• Tom Araya

    Har du krisberedskap hemma?

    Hur klarar du en kris?

    Så här i tider där oro över läget i vår nations närhet ökar, det pratas försvar och säkerhet mm, så vill jag ställa frågan om vilket ansvar du själv tar över din och din familjs situation i ett krisläge.

    Det behöver inte vara ett krig som orsakar kris, utan även naturkatastrofer (stormar och sådant), allvarliga olyckor eller sabotage kan orsaka skador på vår infrastruktur så att du en dag står utan el, vatten, möjlighet att handla med kort eller ta ut pengar eller att butiken stänger helt och att det läget kan bestå längre än några timmar. Är du för beredd på sådant?

    Det rekommenderas att man kan klara sig helt självständigt utan att tillföras något  i upp till tre dygn, d.v.s. vatten, mat, utrustning för att ge värme, ljus och möjlighet att laga maten mm.
    Har du koll på var närmsta skyddsrum finns från ditt hem och din arbetsplats?
    Klarar du rent praktiskt att laga mat, sköta hygien, hålla värmen o.s.v. utan tillförsel av el och vatten?
    Checklista finns nedan under länkar.
    Har du detta hemma?
    Har du det ens för ett eller två dygn?
    Rösta och berätta.

    Länkar:
    Checklistan hittar du här: www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/Checklistor/Din-hemberedskap/

    www.civil.se/blog/2015/02/12/dalig-krisberedskap-bland-allmanheten/

    msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskap/

    www.msb.se/


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-16 19:47
    Det verkar som att folk inte orkar klicka på länken till checklista och läsa den, så jag lägger upp den här:

    Checklista: Din hemberedskap

    Fotogenlampa och bränsle exempelvis lampolja eller fotogen - check

    Tändstickor - check

    Stearin- och värmeljus - check

    Ficklampa med extra batterier - check

    Dunkar att hämta vatten i - check

    Husapotek med det viktigaste - check

    Radio med vev och solceller - check
    (Kom ihåg att du i nödfall kan lyssna på radio en kort stund i bilen).

    Vevladdare till mobilen - check

    Extra element eller värmare Kan exempelvis drivas med fotogen. - check

    Sovsäck, filtar och varma kläder - check

    Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar - check

    Campingkök och bränsle Exempelvis T-röd för spritkök - check

    Mat som klarar rumstemperatur, t ex ris, pasta, bulgur, nötter, choklad. - check

    Kontanter - check

    Telefonlista Ha ett papper med telefonnummer till exempelvis anhöriga, bekanta, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården. 113 13 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser. - check
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?
  • lövet2
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:32:09 följande:
    Mat?


    Har massor av potatis i matkällaren och tillräckligt med konserver och torrvaror för att räcka länge. Vore det vinter så maten i frysen klarade sig, så skulle vi ha en massa kött och mjukbröd också
  • Tom Araya
    Donizetti skrev 2015-04-16 19:45:39 följande:

    Har tänkt som du att det är en vettig idé att ha krisberedskap. Flyttar snart till boende på landet med ordentlig jordkällare och möjlighet till hamstring och att odla egen mat. Jag vet att mormonerna har nåt liknande, åtminstone nåt vettigt med dem. Tänker verkligen hålla mig förberedd utan att vara paranoid, det värsta behöver ju inte hända, det kan räcka med en ordentlig vinter med mycket snö och svårt med framkomlighet och strömavbrott. Är bra på överlevnad i skog och mark och tänker utvidga det på hemmaplan.


    Inte vettigt med krisberedskap eller vettigt, fast du väntar tills du flyttat?
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:32:09 följande:
    Aniiee skrev 2015-04-16 18:19:03 följande:

    Jag har vildmarkstävlat flera gånger, så jag ser inga som helst problem att vara utan el och vatten i 20 minus i minst en vecka, och hela sommaren (i alla fall minst april-september), som jag brukade om sommaren förr. Faktiskt ser jag mina chanser till överlevnad öka i alla fall marginellt om jag i ett sådant läge som TS beskriver överge huset och storstan och ge mig av. Får väl hoppas man är på landet när det händer, jag skulle nog klara mig, familjen och hundarna bättre där. Dock fick vi då klara oss utan nyheter, då jag inte har någon vevradio.

