• CinnamonGirl

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Igår kom mensen, det skulle ha blivit CD 44. NC satte min ägglossning till dag 30, så det stämde ju in. Fast jag hänger inte med i svängarna - gjorde ju ett positivt ägglossningstest CD 19, ska det verkligen ta 11 dagar innan ägget släpper? :-O Detta gjorde nog att vi missade ägglossningen helt...

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    MissKelli skrev 2017-11-01 17:10:37 följande:

Jag har själv inte använt det men förstår det som att man börjar smörja efter ägglossning och fortsätter till mensen kommer. Vet inte när man slutar om man blir gravid. När ägget väl har fäst borde man inte ha behov av det längre tänker jag. 

Vet att det finns många här på FL som använt det så du kanske kan starta en tråd? :)

Man fortsätter om man blivit gravid.
  • CinnamonGirl

Fick positivt ägglossningstest dag 15, sen blev tempkurvan så här. Måste väl innebära att ägglossning faktiskt skett?

• CinnamonGirl
    mrsLina skrev 2017-11-14 23:42:03 följande:
    Jag skickade och frågade nc och fick detta som svar.

Jag tycker det är konstigt att de skriver att jag ska lita mer på tömning än ägglossningstest. Jag hade som mest äggiga flytningar på fredagen och ont i brösten som jag brukar få vid ägglossning.

Ska jag beräkna att jag hade ägglossning vid tidpunkten nc beräknat?

Ett LH-test säger inte huruvida du har ägglossning just då eller inte, det är otroligt viktigt att komma ihåg det! Ett positivt LH indikerar att ägglossning kan komma att ske inom ca 48h, men är ingen garanti då ägglossning kan utebli även fast man hade en LH-ökning. LH är vad som initierar ägglossningen, och kickar igång några andra hormoner i kroppen.

Ett negativt LH säger ingenting om din fertilitet eller ägglossning, och påverkar inte din fertilitetsstatus. Din temperatur är den starkaste, och bästa, indikatorn på att ägglossning har skett, varför vi alltid påminner om vikten av att mäta korrekt.

Eftersom du hade en sådan höjning i temperaturen mellan den 7e till den 9e och att dina temperaturer hållit sig fortsatt höga så bekräftades din ägglossning till den tiden och eftersom du hade ägglossning så tidigt som CD17 några cykler sedan så är det inte så otroligt att du haft din ägglossning då.
    Tempen är mer tillförlitlig. Lite synd att när man ser ägglossning på den är det för sent...
  • CinnamonGirl
    Lillafisfia skrev 2017-11-18 06:14:53 följande:

Nu behöver jag experthjälp... Jag hade ett ma i april och ett mf i maj i år, efter det har cykeln blivit något längre än innan men äl har ändå kommit varje månad på typ dag 17-19. Men denna månade vet jag verkligen inte vad som händer... 

Kan stress göra så att äl uteblir? Har haft alla symptom, ont, äl-sekreret och till och med va jag trodde var ÄL-blödning... November har varit stressigare än vanligt. Jag skulle blivit mamma i torsdags och min svägerska fick sin tredje bara dagar innan vi skulle fått så det har vart en tuff månad men kan det verkligen påverka så? :(

Jag har hört att det ska till mycket och långvarig stress för att det ska påverka. Ibland kommer hormonnivåerna helt enkelt inte upp i de nivåer som krävs för att ägget ska lossa.
  • CinnamonGirl
    Mllm skrev 2017-11-19 12:41:16 följande:

Bim tisdag eller onsdag. Inga symptom men min tempkurva stiger och hålls jämnare än den brukar. Har egentligen inga förhoppningar då vi inte fick till det så bra kring äl. Fick äl stegring tidigare under månaden men sen blev det aldrig nån äl så var inte riktigt beredd när den sen kom. Första månaden med letrozol så min vanliga cykel på upp till 70 dagar blir runt 40 dagar denna gång. Har tänkt testa på onsdag om inte mensen kommit då.

Väntar mensen på torsdag... då jobbig denna väntan! Tempar på som vanligt, lite hoppande men iaf över linjen.
  • CinnamonGirl
    Mllm skrev 2017-11-20 14:08:23 följande:
    Tycker den ser lovande ut! Det var faktiskt kurvan som gjorde att jag började misstänka något!
    Skönt att du har en jämn kurva! Håller tummarna att du får ett plus!
  • CinnamonGirl
    MissKelli skrev 2017-11-20 10:57:41 följande:

Jag har en bok om detta (fertilitet, tempning osv) så jag slog upp just "high temperatures during period". Där står det att det är ganska vanligt för kvinnor att ha flera dagar med hög temperatur under mensen. Detta är antingen pga att det finns rester av progesteron kvar från förra cykeln eller pga flukturerande hormoner under mensen. 

Det ska iallafall inte betyda att något är fel. :)

Vad heter den boken?  * nyfiken *
  • CinnamonGirl
    Hoothoot skrev 2017-11-20 20:09:48 följande:
    Jag tycker min kurva ser helkonstig ut eller är det bara Jag? Är lite ny på detta men har bim imorgon. Dippar tempen samma dag eller dagen innan eller hur funkar det? :)
    Har du sovit dåligt eller gått upp annan tid?
  • CinnamonGirl
    Malin Annie Carolina skrev 2017-11-22 10:53:28 följande:

Någon som kan hjälpa mig med min cykel? Jag tycker att det ser ut som att jag redan har haft ÄL den här månaden? Har inte sovit sämre än vanligt men dock haft urinvägsinfektion förra veckan som gjort att jag gått på penicillin i några dagar. Vet inte om det kan påverka...

Vid tre förhöjda värden sätter NC ut ÄL. Så om du får det imorgon...
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles