Hålla inne på umgänget

Finns det ett av domstol eller familjerätten fastställt umgängesschema?

• Kjell2

Tja, då kan du göra lite som du vill.

En idé är att ordna till ett möte med familjerätten för att komma fram till något lämpligt schema.

• Kjell2
    Anonym (Mother) skrev 2015-04-13 10:07:34 följande:

Jag vet inte hur många möten jag har bokat in och sedan fått avboka pga att han kommit med undanflykter så det där känns bara som bortkastad tid.

Jag har verkligen kämpat, informerat, varit tålmodig, förlåtande, uppmuntrande, hotfull men ingenting har bitit på honom.

Inför varje umgänge påminner jag, informerar och varje helgslut blir jag lika besviken och förbannad över att ingenting följts.

Du måste faktiskt ta ett beslut själv til sist, ingen kommer göra det åt dig. Risken du alltid tar är att pappan går till domstol för att få ett fastställt umgänge.

• Kjell2

TS: Du kan göra lite vad du vill men ett antal saker kan hända som du måste kunna hantera

Pappan stämmer och vill ha fastställt schema
    Pappan ställer till en jäkla liv och börjar bombardera dig med otrevliga samtal och email
    Barnet kommer någon gång i framtiden anklaga dig för att barnet inte fått träffa pappan
    Omgviningen, släktningar t ex,  kommer kritisera dig för ditt beslut

• Kjell2
    Anonym (Mother) skrev 2015-04-13 13:46:36 följande:
    Kjell, jobbar du med sånt här har sett dig svara så sakligt i många trådar?

Eftersom jag är så säker på att det bara är tomma hot så är det ingenting jag oroar mig för och om det mot förmodan ändå skulle bli så så får jag ta den smällen då. Jag som ensam vårdnadshavare borde väl ändå kunna ställa en del krav i ett sådant beslut t.ex att han ska skaffa sig kännedom om diagnoserna och inte avvika ifrån det livsmönster främst i kost som läkarna rått oss till att hålla?? Han har ju hittills gått med skygglappar och trott att allt kan vara som vanligt som med vilket annat barn som helst men så funkar det inte för det är barnet som blir lidande.

I övrigt så har jag redan fått så mycket spott och skit snackat om mig att jag har blivit härdad, det där biter inte på mig alls längre.

Vad gäller barnet så frågar hen inte ens efter sin biopappa utan ser min nuvarande man som sin pappa så eventuella framtida konflikter tror jag inte kommer att inträffa faktiskt.
    Jobbar inte med detta.

Klart du kan ställa krav på honom men inget han behöver följa. En domstol behöver inte följa dina krav i ett vårdnadstvistbeslut. Övrigt, se mitt senaste inlägg

Angående att barnet inte frågar efter sin pappa. Då och då händer det att när barn bli stor och upptäcker att de inte fått träffa sin ena förälder under sin uppväxt tar de ut sin frustration och ilska, lite orättvist, på den andra förälderna.

Du måste ta detta beslut själv och oavsettt vad du beslutar kommer det bli konsekvenser för barnet, dig och pappa.,
Svar på tråden Hålla inne på umgänget