    Dock får jag väl se till att bli frisk innan THC händer.


    Mat?


    Finns för ett antal dagar (mist 15-20, om vi bara ser på torrvaror). Är vi ute på landet så finns det både fruktträd, potatisland och andra grönsaker och rotfrukter på tillväxt, hönseri i närheten, bondgård med både slakt- och mjölkdjur, småvilt i skogarna runtomkring och fisk i sjöarna. Vi kan vara självförsörjande i princip om vi slår oss ihop med kusinen på bondgården. Men ger man sig ut i vildmarken så blir det till att jaga.... då kan man inte bära med sig hur mycket som helst heller. Vatten och en hög torkad fisk och kött klara man sig på ett tag, innan man får dra fram vapen och snaror.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Donizetti
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:54:17 följande:

    Inte vettigt med krisberedskap eller vettigt, fast du väntar tills du flyttat?


    Ja eftersom jag flyttar om 2 veckor. Onödigt att ha ett helt flyttlass med bara beredskapsgrejer, bor centralt mitt i stan nu och det skulle nog bli lite foliehattsvarning på mig om jag satte igång Operation Överlevnad nu
  • riboflavin
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:32:09 följande:

    Mat?


    Jag känner ärligt talat ingen som inte har torrvaror nog att överleva minst en månad på hemma så mat är nog de flestas minsta bekymmer. Vi har konserver och pasta, ris och inläggningar till ett helt kompani och köper potatis i säckar om 20 kg. Vintertid så kan vi lagra vakkumförpackat kött även utan eltillförsel och sommartid har vi god tillgång på egna grönsaker och baljväxter så kosten blir nog ändå hyfsat varierad. Det stora problemet blir nog foder till hundarna men i händelse av typ krig så hade jag nog struntat i jaktförordningar och liknande och löst det. Ena hunden skulle absolut kunna föda sig själv om hon tilläts.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Catti41

    Bor på halv-vischan med egen brunn och ved att elda med för värme och mat. För några år sedan var det problem med elen härute så vi hade dygnslånga strömavbrott och har testat iaf den kortsiktiga överlevnaden. Vi klarar oss lätt en vecka med den mat vi har hemma,,och betydligt längre med de konserver som finns i reserv. Får väl stjäla ett får av grannen om det blir kris.

  • Ben66

    Torkade grisöron är bra för hundar och går säkert att äta av människor.
    De finns på större Zoo affärer och slaktare.

  • Margaux

    Ingen vevradio men har såklart batteridriven och extra batterier. Trangakök har vi samt vedeldad kamin med möjligheter att laga mat. Vi har gott om ved, ljus och torrvaror samt konserver. Vi har en stor Järven fjällduk som kan byggas till skydd, användas till sovsäck etc. Samt gott om knivar och sågar. Värre med vapen om något oväntat otrevligt bryter ut. Jag har heller ingen analog kompass. Och inga plastdunkar till vatten.... Men vi har faktiskt 5L mineralvatten i källaren som byts ut efter datum....

  • Tom Araya
    riboflavin skrev 2015-04-16 20:10:07 följande:
    Jag känner ärligt talat ingen som inte har torrvaror nog att överleva minst en månad på hemma så mat är nog de flestas minsta bekymmer. Vi har konserver och pasta, ris och inläggningar till ett helt kompani och köper potatis i säckar om 20 kg. Vintertid så kan vi lagra vakkumförpackat kött även utan eltillförsel och sommartid har vi god tillgång på egna grönsaker och baljväxter så kosten blir nog ändå hyfsat varierad. Det stora problemet blir nog foder till hundarna men i händelse av typ krig så hade jag nog struntat i jaktförordningar och liknande och löst det. Ena hunden skulle absolut kunna föda sig själv om hon tilläts.
    En månad är ingen nackdel....men jag undrar var du fick den siffran ifrån, för jag skrev 3 dygn?!
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?