mrsLina skrev 2017-11-14 23:42:03 följande:
Jag skickade och frågade nc och fick detta som svar.
Jag tycker det är konstigt att de skriver att jag ska lita mer på tömning än ägglossningstest. Jag hade som mest äggiga flytningar på fredagen och ont i brösten som jag brukar få vid ägglossning.
Ska jag beräkna att jag hade ägglossning vid tidpunkten nc beräknat?
Ett LH-test säger inte huruvida du har ägglossning just då eller inte, det är otroligt viktigt att komma ihåg det! Ett positivt LH indikerar att ägglossning kan komma att ske inom ca 48h, men är ingen garanti då ägglossning kan utebli även fast man hade en LH-ökning. LH är vad som initierar ägglossningen, och kickar igång några andra hormoner i kroppen.
Ett negativt LH säger ingenting om din fertilitet eller ägglossning, och påverkar inte din fertilitetsstatus. Din temperatur är den starkaste, och bästa, indikatorn på att ägglossning har skett, varför vi alltid påminner om vikten av att mäta korrekt.
Eftersom du hade en sådan höjning i temperaturen mellan den 7e till den 9e och att dina temperaturer hållit sig fortsatt höga så bekräftades din ägglossning till den tiden och eftersom du hade ägglossning så tidigt som CD17 några cykler sedan så är det inte så otroligt att du haft din ägglossning då.
Tempen är mer tillförlitlig. Lite synd att när man ser ägglossning på den är det för sent...